Hej
Jag är planeringen att bygga ett skafferi i hörnet av vår verkstad. Den delen av huset är isolerad men elen är inte på där, så det blir kallt på vintern, typ nästan fruset.
Min idé är att bygga ett skafferi i hörnet som man ser på bild i vinkel för att få en plats där det är mörkt och en plats där det inte skiftar så mycket i temperatur under höst och vår främst. På sommaren blir det väldigt varmt då byggnaden står i söderläge utan någon skugga.
Min fundering är om det finns värde i att isolera sponten jag tänkte sätta upp med träfiberisolering, ventilation (ut i förrådet blir det ju i så fall, där det är nästan utetemperatur, alltså inte isolerat), och ångbroms för att inte skapa ett utrymme där fukt trivs, och då för att eventuellt jämna ut temperaturerna. Och då vill jag också veta hur jag ska tänka med dörren som är en tunn oisolerad dörr, ska man sätta på isolering så även på den?
I övrigt kommer ventilation från ovanför 3 fönster i rummet där det sitter en ventil.
Jag har försökt läsa mycket kring det här men jag hittar egentligen inte någon med liknande situation så jag har svårt att förstå hur fukt och temperatur kommer reagera på om man bygger in skafferi. Hjälp mig gärna förstå hur det där funkar. Jag är underförstådd med att skillnaden inte blir markant då jag inte tänker göra något åt att temperaturen skiftar mycket både mellan dag och natt, sommar och vinter i rummet. Men kanske kan jag kan underlätta något.