3 090 läst ·
28 svar
3k läst
28 svar
Attefalls byggnad tomtgräns
Kolla upp vem som är huvudman för området, är det kommunen blir det lov och är det samfällighet skulle det gå att få ett godkännande så det funkar med attefallare.
Moderator
· Stockholm
· 57 786 inlägg
Att det blev bygglovsärende, innebär att det är ett hus med vanligt bygglov, dvs. det belastar byggrätten för tomten ytmässigt. Och det räknas som en mindre avvikelse från detaljplanen (om vi förutsätter att planen föreskriver ex. 4,5 m till gräns).J Johanx skrev:
Även om man har en detaljplan om tillåter bebyggelse i tomtgräns, eller i gräns mot gata. Så får en friggebod/attefallare ändå inte stå närmare än 4,5m. Reglerna för bygglovsfria byggnader tar ingen hänsyn till detaljplaneregler, både i positiva och i negativa fall.
Ingen samfällighet har bildats för marken utan huvudman för området är ägaren till fastigheten som vår tomt styckats av från. Borde då alltså gå med lovet som vi fått från honomA Alias_Olle skrev:
Är väldigt otydligt vad Mike_the_pip3s bygge egentligen är därför jag frågade så bygglov och attefallare ju motsätter varandra. Antingen fick han bygglov eller så är det en attefallare. Tänkte att det kanske blev lite turer kring hans bygge men att han tillslut fick igenom det som attefallare och alltså ej har något bygglov för det.H hempularen skrev:Att det blev bygglovsärende, innebär att det är ett hus med vanligt bygglov, dvs. det belastar byggrätten för tomten ytmässigt. Och det räknas som en mindre avvikelse från detaljplanen (om vi förutsätter att planen föreskriver ex. 4,5 m till gräns).
Även om man har en detaljplan om tillåter bebyggelse i tomtgräns, eller i gräns mot gata. Så får en friggebod/attefallare ändå inte stå närmare än 4,5m. Reglerna för bygglovsfria byggnader tar ingen hänsyn till detaljplaneregler, både i positiva och i negativa fall.
Ja, min bedömning är att det är ok.J Johanx skrev:
Enligt de rättsfall jag läst är problemet inte just användningen, dvs att det är allmän plats, utan att kommunen varit huvudman och att man då inte kan hitta någon som representerar alla berördas intressen och därför inte kan ge ett medgivande. Finns det däremot en samfällighet eller om markägaren är privat ser jag inget problem med medgivande från granne.
Användningen kan nog vara ett problem om man ser hur det är för gata där det inte spelar någon roll vem som äger den. "Detta gäller oberoende av vem som äger marken och oberoende av om marken är planlagd eller inte. Med stöd av ovanstående anser Mark- och miljööverdomstolen att det i detta sammanhang inte finns möjlighet att uppfylla rekvisitet i andra stycket när det gäller mark som används som väg eller gata. Det medför att en byggnad som är placerad inom ett avstånd av 4,5 meter från en gräns mot väg eller gata alltid kräver bygglov"A Alias_Olle skrev:Ja, min bedömning är att det är ok.
Enligt de rättsfall jag läst är problemet inte just användningen, dvs att det är allmän plats, utan att kommunen varit huvudman och att man då inte kan hitta någon som representerar alla berördas intressen och därför inte kan ge ett medgivande. Finns det däremot en samfällighet eller om markägaren är privat ser jag inget problem med medgivande från granne.
Vilket rättsfall är det där hämtat ifrån?J Johanx skrev:Användningen kan nog vara ett problem om man ser hur det är för gata där det inte spelar någon roll vem som äger den. "Detta gäller oberoende av vem som äger marken och oberoende av om marken är planlagd eller inte. Med stöd av ovanstående anser Mark- och miljööverdomstolen att det i detta sammanhang inte finns möjlighet att uppfylla rekvisitet i andra stycket när det gäller mark som används som väg eller gata. Det medför att en byggnad som är placerad inom ett avstånd av 4,5 meter från en gräns mot väg eller gata alltid kräver bygglov"
Helt riktigt, hittade även MÖD 2013-09-20 mål nr P 1972-13 som säger samma sak. Jag skyller på feber och tung medicinering för min tillfälliga tankevurpa och beklagar att du tyvärr verkar bli tvungen att söka bygglov eftersom det är just allmän plats och "Många människor har därmed ett berättigat intresse av användandet av markområdet. Kommunen som markägare kan inte representera alla dessa intressenter." Och det gäller som du själv påpekat oavsett vem som äger marken.J Johanx skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 786 inlägg
Ja så har jag också uppfattat att reglerna skall tolkas.
Men frågan i det här fallet är ju om området ifråga ÄR allmän mark i den bemärkelse som domen handlar om.
Om det är ett vägområde, så är det ju dimensionerat för en framtida dragning av E4. Själva vägen går ju tydligen 9m från tomtgränsen.
Men frågan i det här fallet är ju om området ifråga ÄR allmän mark i den bemärkelse som domen handlar om.
Om det är ett vägområde, så är det ju dimensionerat för en framtida dragning av E4. Själva vägen går ju tydligen 9m från tomtgränsen.
Ja det är frågan om biten upp till vägen verkligen kan likställas med marken i domarna. Någon väg har ju aldrig tänkts dras på den biten utan den är dragen där den är ritad i detaljplanen. Enligt utsago ska det varit avsett för eventuell framtida VA mmH hempularen skrev:
Sorry för otydligheten, jag var säker på det gick igenom som attefallare. Men ni har rätt ovan. letade upp gamla dokumentet på mittbygge.se. ni har rätt det är en komplementbyggnad.J Johanx skrev:Är väldigt otydligt vad Mike_the_pip3s bygge egentligen är därför jag frågade så bygglov och attefallare ju motsätter varandra. Antingen fick han bygglov eller så är det en attefallare. Tänkte att det kanske blev lite turer kring hans bygge men att han tillslut fick igenom det som attefallare och alltså ej har något bygglov för det.
Hoppas nu inte jag bränt mina chanser att bygga framtida garage
Tror de får skicka fler på den långa internutbildningen för blev i måndags uppringd av dem. Hon jag då fick prata med sa att "det borde inte vara något problem då det är så långt från vägen". Fortsatte sedan med att kommunen alltid äger marken om det står park. Hade inte hört talas om att det skulle kunna vara på något annat sätt. Skulle dock kolla upp det med handläggarna och återkomma dagen efter. Har dock ännu inte hört av sig...H hempularen skrev:
Fick nu mail av dem där de uppmanar mig att söka med min önskade placering och går det ej placera där jag önskar kommer de höra av sig. Så inget svar på frågan före det att jag sökt. Lite irriterande då det bara är en del i byggandet. Nu kommer arkitekten få rita ett förslag med placering som sedan kanske inte går igenom
Klicka här för att svara