Hej,
Jag funderar på att konvertera en carport till varmgarage, förutsättningar:
- Sjösten på mark
- Uppvärmda hus med tegelfasad på båda sidor (utom längst bak det är oisolerade plankväggar)
- På 2/3 av kortsidan ett isolerat och uppvärmt förråd på betongplatta. Resten plankvägg.
Min plan är nu:
- Bort med sjöstenen, gräva ut 55cm. Sedan 15cm makadam, 30cm cellplast och 10cm betongplatta.
- Isolera taket. 19cm regelhöjd så luftspalt överst och 17cm isolering, fuktspärr och gipsskivor.
- Väggar mot tegel. HÄR BEHÖVER JAG TIPS!!
- Vägg mot uppvärmt förråd. Endast gipsskiva??
- Plankväggar. Vindskydd, 12cm(?) isolering, fuktspärr och gipsskivor.
Tegelväggarna behöver jag alltså tips för men annars, verkar ovanstående en rimlig plan??
Tack på förhand för konstruktiv feedback.🙂
Jag funderar på att konvertera en carport till varmgarage, förutsättningar:
- Sjösten på mark
- Uppvärmda hus med tegelfasad på båda sidor (utom längst bak det är oisolerade plankväggar)
- På 2/3 av kortsidan ett isolerat och uppvärmt förråd på betongplatta. Resten plankvägg.
Min plan är nu:
- Bort med sjöstenen, gräva ut 55cm. Sedan 15cm makadam, 30cm cellplast och 10cm betongplatta.
- Isolera taket. 19cm regelhöjd så luftspalt överst och 17cm isolering, fuktspärr och gipsskivor.
- Väggar mot tegel. HÄR BEHÖVER JAG TIPS!!
- Vägg mot uppvärmt förråd. Endast gipsskiva??
- Plankväggar. Vindskydd, 12cm(?) isolering, fuktspärr och gipsskivor.
Tegelväggarna behöver jag alltså tips för men annars, verkar ovanstående en rimlig plan??
Tack på förhand för konstruktiv feedback.🙂
Först och främst behöver du tyvärr förmodligen bygglov. Ändrad användning och allt det där, du vet. Kolla med kommunen, det kan skilja sig från plats till plats.
Jojo... DET är redan på gång men annars tack.🙂 Det jag främst behöver är byggtekniska tips om hur man skall hantera tegelväggarna.ricebridge skrev:
Jag har inga problem med utseendet, är mer orolig för att värme leds till utsidan via teglet... Om man reglar upp och isolerar framför teglet borde detta undvikas men måste det finnas luftspalter och isåfall, hur skall dessa utformas?O Odi et Amo skrev:
Är det inte ytterväggar på två hus?
Just ”varm” i ordet ”varmgarage” är väl ett tämligen tänjbart begrepp. Man har det ju sällan lika varmt och gott därinne som i vardagsrummet, ens om man mekar mycket.
Jag tror du kan låta tegelväggen vara som den är till att börja med. Märker du att den verkar kyla ner garaget så kan du fundera på att tilläggsisolera i efterhand. Men jag tror inte att det kommer att behövas. Den kommer ju att bete sig som en innervägg, och dem behöver man ju inte isolera. Dessutom är den ju redan isolerad.
Jag tror du kan låta tegelväggen vara som den är till att börja med. Märker du att den verkar kyla ner garaget så kan du fundera på att tilläggsisolera i efterhand. Men jag tror inte att det kommer att behövas. Den kommer ju att bete sig som en innervägg, och dem behöver man ju inte isolera. Dessutom är den ju redan isolerad.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Räcker vår ekonomi till att bygga nytt hus?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Ny expert inom entreprenad- och konsulträtt redo att hjälpa dig på Byggahus.se
Bloggkommentarer -
Bygga om stenplattor och stentrappa
Grund & Markarbeten -
bygga om en gammal husvagn till dusch och tvätt...
Vatten & Avlopp -
Byggaren har utfört omfattande markarbeten utan överenskommelse
Juridik