Hej alla!

Har köpt hus som har en gjuten balkong på andra våningen. Under vintern har det blivit en del frostsprängningar som förvärrats och balken har kommit fram på ett ställe. I övrigt syns inga andra skador på balkongen.

Är detta något man kan fixa själv och isåfall hur bör man gå tillväga?
 
  • Smidesjärnstaket ovanför en skadad betongtrappa, grön växtlighet, skräpkärl, uteplats, soligt väder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sned bild på en vit byggnad med skadad betongkant och smidesjärnstaket i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart smidesjärnsräcke, skadad betongkant, fönster nedanför, solig dag, skugga av räcket på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Henke Persson
  • Laddar…
Lite beroende på hur omfattande lagning som behövs så kan man nog fixa det själv.
Jag hade börjat med att bomknacka hela ovansidan och undersidan för att sen avgöra om hela plattan behöver bytas eller om man kan laga.
Är det bara de yttre kanterna som är dåliga så kan du ta bort lös betong och laga fläckvis.
Eller bättre, gör ett sågsnitt på 15 mm runt hela yttre kanten och bila sen bort den och gjut en ny kant. Ev med lite armering + infälld trekantslist längs undersidan (droppnäsa). Sen köra betongimpregnering på hela ovansidan plus kanterna. Alternativt flytspackla överytan efter att kanten gjutis om. Då får du en hållbar och snygg yta.

Lagar du bara fläckvis blir det en stor kontrast mellan ny och gammal betong och du behöver förmodligen fortsätta med lagningar om 3-10 år.
 
  • Gilla
Tjorloff
  • Laddar…
Är du säker att det är frostsprängning? Jag tror det är rost-sprängning.
Protte
 
  • Gilla
Pontus juthstrand
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Är du säker att det är frostsprängning? Jag tror det är rost-sprängning.
Protte
Spjälkning från korrosion hjälper säkert till att snabba på nedbrytningen men frostsprängning/vittring ser ut att vara huvudproblemet. Det syns särskilt tydligt på tredje bilden.
"Huden" som lossnar, kan det vara en gammal cementbaserad slamma?
 
B bygging_1919 skrev:
Lite beroende på hur omfattande lagning som behövs så kan man nog fixa det själv.
Jag hade börjat med att bomknacka hela ovansidan och undersidan för att sen avgöra om hela plattan behöver bytas eller om man kan laga.
Är det bara de yttre kanterna som är dåliga så kan du ta bort lös betong och laga fläckvis.
Eller bättre, gör ett sågsnitt på 15 mm runt hela yttre kanten och bila sen bort den och gjut en ny kant. Ev med lite armering + infälld trekantslist längs undersidan (droppnäsa). Sen köra betongimpregnering på hela ovansidan plus kanterna. Alternativt flytspackla överytan efter att kanten gjutis om. Då får du en hållbar och snygg yta.

Lagar du bara fläckvis blir det en stor kontrast mellan ny och gammal betong och du behöver förmodligen fortsätta med lagningar om 3-10 år.
Tack så mycket! Hade helt missat detta svar. Om man bollkallarna och sedan lagar fläckvis - kan man då flytspackla över detta sedan för att få en mer enhetlig och hållbar yta? Tänker också att ifall man skulle gjuta en ny kant så skulle det behövas byggställning upp till balkongen?
 
P
Blästra rent metallen och lägg på ett ordentligt rostskydd innan lagning.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.