818 läst ·
6 svar
818 läst
6 svar
Hjälp!
Vi har inte sökt bygglov ännu, men har pratat med kommunen ca. 3 gånger och de haft sagt att man gärna får ordna marken, fylla och gräva bara inte ändra marken mera än 50 cm upp eller ner..(står också på hemsidan) (det är detaljplan)
Vi bor ganska långt borta från tomten och mitt avtal med markfirmat var at schakta och jämna men inte mer än 50 cm.. Fick en chock när jag så at det var ca. 1 meter högre på ena sidan från kanten vid besök idag.. (vet inte höjdskillnaden från dag et innan arbetet började) Det kan ju ingen bevisa eller veta mera...
Meen jag har beställt en nybygnadskarta och måtten blev gjort såklart på den dag som det var mest grävt upp (20 jättestenar lagt i en stor hög på sidan, (billder från samma dag finns).. och så är ju därför marken av naturliga orsaker ekstra låg på vissa ställen og ekstra höj på några andra..
Jag vet faktiskt inte alls hur jag ska lösa situationen.. Ska jeg ringa kommunen och förklara vad som har hänt eller bara hoppas på att det inte blir en sak av det.. Eller kan jag tillåta mig själv att få grävmannen till att rätta upp på det, jämna allt ut till max 50 cm höjdskillnad... Eller ska jag betala han för det?! Hjälp.. Vad hade ni gjort
100k i böter har jag inte råd med.. :'(
Vi bor ganska långt borta från tomten och mitt avtal med markfirmat var at schakta och jämna men inte mer än 50 cm.. Fick en chock när jag så at det var ca. 1 meter högre på ena sidan från kanten vid besök idag.. (vet inte höjdskillnaden från dag et innan arbetet började) Det kan ju ingen bevisa eller veta mera...
Meen jag har beställt en nybygnadskarta och måtten blev gjort såklart på den dag som det var mest grävt upp (20 jättestenar lagt i en stor hög på sidan, (billder från samma dag finns).. och så är ju därför marken av naturliga orsaker ekstra låg på vissa ställen og ekstra höj på några andra..
Jag vet faktiskt inte alls hur jag ska lösa situationen.. Ska jeg ringa kommunen och förklara vad som har hänt eller bara hoppas på att det inte blir en sak av det.. Eller kan jag tillåta mig själv att få grävmannen till att rätta upp på det, jämna allt ut till max 50 cm höjdskillnad... Eller ska jag betala han för det?! Hjälp.. Vad hade ni gjort
100k i böter har jag inte råd med.. :'(
Nu är jag ganska säker på att det som står/avses är 50cm från ursprunglig höjd så om du har +50cm på ett ställe och -50cm på ett annat ses det inte som en meter. Sedan räknas nog heller inte en sten som sticker upp men om marken längst hela sidan av plattan hamnar 1m över tidigare nivå har du nog problem o det är nog då lite för stort för att låtsas att det regnar.
Dessa regler är ju allmänna och har inget med detaljplanen att göra ska du gör större ändringar på marknivån än så krävs helt enkelt bygglov. Lättast är väl att ta med den marknivå ändring som uppstått i bygglovsansökan.
Dessa regler är ju allmänna och har inget med detaljplanen att göra ska du gör större ändringar på marknivån än så krävs helt enkelt bygglov. Lättast är väl att ta med den marknivå ändring som uppstått i bygglovsansökan.
Tusen tack för svar, pratade med grävmannen om det idag.. Han sa bara men det är ju så man gör.. Du har ju inte startat att bygga.. Han kan ju alltid jämna till det så att de är innanför gränsen 50 cm.. Men det är ju en del timmar.. inget är på skrift, vem ska stå för det?T TypRätt skrev:Nu är jag ganska säker på att det som står/avses är 50cm från ursprunglig höjd så om du har +50cm på ett ställe och -50cm på ett annat ses det inte som en meter. Sedan räknas nog heller inte en sten som sticker upp men om marken längst hela sidan av plattan hamnar 1m över tidigare nivå har du nog problem o det är nog då lite för stort för att låtsas att det regnar.
(Jag har inte betalt hans faktura ännu)..
Ena sidan av marken sticker upp en meter, andra sidan 5 cmT TypRätt skrev:Nu är jag ganska säker på att det som står/avses är 50cm från ursprunglig höjd så om du har +50cm på ett ställe och -50cm på ett annat ses det inte som en meter. Sedan räknas nog heller inte en sten som sticker upp men om marken längst hela sidan av plattan hamnar 1m över tidigare nivå har du nog problem o det är nog då lite för stort för att låtsas att det regnar.
Du var så snabb på att svara så inte säker på att du såg mitt tilläg. Är du säker på att det i detaljplan står att marken inte får avvika från 50cm? Det är ju annars allmän regel och större förändring kräver helt enkelt bygglov. Om det inte står i detaljplan är det bara att ta med den avvikelse som skett i bygglovet.
Är jätteglad för att du svarar.. Förstår inte riktigt. varför säger kommunen när man ringer till dem att man får gräva, jämna och fylla upp till 50 cm. det har ju hänt jättemycket på tomten.. Men vi har ju inte byggt något.. Bara grävt runt och fyllt på med grus så att man kan köra in på tomten f.eks.T TypRätt skrev:Du var så snabb på att svara så inte säker på att du såg mitt tilläg. Är du säker på att det i detaljplan står att marken inte får avvika från 50cm? Det är ju annars allmän regel och större förändring kräver helt enkelt bygglov. Om det inte står i detaljplan är det bara att ta med den avvikelse som skett i bygglovet.
Jag såg dit senaste svarT TypRätt skrev:Du var så snabb på att svara så inte säker på att du såg mitt tilläg. Är du säker på att det i detaljplan står att marken inte får avvika från 50cm? Det är ju annars allmän regel och större förändring kräver helt enkelt bygglov. Om det inte står i detaljplan är det bara att ta med den avvikelse som skett i bygglovet.
Klicka här för att svara