J
JKrister: Funktionen fortsätter att vara komplementbyggnad för bostadsändamål. Däremot är det en fadadändring som inte kan ses som mindre, samt ändring av planlösning och konstruktion. Det är bygglov inom detaljplanerat och bygganmälan om det är utanför detaljplanerat. Skulle säga att det har goda chanser att godkännas om grannen som bor nära ger sitt medgivande.
4 svar · 2,9k läst
M
Maskinen89: [citat] Tack
2 svar · 2,0k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Det borde räcka att ni skickar in en liten revidering av bygglovet.
1 svar · 669 läst
P
pmd: Har du snälla grannar? Bygg bara, i så fall. Det är väl ingen risk att någon annan än en granne skulle klaga på en så liten synlig förändring?
5 svar · 1,2k läst
F
Fixarfia: Jag har en loge med ett jordgolv där jag vill gräva ut och bygga en platta på mark. Jag har för avsikt att ansöka om bygglov för ändrat användningsområde till bostad. Fastigheten ligger utanför planlagt område. Då logen ligger i direkt anslutning till bostadshuset och är i stort behov av renovering skulle jag relativt omgående vilja vidta åtgärder med att göra en ordentlig grund
0 svar · 1,3k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: [citat] Den frågan är helt hopplös att besvara. Där måste du ringa kommunen och fråga. Det första är att invända de nya strandskyddsreglerna. Jag har läst och i andra trådar att krondiken/bäckar som inte har en större bredd än 2 m kommer undantas från strandskyddet. Lika småsjöar under 1ha (eller var det 2ha?) Och i vissa, framförallt norrlandskommer men även andra kommuner med
57 svar · 12,3k läst
·
M
MetteKson: Ur DP; "På tomtplats som omfattar med BF betecknat område får endast en huvudbyggnad samt högst ett uthus uppföras med en sammanlagd yta av högst 120 kvadratmeter" Det står inget i om hur man ska fördela kvadraten, däremot får endast en huvudbyggnad finnas på fastigheten. Det du beskriver är två byggnader som kan fungera oberoende av varandra som självständiga enheter = båda är
3 svar · 1,5k läst
J
jokomoko: Tack för svaren. Jag skickade frågan idag också till kommunen samtidigt som jag postade här på forumet. Döm om min förvåning så fick jag omedelbart skriftligt, snabbt, och vänligt svar från kommunen (de brukar iofs alltid vara vänliga men vanligen inte snabba) och som väntat ville inte kommunen ge ett generellt medgivande. Men, det lät heller inte alls omöjligt förutsatt byggnaden
4 svar · 3,0k läst
P
Anonymiserad 182623: Uppdatering. Man får bygga rätt stort. Loft räknas inte enligt kommunen 1,9 takhöjd. (loftet ger mig 25kvm extra förvaring) Och de accepterar en avvikelse på 9kvm.
16 svar · 4,1k läst
·
H
Håbbe01: Nej det blir 30.0
4 svar · 2,8k läst
N
nissse: Hej Hur gick det med er utbyggnad? Har samma planer med vårat garage men fått nej på bygglovet☹️. Hittade ni ngn lösning med Attefallshus-vinkeln?
