Hej.

Sökte bygglov för att bygga ett j*vla skärmtak på ca 21 kvm. Ringde byggkontoret och fick info om att det kostar 2401 kr. Frågade om det är fast pris oberoende av om jag skulle behöva komplettera i ärendet. Fick svar "ja". Nu landar fakturan i brevlådan med timdebitering om totalt 6000 kr ca.

Hur går jag tillväga?

Deras tabeller med tagit finns i länken nedan. Kollade själv och 2401 kr verkar stämma?

http://www.norrkoping.se/boende-tra...vningslov-och-anmalan/sok-bygglov.html?step=5

Betala 2401:- och bestrid resten med hänvisning till det muntliga avtalet.

Annars kan man ju prata med dom först........

• Gilla
Tingis och 7 till
  • Laddar…
Jag ska prata med dem förstås och se vad dem säger först. Har mejlat handläggaren och berättat om problemet (hon vabbade och var inte tillgänglig i telefon)

Med hänvisning till pristabellerna jag länkade så verkar det som att prövning av altantak bör kosta 2401 kr, dvs. precis enligt uppgifterna jag fick från deras telefonlinje för hjälp och rådgivning, eller har jag tolkat tabellen fel?

Antar om jag bestrider lär jag väl aldrig vinna ändå pga. ord mot ord. Har ju inget dokumenterat. Den enda chans jag har är om de fakturerat fel och att det stämmer att det ska vara 2401 kr enligt deras tabeller, eller?

Om du betalar det du tycker är skäligt och bestrider resten innan räkningen förfaller så kan kommunen inte beivra resten till inkasso/kronofogde etc. Det är ju en stor fördel om svaret från kommunen drar ut på tiden.

• Gilla
joodå och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Om du betalar det du tycker är skäligt och bestrider resten innan räkningen förfaller så kan kommunen inte beivra resten till inkasso/kronofogde etc. Det är ju en stor fördel om svaret från kommunen drar ut på tiden.
Men du som verkar kunnig i detta. Om du utgår från tabellerna jag länkade till, så stämmer väl 2401 kr för ansökan om altantak?

Ja, det verkar rimligt... Det kan ju vara så att just ditt ärende har krävt extra åtgärder som har gjort att schablonbeloppet inte är tillämpligt? I så fall borde det framgå av fakturan vad man har gjort och hur många timmar man har lagt ner.

Har du gjort någonting som skulle kunna fördyra saken då? Tänker mer på att eftersom att du frågar om fast pris oberoende av kompletteringar?
Räkningen borde ju isåfall vara specificerad vad det handlar om. Är det listpris så borde ju 2401 stå med på nåt vis. Nu låter det mer som att de varit ut och tagit betalt per timme istället?

• Gilla
leffe-e
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Har du gjort någonting som skulle kunna fördyra saken då? Tänker mer på att eftersom att du frågar om fast pris oberoende av kompletteringar?
Räkningen borde ju isåfall vara specificerad vad det handlar om. Är det listpris så borde ju 2401 stå med på nåt vis. Nu låter det mer som att de varit ut och tagit betalt per timme istället?
Jag har personligen inte gjort mer än att skicka in de underlag de behöver samt mejlat och ringt cirka 2 gånger för att fråga om status i ärendet. Om de nu av speciella skäl valt att timdebitera borde de väl ringa och fråga om jag är ok med det?

Vad står det på fakturan att dom har gjort då?

• Gilla
leffe-e
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vad står det på fakturan att dom har gjort då?
Står timtaxa lovgranskning 5h samt teknisk granskning 1h. 1067 kr/h

Läser jag prislistan så är ju 2401 kr fasadändring . Där man flyttar fönster, dörrar och ev glasar in redan prövat altantak. Dvs man har ett bygglov på taket och vill glasa in det. Ett rent altantak verkar inte falla in på något specifikt och då kanske det är timdebitering.
Så från början kanske det bara handlar om ett missförstånd av den som uppgav priset.

S Stefan1972 skrev:
Läser jag prislistan så är ju 2401 kr fasadändring . Där man flyttar fönster, dörrar och ev glasar in redan prövat altantak. Dvs man har ett bygglov på taket och vill glasa in det. Ett rent altantak verkar inte falla in på något specifikt och då kanske det är timdebitering.
Så från början kanske det bara handlar om ett missförstånd av den som uppgav priset.
-.- drygt men men vad gör man. Bara att betala och se glad ut... 6h känns ändå ganska överdrivet ändå men dem måste ju tidsredovisa sin extra lunch och extra fikaraster på sina ärenden haha

• Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
S
M Cameltoe skrev:
-.- drygt men men vad gör man. Bara att betala och se glad ut... 6h känns ändå ganska överdrivet ändå men dem måste ju tidsredovisa sin extra lunch och extra fikaraster på sina ärenden haha
Högst tveksamt att dom granskar ett så trivialt ärende i mer än 1 h.

Tvivlar starkt på att hen setat i fem timmar och granskat ditt skärmtak :D

• Gilla
Anonymiserad 170696 och 1 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Högst tveksamt att dom granskar ett så trivialt ärende i mer än 1 h.

Tvivlar starkt på att hen setat i fem timmar och granskat ditt skärmtak :D
Kanske kan bestrida med orsak oskäligt många timmar?

• Gilla
Anonymiserad 170696 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.