Hej,
i mitt hus finns det många olika plastmattor som läs in under 70 och 80 talet. Enligt det man läser finns risk för asbest fram till slutet av 70 talet i sådana mattor. Alla plastmattor har en sort papp på undersidan i olika färger. Den med grön papp har testats och är arbetsfri. Vet någon vilken sorts papp som används efter asbestförbudet och hur/om man kan skilja åt dem.
i mitt hus finns det många olika plastmattor som läs in under 70 och 80 talet. Enligt det man läser finns risk för asbest fram till slutet av 70 talet i sådana mattor. Alla plastmattor har en sort papp på undersidan i olika färger. Den med grön papp har testats och är arbetsfri. Vet någon vilken sorts papp som används efter asbestförbudet och hur/om man kan skilja åt dem.
Bifogar en länk med mycket bra bild på hur asbestlagret brukar se ut. https://natasyajungblog.blogspot.com/2014/01/armstrong-asbestos-sheet-flooring.html
De asbestfria senare varianterna var lite olika. Novilon t.ex. som var ett populärt märke använde ett lager som närmast liknade styv ganska hård skumplast.
De asbestfria senare varianterna var lite olika. Novilon t.ex. som var ett populärt märke använde ett lager som närmast liknade styv ganska hård skumplast.
Jo då är det möjligtvis/troligtvis asbestpapp under min plastmatta i gillestugan. Återstår bara frågan vad gör jag med den? I själva gillestugan är mattan helt och ser så pass fräscht ut att man inte kan tro att den är 45 år gammal. Däremot i garderoberna i hallen... Där löser sig mattan från golvet. Med tanke på att jag de senaste 7 åren lyckligt ovetandes förvarade sängkläder där... Dessutom bor jag där jag bor (Västerbottens inland) blir det inte enklare. När jag pratade med OCAB förra veckan om mina rör i källaren, verkade de inte särskild pigg på att komma hit...
Jo min golv liknar den på bilden, tyvärr. Det som gör mig nästan upprörd är att Asbestkillenfrån OCAB inte verkade särskild intresserad av mitt problem. Jag nämnde golvet men han påstod att korkmönstrade mattor inte brukar ha asbestlager, en gammal mattläggare som jag pratade med i veckan var dock inte lika säkert ...hscn skrev:
Nja, OCAB killen tyckte också att man kunde kapa rören på raksträckan och sedan bära ut rörkrokarna hel. Sambon och jag överväger att göra detta. Däremot känns det ju så där att ge sig på mattan. Pappen på baksidan måste ju slipas bort och då blir jag genast tveksamt om vi klarar detta på ett snyggt och hyfsat säker sätt. Jag är mindre orolig för min egen skull, själv kan man sig nog skydda någorlunda, men jag vill inte ha skiten i hela huset. Någon som har erfarenhet med asbestmattor?

Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 303 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 303 inlägg
Vad är det under mattan? Om det är trä är kanske det enklaste att såga upp och byta träet också. Är det betong så finns speciella verktyg för att skrapa bort (barkspade eller större variant på hjul). Slipa skulle jag aldrig ge mig på.
Måste mattorna ut överhuvudtaget? Ett annat alternativ kan ju vara att kapsla in genom att lägga nytt material ovanpå. (I så fall bra att dokumentera för framtida ägare vad som finns under.)
Måste mattorna ut överhuvudtaget? Ett annat alternativ kan ju vara att kapsla in genom att lägga nytt material ovanpå. (I så fall bra att dokumentera för framtida ägare vad som finns under.)
Ja, i gillestugan kan vi nog kapslar in och lägga en matta ovanpå, den mattan ligger på en slags frigolit uppbyggnad som ligger på betonggolv. Jag är inte särskilt sugen på att riva ut allt. Källaren är torrt och utan mögel, pga att den är inred är den ju uppvärmd. Det som jag är mest fundersam över är, hur får ja ut 4 stuvbitar av den mattan som är limmas på betonggolv i en inbyggd garderob.
Den där mattan har vi i köket under nuvarande golv.
Det är definitivt inte nå asbest i den det är en plastmatta.
Menar du kanske att den är limmad med lim som innehåller asbest?
Det limmet är svart och skulle vara väldigt svårt att riva lös
Det är definitivt inte nå asbest i den det är en plastmatta.
Menar du kanske att den är limmad med lim som innehåller asbest?
Det limmet är svart och skulle vara väldigt svårt att riva lös
Det låter bra!
Nej jag menar inte limmet. Min matta har ett undre lager med grå papp. Den hör definitivt till mattan, alltså inget lumppapp som ligger under en plastmatta....
Den ska i alla fall testas innan jag ger mig på den. Som Henrik S säger, olika tillverkare kan ha haft liknande mönster. Ändå roligt att höra att ni känner igen den som asbestfritt!
Nej jag menar inte limmet. Min matta har ett undre lager med grå papp. Den hör definitivt till mattan, alltså inget lumppapp som ligger under en plastmatta....
Den ska i alla fall testas innan jag ger mig på den. Som Henrik S säger, olika tillverkare kan ha haft liknande mönster. Ändå roligt att höra att ni känner igen den som asbestfritt!

Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 303 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 303 inlägg
Mönstret på ovansidan säger nog inte mycket tyvärr, då exakt samma lär ha använts både före och efter förbudet mot asbest i byggmaterial (vilket är rimligt om man funderar över hur tillverkningen går till).
Ordet "plast" i plastmatta syftar enbart på ovansidan, underskiktet har bestått av allt möjligt varav asbestpapp tyvärr var vanligt under en lång period.
Ordet "plast" i plastmatta syftar enbart på ovansidan, underskiktet har bestått av allt möjligt varav asbestpapp tyvärr var vanligt under en lång period.
Så är det nog... Jag hade bara förhoppningen att även denna matta var asbestfri eftersom mattorna i de angränsande rummen som, tittar man på stilen, renoverades ungefär samma tid, var det. Men under decennieskifte 70/80 kan ju ett år vara avgörande..
Men du föreslog inkapsling, har du nåt tips för det?
Men du föreslog inkapsling, har du nåt tips för det?