Husägare
· Skaraborg
· 69 inlägg
Hej!
Jag sitter och planerar projekt inför sommaren och skulle verkligen behöva hjälp/inspiration för hur dessa ska se ut.
De ritningar jag behöver ska vara:
Jag sitter och planerar projekt inför sommaren och skulle verkligen behöva hjälp/inspiration för hur dessa ska se ut.
De ritningar jag behöver ska vara:
- Situationsplan skal 1:400, måttsatt , använd gärna den bifogade kartan
- Planritning skala 1:100
- Fasadritningar på berörda fasader med skala 1:100
Husägare
· Skaraborg
· 69 inlägg
(Är lite partisk) men skulle hellre anlita en firma för detta. Du kan enkelt få fram bygglovsritningar för 4-6 tusen kronor så slipper du allt huvudvärk med kompletteringar osv längre fram.
@toolman77 Angående MS Paint vet jag inte om jag kan hålla med om däremot
@toolman77 Angående MS Paint vet jag inte om jag kan hålla med om däremot
Husägare
· Skaraborg
· 69 inlägg
Var finns det möjlighet att få dessa ritningar för den summan?LaszloToth skrev:
De jag har kollat på får jag inget svar av, har du några rekommendationer?
Det går alldeles utmärkt, jag har gjort så både med bygglov för fasadändring och tillbyggnad. Det är väldigt enkelt att kopiera en del av ritningen och lägga till på andra ställen. Inlärningskurvan är låg och det blir tillräckligt snyggt för bygglov. Det är dessutom gratis om det skulle visa sig att bygglovet inte blir godkänt.LaszloToth skrev:
Du kan till och med rita på papper med penna och linjal om du vill. Formkraven är väldigt låga.
Att bränna tusenlappar på något som eventuellt aldrig går igenom gynnar bara en som producerar ritningar, men är pengar i sjön för din del.
Efter godkänt bygglov behöver konstruktionsritningar tas fram för att få startbesked. Det bör lejas ut.
Som några andra skrivit så brukar kommuner ha exempel på ritningar.
Det man i många fall är intresserad av är en hyfsat översiktlig bild på hur det kommer se ut MEN med viktig information på ritningen. Höjder, färger, material, längd, bredd, ytor, avstånd till tomtgräns, ytor som är prickmark osv. Det är alltså mindre viktigt hur snygg och perfekt ritandet är, mer att de mått som är intressanta för bygglovet finns med.
Många kommuner har tider där man kan komma in och prata med handläggare. Har man då en gammal ritning så klottra dit en snabb tillbyggnad, dra några mått som bör vara viktiga och prata med handläggaren om vad som behövs mer.
Det man i många fall är intresserad av är en hyfsat översiktlig bild på hur det kommer se ut MEN med viktig information på ritningen. Höjder, färger, material, längd, bredd, ytor, avstånd till tomtgräns, ytor som är prickmark osv. Det är alltså mindre viktigt hur snygg och perfekt ritandet är, mer att de mått som är intressanta för bygglovet finns med.
Många kommuner har tider där man kan komma in och prata med handläggare. Har man då en gammal ritning så klottra dit en snabb tillbyggnad, dra några mått som bör vara viktiga och prata med handläggaren om vad som behövs mer.
Jag skrev nyligen ett inlägg om detta i en annan tråd. Se länk:
https://www.byggahus.se/forum/threads/bygglovsritning.410308/
https://www.byggahus.se/forum/threads/bygglovsritning.410308/
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Gjorde nyligen fasadritningar för installation av nya fönster i Paint.NET. Gick igenom på första försöket hos kommunen och tog inte speciellt lång tid att göra. Började i sketchup som många rekommenderar, men kände att det tog längre tid att lära mig det programmet än att bara rita upp det i Paint.net.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inga påpekanden över huvud taget.
Såg bara fördelar med det, gick både fort och gick lätt att ändra saker.
Två exempelritningar.
Tror det behövdes 7st pga markändringar.
Klicka här för att svara