10 svar · 3,4k läst
·
P
polaris78: [citat] Ja då förstår jag , var tänkt i välmening för att slippa stångas med bygglov och rivningslov men en del av sakerna du räknade upp blir ju svårt att lösa helt utan bygglov , om man ska vara helt enligt regler. Allt beror ju på vart man är och håller på och hur bra ritningar kommunen har. osv. Men ska man ändra allt så blir det ju svårt att hävda renovering. Folk som
10 svar · 6,7k läst
·
M
Mattwaner: [citat] Stort Tack! /Mattias
7 svar · 1,5k läst
K
Karlanal: [citat] Ja precis de va de jag tänkte först, men har förklarat både muntligt och i skrift att de ska va plint och bjälklag
12 svar · 32,3k läst
·
D
Dashio: [citat] Hahaha nice där! Det ska du ha också tycker jag! ;) Hahah jaha? tyckte bara att det var så högt men sedan kanske det visar sig att jag är en av de som också tycker att det är väldigt lågt haha! Men det återstår att se haha! :D
7 svar · 4,7k läst
F
Fred-Goran: Hej, ja det låter logiskt. Frågan är vilka delar av huset/husen som man räknar in i "gemensamma delar" och som är styrande för denna klassificering? Någon som har erfarenhet av detta? Två sammanbyggda enbostadshus tolkar jag som ett traditionellt parhus med skiljevägg mellan bostäderna och separata tomter, ingångar, värmepannor, ventilationssystem etc. Ett fristående tvåbostadshus
2 svar · 2,6k läst
K
kungjohan: Är spekulant på en fastighet där garaget är ombyggt till en lägenhet med kök och badrum. Detta inom detaljplanerat område. Enligt uppgift har detta skett för mer än 10 år sedan, sannolikt någon gång i början på 2000-talet. Jag har försökt kolla upp om det finns något bygglov och som jag förstår det finns det ett bygglov för garaget som komplementbyggnad, men osannolikt för
0 svar · 1,0k läst
H
huggan: Gör en själv. Skriv vad du kontrollerat (tex mått på dörröppningar), mot vad du kontrollerat det (tex bbr kapitel x paragraf y eller mot ritning), när du kontrollerat (tex datum 20210430) och vem som kontrollerat (ex Donald Trump). Sen skriver personen som kontrollerat det under med sin signatur.
1 svar · 1,5k läst
G
groetmann: Allmän update som kanske kan vara till nytta om det är någon som sitter i en liknande sits. Kommunen maskar inte helt oväntat med handläggningen. Begär komplettering på t.ex. hur det är tänkt med tillgänglighet för slambil, trots att jag upprepade gånger inte minst i bygglovsansökan meddelat att det är kommunalt avlopp som gäller, eftersom att det finns kommunalt avlopp på platsen
14 svar · 5,3k läst
A
AndersGrusell: Många bra svar, det låter ju klart positivt. Det är ett kedjehus i den meningen att grannens verkstad sitter ihop med vårt hus, i övrigt är det mer som en fristående villa. På andra sidan sitter det inte ihop. Gräsmattan är vår egen. Tanken är ett sovrum, vi kommer tex inte att dra in vatten och avlopp, inte i första skedet i alla fall. Så det borde ju inte räknas som bostad
5 svar · 2,0k läst
·
G
gimmok: Hur gick det? Samma fundering här!
13 svar · 6,1k läst
A
AnnIng: [citat] Enligt lagen om bostadsanpassningsbidrag så har man rätt till utevistelse, endera på balkong eller på uteplats. Men man anpassar befintlig och tillskapar ingen ny funktion som inte finns sedan tidigare. Allt beror på bostadens planlösning och vilka utrymmen det finns att anpassa.
764 svar · 73,7k läst
·
P
pmd: Fråga din lokala byggnadsnämnd.
1 svar · 729 läst
E
El-Löken66: [citat] Ring och be att hen kommer ut snarast för att titta på situationen. Ska inte behöva ta överdrivet med tid.
3 svar · 605 läst
H
Hallerudsbo: Står väl i kommun stadgan vilka regler som gäller. Är väl regler vad tätt spjälorna sitter i staketet och vad högt det får vara. så här står det i min kommun. Bygglov krävs för plank, men inte för staket. Ett staket kräver minst 50% genomsiktlighet, annars räknas det som ett plank och då krävs bygglov. Ett staket som är högre än 1.0 meter kan kräva bygglov.
1 svar · 880 läst
A
ArWo: Kommunen svarade lagom kommunikativt att det är marklov som behövs och att det får finnas två våningar. Vad gäller bo och biytor ställde jag inga frågor. Det rum vi tänkt nyttja som kvasiboyta har ändå varit inrett med garderober och öppen spis sedan Abba var poppis. Dumt att fråga. Skatteverket var desto öppnare. Det är enligt dem boyta 6 meter in oavsett vad det används till,
43 svar · 8,6k läst
·
T
Tilt: [citat] Ok, tack! :ok:
4 svar · 1,7k läst
K
Kallebo: Tror jag har bra grannar. [citat] Tack! Den aspekten med framtida bygglov hade vi inte ägnat någon tanke. När du nämner det påminns jag om att min bror fick riva delar av sitt tak för att få bygglov till sin utbyggnad då friggeboden vid kommunens mätning var 16,5 kvm, de nöjde sig med att han tog bort en del av taket och vek in en vägg så att totalen blev 15 kvm. Hade den dessutom
2 svar · 1,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.