Ah, ok. Ja den är som sagt väldigt dumt placerad (eller är det bilden som luras?). Det borde vara minst en meter mellan den och mätartavlan.
Prova med en tillfällig avskärmning och se hur det känns. Det kan ni göra med gamla lakan eller vad som helst som finns till hands. Då får man en bättre uppfattning av volymverkan.