Hej alla!
Har köpt hus som har en gjuten balkong på andra våningen. Under vintern har det blivit en del frostsprängningar som förvärrats och balken har kommit fram på ett ställe. I övrigt syns inga andra skador på balkongen.
Är detta något man kan fixa själv och isåfall hur bör man gå tillväga?
Har köpt hus som har en gjuten balkong på andra våningen. Under vintern har det blivit en del frostsprängningar som förvärrats och balken har kommit fram på ett ställe. I övrigt syns inga andra skador på balkongen.
Är detta något man kan fixa själv och isåfall hur bör man gå tillväga?
Lite beroende på hur omfattande lagning som behövs så kan man nog fixa det själv.
Jag hade börjat med att bomknacka hela ovansidan och undersidan för att sen avgöra om hela plattan behöver bytas eller om man kan laga.
Är det bara de yttre kanterna som är dåliga så kan du ta bort lös betong och laga fläckvis.
Eller bättre, gör ett sågsnitt på 15 mm runt hela yttre kanten och bila sen bort den och gjut en ny kant. Ev med lite armering + infälld trekantslist längs undersidan (droppnäsa). Sen köra betongimpregnering på hela ovansidan plus kanterna. Alternativt flytspackla överytan efter att kanten gjutis om. Då får du en hållbar och snygg yta.
Lagar du bara fläckvis blir det en stor kontrast mellan ny och gammal betong och du behöver förmodligen fortsätta med lagningar om 3-10 år.
Jag hade börjat med att bomknacka hela ovansidan och undersidan för att sen avgöra om hela plattan behöver bytas eller om man kan laga.
Är det bara de yttre kanterna som är dåliga så kan du ta bort lös betong och laga fläckvis.
Eller bättre, gör ett sågsnitt på 15 mm runt hela yttre kanten och bila sen bort den och gjut en ny kant. Ev med lite armering + infälld trekantslist längs undersidan (droppnäsa). Sen köra betongimpregnering på hela ovansidan plus kanterna. Alternativt flytspackla överytan efter att kanten gjutis om. Då får du en hållbar och snygg yta.
Lagar du bara fläckvis blir det en stor kontrast mellan ny och gammal betong och du behöver förmodligen fortsätta med lagningar om 3-10 år.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Är du säker att det är frostsprängning? Jag tror det är rost-sprängning.
Protte
Protte
Spjälkning från korrosion hjälper säkert till att snabba på nedbrytningen men frostsprängning/vittring ser ut att vara huvudproblemet. Det syns särskilt tydligt på tredje bilden.prototypen skrev:
"Huden" som lossnar, kan det vara en gammal cementbaserad slamma?
Tack så mycket! Hade helt missat detta svar. Om man bollkallarna och sedan lagar fläckvis - kan man då flytspackla över detta sedan för att få en mer enhetlig och hållbar yta? Tänker också att ifall man skulle gjuta en ny kant så skulle det behövas byggställning upp till balkongen?B bygging_1919 skrev:Lite beroende på hur omfattande lagning som behövs så kan man nog fixa det själv.
Jag hade börjat med att bomknacka hela ovansidan och undersidan för att sen avgöra om hela plattan behöver bytas eller om man kan laga.
Är det bara de yttre kanterna som är dåliga så kan du ta bort lös betong och laga fläckvis.
Eller bättre, gör ett sågsnitt på 15 mm runt hela yttre kanten och bila sen bort den och gjut en ny kant. Ev med lite armering + infälld trekantslist längs undersidan (droppnäsa). Sen köra betongimpregnering på hela ovansidan plus kanterna. Alternativt flytspackla överytan efter att kanten gjutis om. Då får du en hållbar och snygg yta.
Lagar du bara fläckvis blir det en stor kontrast mellan ny och gammal betong och du behöver förmodligen fortsätta med lagningar om 3-10 år.
Klicka här för att svara


