24 460 läst ·
34 svar
24k läst
34 svar
AKUT HJÄLP. Stolphållare på L-Stöd
Det är inte lika stabilt som mina föräldrar som gjutit sina stolpar i marken. Det går att rucka på staketet om man tar i men det är absolut inte så att det svajar av sig själv eller ens av hård vind.P Pierrelu skrev:
Här är en video när jag försöker visa hur det går att röra på det. Vet inte om det hjälper dig något.
Ska du bygga högre plank eller vill ha ett riktigt stabilt staket är nog stolpjärn som sätts utanpå muren på bägge sidor att föredra.
Där stödmuren slutar har jag plintar med justerbar stolpsko och det svajar mer så det är inget jag rekommenderar.
Hade jag vetat det från början hade jag valt plintar med stolpjärn istället.
Ribborna är 34x45 mm och de har inte hängt ner sig på dessa tre åren i alla fall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack! Snygg video!pdov skrev:
Det är inte lika stabilt som mina föräldrar som gjutit sina stolpar i marken. Det går att rucka på staketet om man tar i men det är absolut inte så att det svajar av sig själv eller ens av hård vind.
Här är en video när jag försöker visa hur det går att röra på det. Vet inte om det hjälper dig något.
[video]
Ska du bygga högre plank eller vill ha ett riktigt stabilt staket är nog stolpjärn som sätts utanpå muren på bägge sidor att föredra.
Där stödmuren slutar har jag plintar med justerbar stolpsko och det svajar mer så det är inget jag rekommenderar.
Hade jag vetat det från början hade jag valt plintar med stolpjärn istället.
Ribborna är 34x45 mm och de har inte hängt ner sig på dessa tre åren i alla fall.
[bild]
Mitt staket blir bara 1m högt så det ska nog gå bra
Vissa av mina element är bara 8 cm tjocka, men det ska väl mycket till att stolpskon ska knäcka elementet.
Tack igen!
Det ska mycket till innan infästningen skadar elementen. Jag hade lite av samma funderingar kring hur nära kanten man kan borra. Själv valde jag att borra centrerat i elementet och kapade mina stolpskor för att inte behöva borra för djupt och nå armeringen.P Pierrelu skrev:
@Fredrik86 hade en annan lösning med fler infästningar som ligger närmare kanten av elementet.

Den är också bra, säkert stabilare än min lösning men jag hade inte vågat borra närmare än 1,5-2 gånger diametern på hålet.
Borra i centrum gick tyvärr åt skogen, armeringen ligger i centrum och redan efter 7 cm ungefär.pdov skrev:
Det ska mycket till innan infästningen skadar elementen. Jag hade lite av samma funderingar kring hur nära kanten man kan borra. Själv valde jag att borra centrerat i elementet och kapade mina stolpskor för att inte behöva borra för djupt och nå armeringen.
@Fredrik86 hade en annan lösning med fler infästningar som ligger närmare kanten av elementet.
[bild]
Den är också bra, säkert stabilare än min lösning men jag hade inte vågat borra närmare än 1,5-2 gånger diametern på hålet.
Provade Fredriks lösning och då går borrhålen på varsin sida av armeringen. Tänker använda mig av M8 gängstång med 10mm hål. Bara 104 hål kvar nu
Klicka här för att svara