K
River ett golv, 22mm spånskiva på golvreglar, limmad och skruvad, trodde det skulle va relativt lätt att lossa skivan från reglarna men den sitter som berg. Finns det nåt bra trick att ta till här?, har 80m2 att riva och det kommer att ta 3 evigheter i denna takt. Allt jag kan komma på är att kanske köra med cirkelsågen längst med reglarna. Hade också tänkt återanvända reglarna, men det verkar ju kört.

• Trasig spånskiva på träregel, byggavfall, kablar, PVC-rör, renoveringsarbete i pågång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ta bort skruven och kör med elhyvel. Går på ett kick.

• Gilla
Ken
  • Laddar…
K
C Cerb skrev:
Ta bort skruven och kör med elhyvel. Går på ett kick.
Det går nog bra där på kanten som bilden visar, men sen jag jag 20-25 reglar till som ligger helt under spånskiva, där kommer man väl inte ner med en elhyvel? (har aldrig använt en, så jag vet inte).

K
Jag har gjort motsvarande på ca 40kvm. Vi körde sänksåg, på så vid blev vi snabbt av med majoriteten av skivorna. La sedan ett snitt 5cm på vardera sida om golvbjälkarna och sen ett snitt 5cm på vardera sidan om skruvarna och kunde då lätt slå bort bitarna mellan skruvarna (som bara är limmade mot golvbjälkarna). Skruvarna får man skruva/bända upp sen. Lämnade förvånansvärt lite rester kvar som vi rensade upp med stämjärn och elhyvel.

• Gilla
Ken
  • Laddar…
K
K kniv skrev:
Jag har gjort motsvarande på ca 40kvm. Vi körde sänksåg, på så vid blev vi snabbt av med majoriteten av skivorna. La sedan ett snitt 5cm på vardera sida om golvbjälkarna och sen ett snitt 5cm på vardera sidan om skruvarna och kunde då lätt slå bort bitarna mellan skruvarna (som bara är limmade mot golvbjälkarna). Skruvarna får man skruva/bända upp sen. Lämnade förvånansvärt lite rester kvar som vi rensade upp med stämjärn och elhyvel.
Tack, så får det bli, testade lite mer idag, med en större kofot, går att bryta då, men får bara loss småbitar. Jävlar vad starkt trälim är!

K
Ett rum på 40m2 klart, gick bra utan att såga för det mesta, var inte lika bra limmat överallt, ca 80% gick att bryta upp med ett spett och en stor kofot. Lånade en elhyvel som funkade fint att få bort resterande spånskiva på reglarna med, som jag skall återanvända.

Renovering pågår inne, rörigt byggarbetsplats, väggar halvt nedrivna, träreglar, byggmaterial spridda, stege framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.