Vi håller på och bygger hus och ska ha en balkong ovanför entrén. Den är 4,80 bred och 2,30 djup. I ritningen vilar balkongens reglar på en limträbalk som i sin tur står på 2 pelare på 145x170.

Vi skulle istället vilja ha 4 pelare jämnt fördelade, som då blir lite nättare. Någon som vet hur man räknar fram rätt dimension? Konstruktören som vi anlitade går dessvärre inte längre att få tag på.

95x95, but in this case the height of the pillars is also important, which affects their susceptibility to buckling

Hej!

Jag är i startgroparna för att bygga en balkong på nästan exakt samma mått som du har.

Bytte panel ifjol där balkongen ska vara och satte då in en 45x220 imp regel under panelen så jag har nått att fästa i.

Jag tänkte använda 6 st 95x95 stolpar som är den större bärande kraften. 2 mot huset och 4 i ytterkant.
Som bärlinor tänkte jag köra samma dimension som jag har använt till altanen, 45x220 runt om.
600 cc.

Har ni några andra tips som man ska tänka på vid balkongbygge?

Mvh.

At a depth of 2-3m, a post in the middle is not needed. posts on the outer edge will suffice

• Gilla
Kraftkung
  • Laddar…
Tänkte som på denna bild jag bifogade.

• Tvåvåningshus under konstruktion med träveranda, tegelfasad och byggmaterial runtomkring. Träd i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den blir 2,5m x 5m.

This post are 200x200 or more, but for you 95x95 is OK

Jag vet, menar enbart som exempel. 4 yttre stolpar på 95x95 borde räcka. Sedan en bärlina på 45x220 runt om och som regelvirke. 28x120mm trall som golv.

• Gilla
sturnus
  • Laddar…
Joists from the wall to the outside are enough 170x45

• Gilla
Kraftkung
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.