Hej på er kloka människor!
Jag står i begrepp att sätta upp en innervägg i tvättstugan. Syftet är att dölja allt som har med uppvärmning, vatten och solel att göra då allt är på i stort sett samma plats i rummet.
Väggen är tänkt att vara ett plåtreglat arrangemang med osb och gips.
Problemet (i detta avseende) är att vi har akustiktak i hela källaren och själva betongtaket börjar cirka 10–15 cm ovanför det. Lite här och var går synliga ledningar men de går att undvika.
Har någon en god idé om hur jag bäst monterar hammarbandet så att väggen ändå blir stabil och finishen ändå okej?
Stort tack!
Andreas
Jag står i begrepp att sätta upp en innervägg i tvättstugan. Syftet är att dölja allt som har med uppvärmning, vatten och solel att göra då allt är på i stort sett samma plats i rummet.
Väggen är tänkt att vara ett plåtreglat arrangemang med osb och gips.
Problemet (i detta avseende) är att vi har akustiktak i hela källaren och själva betongtaket börjar cirka 10–15 cm ovanför det. Lite här och var går synliga ledningar men de går att undvika.
Har någon en god idé om hur jag bäst monterar hammarbandet så att väggen ändå blir stabil och finishen ändå okej?
Stort tack!
Andreas
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 496 inlägg
Balksko i väggarna i vardera ände borde la funka?
Produkter som diskuteras: "Balksko"
Balkskor
Balkskor används för att skapa starka och säkra förbindelser mellan två träelement, oftast mellan balkar och stolpar inom konstruktion. De finns i en rad olika storlekar och former, beroende på den specifika tillämpningen. De är ofta
Läs mer
Så klart behövs det bilder. Missade det innan så de kommer här. Balksko hade nog funkat men tyvärr ska väggen inte vara rak. Det kanske går ändå men jag är inte den vanaste 😂
I golvet hade jag tänkt limma då vi inte vet i framtiden om allt ska vara kvar som vi vill ha det just nu. Kollade noggrannare nu och det är cirka 8 cm mellan akustiktak och betong.
I golvet hade jag tänkt limma då vi inte vet i framtiden om allt ska vara kvar som vi vill ha det just nu. Kollade noggrannare nu och det är cirka 8 cm mellan akustiktak och betong.
Ta bort akustiktaket och sätt upp ett draperi. Eller sätt upp ett draperi utan att ta bort akustiktaket.
Det finns ingen anledning alls att bygga en vägg framför det där och det är dessutom en riktigt dålig idé. Du behöver kunna komma åt sakerna för underhåll och bygger du en vägg blir det svårt. Ska det vara ett teknikutrymme där du faktiskt kan arbeta och du har en dörr in blir det väldigt svårt att bygga väggen och du kommer ta väldigt mycket av tvättstugan.
Tänk om är min rekommendation.
Edit: Efter en närmare titt på en av bilderna så kommer din nätägare också älska de där installationerna när det är dags för mätarbyte.
Det finns ingen anledning alls att bygga en vägg framför det där och det är dessutom en riktigt dålig idé. Du behöver kunna komma åt sakerna för underhåll och bygger du en vägg blir det svårt. Ska det vara ett teknikutrymme där du faktiskt kan arbeta och du har en dörr in blir det väldigt svårt att bygga väggen och du kommer ta väldigt mycket av tvättstugan.
Tänk om är min rekommendation.
Edit: Efter en närmare titt på en av bilderna så kommer din nätägare också älska de där installationerna när det är dags för mätarbyte.
Tack för input. Draperi har varit uppe för diskussion också. Att komma åt sakerna är så klart ett behov och kanske måste vi tänka om. Ville ändå kika på hur idéer om fäste i tak kunde se ut. Mycket för att lära mig också 😊tommib skrev:
Ta bort akustiktaket och sätt upp ett draperi. Eller sätt upp ett draperi utan att ta bort akustiktaket.
Det finns ingen anledning alls att bygga en vägg framför det där och det är dessutom en riktigt dålig idé. Du behöver kunna komma åt sakerna för underhåll och bygger du en vägg blir det svårt. Ska det vara ett teknikutrymme där du faktiskt kan arbeta och du har en dörr in blir det väldigt svårt att bygga väggen och du kommer ta väldigt mycket av tvättstugan.
Tänk om är min rekommendation.
Edit: Efter en närmare titt på en av bilderna så kommer din nätägare också älska de där installationerna när det är dags för mätarbyte.
Jag skulle starkt avråda från den budgetlösningen. Inte för att jag inte tror att det är möjligt utan för att det inte kommer bli bra. Även om själva väggen blir fantastisk förstör du hela utrymmet genom att dela av den på det sättet.
Om inte annat, prova med ett draperi i några månader (eller år) först. Du kan egentligen göra på samma sätt där, skruva fast en läkt i bärverket (eller ta bort det) och fäst sedan ikeas gardinskenor i den och häng upp något lagom dyrt. Känn efter hur det känns.
Om inte annat, prova med ett draperi i några månader (eller år) först. Du kan egentligen göra på samma sätt där, skruva fast en läkt i bärverket (eller ta bort det) och fäst sedan ikeas gardinskenor i den och häng upp något lagom dyrt. Känn efter hur det känns.
Skjutdörrar kanske kan vara ett alternativ..Sjukbrorsan skrev:
Så klart behövs det bilder. Missade det innan så de kommer här. Balksko hade nog funkat men tyvärr ska väggen inte vara rak. Det kanske går ändå men jag är inte den vanaste 😂
I golvet hade jag tänkt limma då vi inte vet i framtiden om allt ska vara kvar som vi vill ha det just nu. Kollade noggrannare nu och det är cirka 8 cm mellan akustiktak och betong.
https://www.bygghemma.se/inredning-...rvaring/garderobsdorrar/skjutdorrar-garderob/



