Bygglov
splinter: Nytt bygglov krävs. Beviljade bygglov ska påbörjas inom två år och avslutas inom fem år.
TASA: [citat] Ja, med bygglov behöver du inte grannens godkännande. Detta förutsatt att du uppfyller kraven för bygglov i övrigt.
BJohan: Jag minns tyvärr inte hur mycket det avvek.
petersthlm: finns ingen generell princip. Du vinner dock på att motivera varför ökningen är nödvändig för att uppnå önskad funktion.
Contrefort: [citat] Det är en vanlig bestämmelse i detaljplaner, men jag förutsätter att detta område inte omfattas av detaljplan. Då finns ingen sådan generell bestämmelse.
Jiji: [citat] Jag har svårt att tro att det skulle vara så att det gör det svårt med bygglovet. Jag vet dock inte hur Jönköping behandlar förhandsbesked, dvs hur precisa de är. Där jag jobbar utgår vi ifrån att folk som bygger villa vill ha garage, så det räknar vi liksom alltid med. Men det är väl bara att fråga kommunen. Hur som helst kan jag inte se att det skulle vara svårt att få
oxöga: Det kan vara så att lov gavs med dispens om det rör sig om byggnationer på 60/70-talet. Är lite osäker på vilken standard som var gällande längre tillbaka. När byggdes ditt hus?
Jiji: Bygglovsavdelningen i din kommun är nog glad om de slipper en sådan ansökan. Har grannar med båda de där varianterna och det bästa är att inte ha taken på, på vintern för tyget håller betydligt längre då.
hempularen: Om det är inom detaljplanerat (kallas inte längre stadsplanerat) område. Så beskriver detaljplanen vad du får bygga, hur stort, hur högt, ibland bestäms max takvinkel. Och en del annat. Det är dels en begränsning, men också en garanti. Du har rätt att bygga det som ryms inom detaljplanen, du är garanterad att få bygga. I icke detaljplanerat område är det inte säkert att du
MetteKson: [citat] En del kommuner har dem på sin hemsida annars kan du kontakta din kommun och be att de skickar den till dig. Där står de bestämmelser som gäller för din fastighet, hur stort du får bygga mm.
Räknenisse: [citat] [citat] Komplementbyggnad. Eftersom det ingår i deras exempeluppräkning - ja.
oxöga: [citat] Har du pratat med kommunen i fråga om möjligheterna att få lov för en komplementbyggnad på din andra tomt?
oxöga: Möjligheten till attefallshus har ni fortfarande. Fick ni tidigare startbesked för 15kvm attefallstillbyggnad så borde det inte heller röra sig om ett så kallat 8:13-område. Dubbelkolla detaljplanen så det inte är utökad lovplikt för dessa åtgärder bara. Boverket har bra info på hemsidan: https://www.boverket.se/sv/byggande/bygga-nytt-om-eller-till/bygga-utan-bygglov/attefallshus/
hempularen: Helt säker kan du aldrig vara. Även om kommunen är helt på din sida och tycker att du helt korrekt byggt en bygglovsfri byggnad. Så kan en sut granne genom överklagande få en tolkning från makomiljödomstolen. Kommunen kan ha missat någon detalj. Sådant är dock extremt ovanligt, iallafall om man håller sig inom gränserna, och inte tänjer på tolkningen. Enda sättet att vara helt
Martin1979: [citat] Det kan finnas olika förklaringar. Nedan några exempel. - Kommunen undersöker inte detta i förhandsbeskedet, som är enklare prövning, utan sparar sådant till bygglovsansökan. - Kommunen prövar mot PBL, inte mot KML. Dock bör de då samråda med Länsstyrelsen. - Kommunen har missat eller inte haft information om fornlämningen. - Kommunen har prövat, men bedömt att
twoody: Ej bygglov på altaner om det inte är en viss höjd, du kan ha en altan på hela tomten.
Huddingebo: [bild] [bild] Jag ritade mina bygglovsritningar helt själv på A3 papper och vanlig stiftpenna och linjal. Inga påpekanden över huvud taget. Såg bara fördelar med det, gick både fort och gick lätt att ändra saker. Två exempelritningar. Tror det behövdes 7st pga markändringar.
Gabsson: Intressant. Jag gjorde ungefär samma ombyggnad men jag var tvungen att köra en anmälan om "bygglovsbefriad åtgärd" för ändrad användning från garage till gäststuga. Om jag förstår paragraferna korrekt så är det kutym att göra så. Oftast behöver även VA-enheten ge klartecken till till bygglovsnämnden då badrum/kök oftast innebär en ny anslutning i VA, även om avlopp är inom
splinter: Om jag hade varit i era skor så hade jag bett om att få byta handläggare. Det är troligtvis den smidigaste vägen som generar minst huvudbry, Men här får ni ändå lite mer kött på benen: En friggebod är en typ av komplementbyggnad enligt Boverket och det är Boverkets byggregler som gäller. Våra kommuners bygglovsavdelningar ska följa dessa. På Boverkets hemsida under avsnittet
rolflidvall: [citat] Exakt, och det står ju tydligt på försättsbladet att det bara är ett förslag: "Uppdrag att ta fram förslag till författningsreglering avseende vissa centrala termer som behövs vid tillämpningen av plan- och bygglagen".
splinter: Precis som @Bronken säger så går det utmärkt att göra detta själv med penna och papper, utan CAD-mjukvaror. Men se till att göra de nogrannt och titta på exempelritningar för att förstå hur dina ritningar ska se ut. De flesta kommuner tillhandahåller sådana exempel via sina hemsidor. Göteborgs Stad tillhandahåller en kort guide (länk) med tips till de som ska rita själva och
Nötegårdsgubben: [citat] Fast det är väl inte heller sant. I miljöbalken har man exempelvis infört ett preskriptionsundantag för föroreningar för att de är så svårt att upptäcka om någon exempelvis grävt ner gifttunnor i marken (hej Teckomatorp!). Men annars är ju grunden även där att det är händelser de senaste tio åren som är möjliga att ta upp (fem år i exempelvis skattefrågor, två
MetteKson: Ska man vara strikt så ska en åtgärd du sökt bygglov för inte påbörjas förrän bygglov beviljats och startbesked lämnats. Inom detaljplanelagt (DP) område tillåter många kommuner 0,5 meters ändring av marknivå utan att det krävs något lov. Det är inget generell bestämmelse utan kan variera i olika områden och på landsbygden.
cpalm: Tänkte också först plintgrund men fick inte ihop det med bilden. Har förvisso ingen egen erfarenhet av detta, men det känns som att ett rätt allvarligt problem som man knappast löser med en liten plåtbit(?)
hempularen: En väsentlig kostnad brukar vara att det (ofta/alltid?) krävs en provgrop där man får analysera hur genomsläpplig jordart du har. Väljer du ”rätt” firma för grävningen, så kan kommunen acceptera firmans bedömning av jordprovet, det sparar tid och pengar, provet och den riktiga grävningen kan göras samtidigt.
Mikael_L: [citat] Ja något sånt var det nog ... nu kollar jag inte alls upp det du skrev, men det glimtade till i mitt minne att brandcellskravet hade nog något med pannans effekt, ja.
Dunvillan: [citat] Militären vill inte ha fler folk i närheten. Ju mysigare vi bygger, desto fler som kanske vill vara här... :-(