har gjort ett tak med skarvar. panelskivan. efter tjugo år i mitt badrum syns inga skarvar än... men kanske kommer
Medlem
· Blekinge
· 12 182 inlägg
Finns ändspontad pärlspont? Aldrig hört talas om.
Men jag tror att du alltid kommer att se skarvarna. Inte för fuktrörligheten, den går mest tvärs fibrarna, knappt något alls längs med fibrarna. Utan för att brädorna kupar sig olika. Det kan vara värd att kolla att brädorna på varje sida om skarven har kärnvirke på samma sida så att dom kupar sig lika.
Men jag tror att du alltid kommer att se skarvarna. Inte för fuktrörligheten, den går mest tvärs fibrarna, knappt något alls längs med fibrarna. Utan för att brädorna kupar sig olika. Det kan vara värd att kolla att brädorna på varje sida om skarven har kärnvirke på samma sida så att dom kupar sig lika.
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 093 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 093 inlägg
Det fanns i alla fall. Taket på bilderna jag visade ovan är ändspontat. Det är iofs inte pärlspont men liknande och över 100 år gammalt. På några ställen ser man ändskarvarna tydligt men de flesta behöver man släpljus för att se.T Thomas_Blekinge skrev:Finns ändspontad pärlspont? Aldrig hört talas om.
Panelskivan är ändspontadT Thomas_Blekinge skrev:Finns ändspontad pärlspont? Aldrig hört talas om.
Det blir bra att skarva på längden. Det är ett gammalt hus och både golv och tak är skarvade på längden sedan tidigare. Kom bara ihåg att måla innan du sätter upp pärlsponten. (I alla fall en eller två strykningar, beroende på vilken typ av färg du använder.)
Kommer använda färdigmålad 🙂Jiji skrev:
Klicka här för att svara