Hej!

I en källare under en tillbyggnad på fritidshuset kommer jag placera ett Clivus multrum. Och i duschrummet ovanför kommer toastolen att stå med 250 mm rör rakt ner i den stora multrumstanken, där förmultningen sker under flera år framåt. Bädden nere i multrummet tillförs luft genom att toastolens lock inte sluter tätt och den även vintertid hyggligt varma duschrumsluften sugs ner i den stora tanken och vidare genom ett särskilt ventilationsrör 100/110 ifrån multrumstankens topp och upp genom nästa våning och vinden och ut över nocken med en avslutning med en "vindsnurrefläkt". Det finns också möjligheten att jag monterar en mekanisk fläkt längs vägen, troligen då inne i duschrummet och skippar vindsnurran. Snörika vintrar bör utloppet över tak faktiskt sättas på lite mer än bara 60 cm över takets yta då det här är på en ö i skärgården och man inte kommer åt att skotta taket i normalfallet då det kan vara svårt ta sig ut. Duschavloppet kommer via golvbrunnen ledas till en Biobox med efterföljande markinfiltrationsbädd med en "ventilationshuva" stickande upp en bit ovan för insläpp av luft. Någonstans mellan golvbrunnen och diskbänkens vattenlås bör jag släppa in luft i BDT-avloppssystemet därtill. Är det klokt att använda det uppåtgående ventilationsröret från multrummet? Kan det bli så att jag "drar" för mycket luft genom BDT-systemet? Eller kan ett sådant system inte få "för mycket" luft? Mycket luft kanske kyler den biologiska nedbrytningen av BDT onödigt? Allternativt så är det gynnsamt? Har någon synpunkter på "vindsnurra" kontra eldriven fläkt? Den senare kan ju också förses med timer så den inte går jämt. Kan vindsnurran stanna vintertid på en skärgårdsö?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.