Hej,

Vi håller på att renovera ett rum här hemma och nu när vi slet bort golvlisterna så fanns dessa borrhål bakom. Vad kan de ha för syfte? De sitter jämnt fördelat längs med hela väggen som går mot yttervägg. Går att få in en hel skruvmejsel och verkar vara isolering emellan. På utsidan är det lättklinkersblock och hålen verkar vara i samma höjd.

• Interiör, väggmöte golv, skadad sockel, radiator, mörkt trägolv, grov yta, renoveringsbehov.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör vägg och mörkt trägolv möts, med synlig skirting och hål i väggen.
    Skapa konto
  • 20230417_102853.jpg
    Skapa konto
Jag har två gissningar.

Det första jag kom att tänka på är ventillerad sockel. Men det stämmer inte riktigt.

I golvkonstruktioner där det kommer upp fukt underifrån, kan man lägga en platonmatta, som både är tät uppåt, och ventillerar. Den fuktiga luften under platonmattan kan cirkulera. För att då bli av med den utan att den blöter ned golvmaterialet, så har man en glipa i platonmattan utefter väggarna, och en ventilerande sockel. Det är då en golvsockel som monteras med ex. 3mm distanser mot väggen, så att det blir en ventilationsglipa.

Det jag funderar över är om det är något liknande hos dig, men att luften ifråga ventlileras ut via väggen, och att om det nu inte var en ventilerande sockel ni rev bort, så kan någon annan ha bytt ut den tidigare.

Andra gissningen, är att det är provhål från fuktmätning som kan ha utförts. Men jag tror inte att man brukar ta upp så många hål för det, och jag tror att man brukar borra snett nedåt för att mäta fukten i syllen om den ligger på/i betong.

Det kan vara viktigt att ta reda på syftet med hålen. OM de är för att ventillera ut fukt, så kan det vara väldigt viktigt att det inte sätts igen. Golvet som ligger där kanske inte har legat sååå länge, och sockeln bör ha bytts ut när golvet lades in. Har det varit ventilerad sockel, så bör ni återstäålla den funktionen.

Är golvet som ligger där nu original? Annars tänker jag mig att en äldre golvlist varit skruvad och att det suttit någon form av skruvplugg i de där hålen.

Tack för svar,

Golvet som ligger där nu lades in av tidigare ägare och är ett Ikeagolv. Vi har nu tillfälligt tagit bort det och under är en plastmatta (troligen original) limmad direkt på betongplatta. Sockeln som vi rev bort var egentligen foder. Stod en klisterlapp på baksidan. Hålen sitter ju relativt högt upp så jag antar att de behövde något bredare för att täcka.

Har också funderat på om det är någon typ av luftning men känns lustigt med så många hål som bara går rakt in i väggen (och troligen stannar vid blocken) När vi renoverade köket som går mot en annan yttervägg fanns inga sådana hål.

Känner också att det vore klokt att få reda på vad det är så vi inte råkar täcka för om det nu skulle ha ett luftningssyfte eller liknande

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.