Vi köpte en gård där det fanns ett bygglov och startbesked utfärdat 2015 av dåvarande ägare.
De hann bara börja med grunden samt resa reglar till garaget.
När vi tog över det här projektet blev vi informerade att vi inte fick röra en pinne.
Eftersom vi var nya byggherrar krävdes nytt bygglov och nytt startbesked!
Så vi passade på att rita om huset lite samtidigt.

Enligt handläggaren vi hade på kommunen sa då att det var för stora ändringar för att göra ett ändringslov, så det skulle behandlas som ett nytt lov, men de skulle inte behöva gå igenom alla prövningar som ett helt nytt.

Sagt och gjort. 20 veckor (!!!) senare får vi godkänt bygglov efter massa påtryckningar på kommunen.
Eftersom vår handläggare blev sjukskriven tog ingen annan över vårt ärende.

Under Tekniska Samrådet meddelar den nya handläggaren vi har att bygglovets giltighetstid är från första utförandet, alltså 2015!
Sedan måste vi söka om allt igen.

Och vi ska bygga själva för det är ett hus vi ritat själva. 160 kvm.
Samt ett garage på 100kvm.
Det känns omöjligt, två år kvar bara!

Har sökt igenom varenda lag och paragraf för jag tycker detta känns fel.
Men det är ett lite speciellt ärende så jag kan inte hitta något om bygglovs giltighetstid vid förändringar och ägarbyten.


Hur hade ni tänkt?
Är det kanske ändå rimligt att det är det första beslutet som är det slutgiltiga?

Tack på förhand!
 
Kolla i Plan och bygglagen! Det brukar stå i bygglovsbeskedet t ex ”påbörja inom 2 år och slutföra inom 3 år.
 
S seniorkonsult skrev:
Kolla i Plan och bygglagen! Det brukar stå i bygglovsbeskedet t ex ”påbörja inom 2 år och slutföra inom 3 år.
Jo det finns tydligt angivet. Men inte vad som gäller vid vårat nya/reviderade lov med tanke på att vi fick söka nytt få det inte var vi som stod som byggherrar från början.
Så det är ett nytt lov där alla handlingar är nyinskickade med ny KA men de har behandlat ärendet utefter det gamla lovets beslutsdatum, 2015. Och eftersom de förra ägarna hade påbörjat är det 5 år. Så vi har tydligen bara två kvar nu vilket vi blev besvikna på då ingen som helst information givits om detta.

I vårt nya besked står det precis det du säger, enligt PBL, 2 år 5 år osv.
Mennde hävdar ändå att det är det ursprungliga lovet som gäller.

Känns som man blir lurad här.
 
Problemet är väl att det har hanterats som ett ändringslov, inte ett helt nytt lov? Ett helt nytt lov hade säkert kostat mer och tagit länge tid (?), men sett i backspegeln hade det nog varit bättre.
Å andra sidan brukar det ju gå att förlänga lovet när det börjar närma sig slutet, så det kanske inte är så stort problem i praktiken?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
useless useless skrev:
Problemet är väl att det har hanterats som ett ändringslov, inte ett helt nytt lov? Ett helt nytt lov hade säkert kostat mer och tagit länge tid (?), men sett i backspegeln hade det nog varit bättre.
Å andra sidan brukar det ju gå att förlänga lovet när det börjar närma sig slutet, så det kanske inte är så stort problem i praktiken?
Det sas i början att det skulle hanteras som ett nytt, men inte med alla prövningar eftersom ändringarna var för stora.
Nu verkar det ändå bara ha blivit "mindre förändringar av tidigare lov" vilket kostade hälften så mycket som ett helt nytt lov hade gjort.
Och att förlänga verkar inte vara en möjlighet. Det blir enligt handläggaren till att söka bygglov på nytt för allt då tiden runnit ut.
 
Goblinn Goblinn skrev:
Jo det finns tydligt angivet. Men inte vad som gäller vid vårat nya/reviderade lov med tanke på att vi fick söka nytt få det inte var vi som stod som byggherrar från början.
Så det är ett nytt lov där alla handlingar är nyinskickade med ny KA men de har behandlat ärendet utefter det gamla lovets beslutsdatum, 2015. Och eftersom de förra ägarna hade påbörjat är det 5 år. Så vi har tydligen bara två kvar nu vilket vi blev besvikna på då ingen som helst information givits om detta.

I vårt nya besked står det precis det du säger, enligt PBL, 2 år 5 år osv.
Mennde hävdar ändå att det är det ursprungliga lovet som gäller.

Känns som man blir lurad här.
Sänd in begäran till BN om att få förlängd tid för giltighetstiden. Kan gå.
Ursäkta. Föregående svar kom just in med förtydligande.
 
S seniorkonsult skrev:
Sänd in begäran till BN om att få förlängd tid för giltighetstiden. Kan gå.
Ursäkta. Föregående svar kom just in med förtydligande.
Vi kan alltid pröva detta, tack för tips!
Som det låter har vi fått den handläggare som är svårast att ha att göra med! :lying:
 
Goblinn Goblinn skrev:
Vi köpte en gård där det fanns ett bygglov och startbesked utfärdat 2015 av dåvarande ägare.
De hann bara börja med grunden samt resa reglar till garaget.
När vi tog över det här projektet blev vi informerade att vi inte fick röra en pinne.
Eftersom vi var nya byggherrar krävdes nytt bygglov och nytt startbesked!
Så vi passade på att rita om huset lite samtidigt.

Enligt handläggaren vi hade på kommunen sa då att det var för stora ändringar för att göra ett ändringslov, så det skulle behandlas som ett nytt lov, men de skulle inte behöva gå igenom alla prövningar som ett helt nytt.

Sagt och gjort. 20 veckor (!!!) senare får vi godkänt bygglov efter massa påtryckningar på kommunen.
Eftersom vår handläggare blev sjukskriven tog ingen annan över vårt ärende.

Under Tekniska Samrådet meddelar den nya handläggaren vi har att bygglovets giltighetstid är från första utförandet, alltså 2015!
Sedan måste vi söka om allt igen.

Och vi ska bygga själva för det är ett hus vi ritat själva. 160 kvm.
Samt ett garage på 100kvm.
Det känns omöjligt, två år kvar bara!

Har sökt igenom varenda lag och paragraf för jag tycker detta känns fel.
Men det är ett lite speciellt ärende så jag kan inte hitta något om bygglovs giltighetstid vid förändringar och ägarbyten.


Hur hade ni tänkt?
Är det kanske ändå rimligt att det är det första beslutet som är det slutgiltiga?

Tack på förhand!
Det låter som ni blivit felinformerade från start. Lovet följer med fastigheten så det behöver absolut inte sökas nytt lov om någon annan tar över.

Ändring av bygglov är ingen term som finns inom PBL utan en anpassning kommuner gjort för att vara lite smidiga, men om det prövas skulle jag tro att det är ny giltighetstid enligt PBL 9 kap:
43 § Om inte annat följer av 9 eller 33 §, upphör ett bygglov, rivningslov eller marklov att gälla, om den åtgärd som lovet avser inte har påbörjats inom två år och avslutats inom fem år från den dag då beslutet vann laga kraft.

Och detsamma skulle jag säga gäller här då det faktiskt är nytt lov med nya förutsättningar, nytt datum för laga kraft osv.

Hur har det gamla lovet bakats in i det nya? Ska ni använda den gamla grunden i ert bygge eller blir det helt nytt? Är den med i den nya kontrollplanen?

Är ärendena helt skilda dvs alla punkter från det gamla är med i det nya också så tror jag kommunen kommer få svårt att hävda att er färdigställandetid ska vara kopplad till det andra ärendet eftersom det nya ärendet är helt frånkopplat från det gamla.

Det som kan hända är att det gamla ärendet inte kan få något slutbesked och att det gamla lovet förfaller eftersom det inte är färdigställt. Men det blir ju bara en pappersprodukt eftersom det nya ärendet får slutbesked när det är klart om ni följer kontrollplan osv...
 
M
Det finns ett prejudikat I MMÖD där de konstaterar att det i PBL inte finns någon möjlighet för kommuner att bevilja ändringar i ett bygglov som redan är beviljat. Lämnas ändrade handlingar in ska de behandlas som ett nytt bygglovsärende som således får en egen giltighetstid. Om kommunen inte har handlat er begäran om ändringar på rätt sätt kan det i sin tur innebära att ert nuvarande bygglov vid eventuell granskning behöver göras om.
 
Alias_Olle har också sett att ett bygglov gäller för fastigheten, inte personen. Men våran kommun sa att vi vsr tvungna att komma in med nya uppgifter gällande KA och sådär för att få ett nytt startbesked.
Men vi har nog varit i kontakt med alla handläggare nu på kommunen om diverse ärenden och alla verkar säga olika. Så det verkar vara ett litet lotteri vem man får.

Så nu blev man ännu mer orolig att det ska bli något strul framöver.
Men man hoppas ju att 10k för "mindre ändringar" samt 20 veckors handläggningstid innebär att de granskat vårt ärende.

Grunden har vi byggt om. Vi fick muntlig tillåtelse att göra det då den redan var på plats, men inte att påbörja någon mer egentlig byggnation.
Så grunden är ändrad. KA är ändrad. Byggsätt och konstruktion är ändrad. Uppvärmning och energideklaration är ändrad. Planlösningen är helt ändrad. Alla fönster, dörrar. Byggnaden har blivit lite högre. Ni märker ju.
"Mindre ändringar i redan beviljat bygglov".

Jag har redan ifrågasatt mycket av detta med handläggaren men hon står fast vid att det är ändringar bara.
Och att det bara är "olyckligt" att vårt "ändrings"lov tog nästan 6 månader...

Jag ska luslösa alla domslut från MMÖD!

Tack för era tips och svar!
 
M
Goblinn Goblinn skrev:
Jag ska luslösa alla domslut från MMÖD!

Tack för era tips och svar!
http://www.markochmiljooverdomstolen.se/Domstolar/markochmiljooverdomstolen/10418-14.pdf

"PBL innehåller inte någon möjlighet för byggnadsnämnden att godkänna ändringar av
ett tidigare meddelat beslut om bygglov. Om det meddelas ett nytt beslut med vissa
justeringar, innebär detta att ett nytt lov har lämnats. De formella kraven för
prövningen som finns gäller även då det är fråga om ändringar av en tidigare lovgiven
åtgärd. Därmed gäller bl.a. att byggnadsnämnden enligt 9 kap. 25 § PBL ska bereda
kända sakägare tillfälle att yttra sig över ansökan, om åtgärden innebär en avvikelse
från detaljplan."

För att bespara dig en del lusläsning..
 
  • Gilla
Räknenisse och 3 till
  • Laddar…
M mnzeii skrev:
[länk]

"PBL innehåller inte någon möjlighet för byggnadsnämnden att godkänna ändringar av
ett tidigare meddelat beslut om bygglov. Om det meddelas ett nytt beslut med vissa
justeringar, innebär detta att ett nytt lov har lämnats. De formella kraven för
prövningen som finns gäller även då det är fråga om ändringar av en tidigare lovgiven
åtgärd. Därmed gäller bl.a. att byggnadsnämnden enligt 9 kap. 25 § PBL ska bereda
kända sakägare tillfälle att yttra sig över ansökan, om åtgärden innebär en avvikelse
från detaljplan."

För att bespara dig en del lusläsning..
Tack så mycket! Ska sticka detta under näsan på byggnadsinspektören och se vad jag får för svar!
 
Goblinn Goblinn skrev:
Tack så mycket! Ska sticka detta under näsan på byggnadsinspektören och se vad jag får för svar!
Ett tips är ju att ta det lite försiktigt med diskussionerna, att slänga in nått sånt och sen tjafsa en massa är som att be om att få mer problem, kommunen ska man göra vad det går för att hålla sig vän med.

Vad är det som gör att ni inte blir klara på 2år?
Garage går ju tex att göra oisolerat och det går säkerligen få till att vissa saker inte behöver vara helt klara på huset.
Men här spelar ju mycket in hur man hanterat handläggaren på kommunen.
Jag har med försökt köra den hårda linjen, de blev dyrt...
 
P Pumba skrev:
Ett tips är ju att ta det lite försiktigt med diskussionerna, att slänga in nått sånt och sen tjafsa en massa är som att be om att få mer problem, kommunen ska man göra vad det går för att hålla sig vän med.

Vad är det som gör att ni inte blir klara på 2år?

Garage går ju tex att göra oisolerat och det går säkerligen få till att vissa saker inte behöver vara helt klara på huset.
Men här spelar ju mycket in hur man hanterat handläggaren på kommunen.
Jag har med försökt köra den hårda linjen, de blev dyrt...

Absolut är det så!
Vi är inte ute efter att bråka med någon, utan vill mer bara lägga fram den informationen för att påvisa hur vi uppfattat att ärendet SKULLE ha hanterats, men att det är hon som tar beslutet och då rättar vi oss efter det. Ska även vara tydlig med att vi inte tänker överklaga hennes beslut.

Och att huvudsaken är att det blir rätt och korrekt så inga otrevliga överraskningar dyker upp sedan iom tidigare svar i den här tråden.
Ska ifrågasätta också vad "mindre ändringar" betyder. För i lovet står det bara mindre förändringar i planlösning och rumsfördelning.
Vilket det absolut inte är.

Och att vi i början fick informationen av den första handläggaren att det skulle behandlas som ett nytt.
Men såklart inget tjafs här! :)

Vi har tänkt försöka göra så mycket som möjligt själva, vilket vi har insett tar TID!
Så två år känns som ingenting eftersom vi redan nu haft stället i 1.5 år utan att något hänt.
Varav 6 månader var handläggningstid för ett "ändringslov"

Vi har fortfarande inte hittat någon byggfirma som vill eller har tid att ta på oss vårt projekt i år, utan kanske som tidigast kan börja nästa vår! (!)
Sedan skiljer det sig nästan 1 miljon mellan billigaste och dyraste offerten vi hittills fått in.
Man är verkligen ute i helt fel tid vad gäller nybyggnation.
Och garaget är en ekonomisk fråga.
 
Vi gör som ni, ritade huset själva, bygger det själva. Vi har gjort lite speciella val och inte gjort enklast möjliga.
Vi jobbar primärt helger och semestrar på bygget, och det har tagit 3år hittils för oss, vi har hunnit med att sätta takstolar och murar upp gavlarna just nu, i sommar ska vi lägga på tak och sätta i fönster/dörrar.

Så har du en fingervisning om hur lång tid det tar ungefär.

Vi har förresten förlängt vårt bygglov, då det går ut i oktober iår. Men vi har ju inte gjort några ändrningar från den urspungliga planen. Det behandlas som en ny ansökan och tiden räknas från det att den blir beviljad, inte ursprungsansökan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.