Hej! Någon som har koll på om det har någon stor påverkan att den mark vi tänkt söka förhandsbesked om att få bygga på har en arrendator (en bonde som slår gräs på delar av jordbruksfastigheten)? I ansökan om förhandsbesked ska man fylla i om det finns någon arrendator.

Jag tänker att det är ytterligare en person som kommunen kommer att kontakta för att lämna ett yttrande, eller tänker jag fel?

Jag vill minnas att även arrendatorer kan anses ha särskild rätt till berörda fastigheten så att de också ska höras.

Men hur tänker du nu? Det är inte självklart att du kan säga upp arrendatorn bara för att du vill bygga på marken.

H hempularen skrev:
Men hur tänker du nu? Det är inte självklart att du kan säga upp arrendatorn bara för att du vill bygga på marken.
Nejdå, säga upp ska vi inte. Han får bara en mindre yta att slå på. Det jag menar med att det handlar om att kommunen kommer att ta in hans yttrande i saken.

Men om han får mindre yta, så innebär ju det att du säger upp arrendet av den delen.

H hempularen skrev:
Men om han får mindre yta, så innebär ju det att du säger upp arrendet av den delen.
Ja förvisso, en del sägs upp. Men vi har god kontakt med honom så det ska nog inte vara några problem. Till saken hör att kontrakten löpt ut för arrendet och det inte är ordnat något nytt trots att han får slå på marken. Så jag vet inte helt hur mycket rättigheter han har om han skulle ha några motvändningar mot att en liten del försvinner.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.