Kära vänner, jag ska gjuta en entrétrappa ”pyramid style”, dvs man ska kunna gå upp och ner på tre sidor. Ett stort plansteg överst och sen två plansteg till och två sättsteg då. Jag har läst allt som går att komma över och sett alla youtubefilmer, men har några frågor då jag inte sett någon som gjuter exakt en sån här trapp:

1. Jag ska ha ett fall vinkelrätt ut från huset på 1 cm/m. Hur får jag smartast ramen i den vinkeln?? Jag ska använda 45 x 195 som jag klyver till rätt dimension. Går det att bara vinkla ner dem lite eller blir det stök då om de inte sluter tätt mot grunden? Eller ska jag bara sänka framstycket på formen och låta reglarna sticka opp på sidan?

2. Ska jag fästa dubb eller borra in armering i grunden jag gjuter mot? Det här med fog mellan trappa och grund fattar jag inte, då måste jag ju lägga något mellan trappan och grunden när jag gjuter och sen få bort det? Omöjligt?

3. Behöver gjuta mot putsen litegrann för att få höjden jag vill ha, är det katastrof?

4. Vad fan ska översta delen av formen vila på? Jag kan ju låta framstycket vara längre och gå ut över sidorna så det vilar på formen till steg två, men då är det ju ivägen när jag ska fram med rivbrädan.

Hoppas någon har lite bra tankar…
MVH

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.