Nu har jag läst dem. Min kommentar var bilden i #14, där kan jag inte se att man lägger plåten under vindspärren. Men ser nu att den bilden inte gäller ett fönster.J J_K_H skrev:
Den bilden gäller droppbleck som är en generell term för vattenutledande bleck som används både vid byte av fasadmaterial, ovankant fönster eller som på bilden när du har en hög fasad och vill bryta pga panelbräders längd.S Simsgrodan skrev:
Ja det är ju din egendom så visst tusan gör du vad du vill. Men vill man veta hur det ska utföras finns det bara ett generellt svar på den frågan och det är att montera plåten så den uppfyller den funktionen som är beskriven i AMA. Varje byggnad är unik och det är fritt fram att hitta en lösning som uppfyller funktionen. Däremot har jag sett flera dåliga lösningar i tråden som inte uppfyller funktionen, och jag vill därför upplysa TS om funktionen så får TS själv bedöma hur det uppfylls i sin byggnad.S Simsgrodan skrev:
Jag har inte heller särskilt mycket vindpapp på vinden 😂 så ska plåten bakom vindpappen så blir det ett rätt stort projektS Simsgrodan skrev:Vad jag menar är att jag tolkar den bilden som att överblecket kan läggas utanpå vindpappen. Googlade sedan lite och hittade [länk]. Där tycker jag att de säger tydligt att blecket ska vara under vindpappen. Så jag förstår om du känner dig förvirrad. Jag säger alltså inte hur det ska vara, bara hur jag tolkar bilderna. Sedan kan jag lägga till att på vårt ca 110 år gamla hus finns det inte ens vindpapp, och vi har inga fuktproblem.. Kanske problemet är mest teoretiskt?
TackJ J_K_H skrev:Ja det är ju din egendom så visst tusan gör du vad du vill. Men vill man veta hur det ska utföras finns det bara ett generellt svar på den frågan och det är att montera plåten så den uppfyller den funktionen som är beskriven i AMA. Varje byggnad är unik och det är fritt fram att hitta en lösning som uppfyller funktionen. Däremot har jag sett flera dåliga lösningar i tråden som inte uppfyller funktionen, och jag vill därför upplysa TS om funktionen så får TS själv bedöma hur det uppfylls i sin byggnad.
Frågan TS ställde var om överblecket ska monteras på eller bakom vindpappen. Du skriver själv med hänvisning till AMA att du kan sätta plåten på utsidan av vindpappen om du tätar så att vatten som kommer in bakom panelen leds ut ur huset. Så tolkar jag i alla fall inlägget. Om inte det innebär att du kan göra hur tusan du vill när det gäller vilken sida om vindpappen överblecket ska monteras så skulle jag uppskatta om ni som kan det här förklarar så vi lekmän förstår. Och TS får ett tydligt svar, antingen att det inte finns ett tydligt svar eller vad det svaret är.J J_K_H skrev:Ja det är ju din egendom så visst tusan gör du vad du vill. Men vill man veta hur det ska utföras finns det bara ett generellt svar på den frågan och det är att montera plåten så den uppfyller den funktionen som är beskriven i AMA. Varje byggnad är unik och det är fritt fram att hitta en lösning som uppfyller funktionen. Däremot har jag sett flera dåliga lösningar i tråden som inte uppfyller funktionen, och jag vill därför upplysa TS om funktionen så får TS själv bedöma hur det uppfylls i sin byggnad.
Ja det finns inget som säger att det inte går att täta mellan bleck och vindspärr. Det är en bedömning som får göras om det är det bästa i respektive konstruktion. Men jag förordar bakom vindspärr då det är en säkrare konstruktion. Problemet i tråden är de inlägg som visar en felaktig konstruktion som inte uppfyller någon funktion, eller folk som ger TS råd att det inte spelar någon roll var den monteras ”för så har minsann jag gjort” eller ”se på denna länken hur det ska göras” utan fackmannamässig kompetens.S Simsgrodan skrev:Frågan TS ställde var om överblecket ska monteras på eller bakom vindpappen. Du skriver själv med hänvisning till AMA att du kan sätta plåten på utsidan av vindpappen om du tätar så att vatten som kommer in bakom panelen leds ut ur huset. Så tolkar jag i alla fall inlägget. Om inte det innebär att du kan göra hur tusan du vill när det gäller vilken sida om vindpappen överblecket ska monteras så skulle jag uppskatta om ni som kan det här förklarar så vi lekmän förstår. Och TS får ett tydligt svar, antingen att det inte finns ett tydligt svar eller vad det svaret är.
När det gäller TS hus har vi fått bilder på fel fönster men på det jag sett och kan bedöma sitter de fel och riskerar att skada både fönster och konstruktionen. TS skulle kunna ta in en bedömning av en besiktningsman som noggrannare kan se på plats, alternativt ta in en sakkunnig projektör eller en ny snickare med kompetens i frågan om det behövs ett tydligt svar, för det saknas information i detta specifika fall för att göra ett tydligare svar.
Jag är väldigt tacksam för att någon är mogen och läser ordentligt och ger ett bra svar faktiskt.J J_K_H skrev:Ja det finns inget som säger att det inte går att täta mellan bleck och vindspärr. Det är en bedömning som får göras om det är det bästa i respektive konstruktion. Men jag förordar bakom vindspärr då det är en säkrare konstruktion. Problemet i tråden är de inlägg som visar en felaktig konstruktion som inte uppfyller någon funktion, eller folk som ger TS råd att det inte spelar någon roll var den monteras ”för så har minsann jag gjort” eller ”se på denna länken hur det ska göras” utan fackmannamässig kompetens.
När det gäller TS hus har vi fått bilder på fel fönster men på det jag sett och kan bedöma sitter de fel och riskerar att skada både fönster och konstruktionen. TS skulle kunna ta in en bedömning av en besiktningsman som noggrannare kan se på plats, alternativt ta in en sakkunnig projektör eller en ny snickare med kompetens i frågan om det behövs ett tydligt svar, för det saknas information i detta specifika fall för att göra ett tydligare svar.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden