D
Någon som fått betala sanktionsavgift för överträdelse av marklov?

Hej,

Jag ringde till kommunen innan vi skulle börja gräva och frågade hur mycket vi fick göra av markarbete.. De sa att vi får göra som vi vill bara vi inte bygger något.

Har nu läst på hemsidan att man inte får höja eller sänka tomten mera än 50 cm. (Vi är på gränsen).

Någon som haft problem med frågor gällande marklov? (vi har inte sökt bygglov ännu)

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
Det är väl inte förbjudet att lägga upp massor under själva bygget? Så länge ni inte är klar så borde det inte spela någon roll om det är uppfyllt eller utgrävt någonstans.
I och för sig kanske kommunen tycker att man har tjuvstartat en lovpliktig ändring om man kommer in med bygglovet i efterhand...

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Njaaa. Om du lägger upp massor tillfälligt inför bygget. Då har du startat bygget.

Redigerat:
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
D
H hempularen skrev:
Njaaa. Om du lägger upp massor tillfälligt inför bygget. Då har startat bygget.
Så det hade varit okey om jag bara gjort en väg och lagt ut grus max 50 cm för att ställa min husvagn på? Bara inte bygga..

Tycker der känns omöjligt att få svar på vad som gäller..

Jag har inte alls brottom med att bygga.. kan vänta i ett helt år mer om det ska vara.. Anlitade grävmannen för att han var erfaren och kommunen sa ju att det var okey.

Sedan bör man vara försiktig med att göra markarbete för själva huset, innan bygglov och kontrollplan är klar. Det finns risk att kontrollplan ex. stipulerar en viss kontroll av schaktbotten, innan man lägger på makadam. Eller något med utförandet, eller att man tvingas flytta den tänkta placeringen lite i någon riktning. Så det man tjuvstartar med kan behöva göras om pga. rena formaliteter.

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
D
H hempularen skrev:
Sedan bör man vara försiktig med att göra markarbete för själva huset, innan bygglov och kontrollplan är klar. Det finns risk att kontrollplan ex. stipulerar en viss kontroll av schaktbotten, innan man lägger på makadam. Eller något med utförandet, eller att man tvingas flytta den tänkta placeringen lite i någon riktning. Så det man tjuvstartar med kan behöva göras om pga. rena formaliteter.
Att flytta två meter dit eller hit gör inte så mycket, huset är placerat i mitten av mitten på en ganska stor grund.

Jag känner att jag inte kunnat haft en möjlighet att förutspå denna situationen. Ringde ju kommunen och frågade, anställde ett seriöst firma och sa att jag inte sökt bygglov ännu. Frågade flera gånger den lokala och rekommederade markentreprenör om man får göra detta, då jag inget vet som jag sa upprepade gånger.

Borde det inte vara någon form för license på lovpliktiga tjänster som innan för el, innanför mark också..

I verkligheten kan man som byggeherre inte hyra ett firma till hus projekt utan att risikere böter då... Utan att läsa allt på boverket först.. Och se till så att de gör allt I rätt ordning.

Varför har du inte fixat bygglov innan? Då hade ju alla förutsättningar med bl a ändrade markhöjder varit klara och godkända.

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Det är ju alltid byggherrens skyldighet att ta reda på vilka åtgärder är lovpliktiga. Frågar man kommunen om markarbeten är lovpliktiga ås kommer dem att svara med gällande regler.
Man kan inte skylla på entreprenörer.

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
D Sara N skrev:
Jag visste inte i vilken ordning man gör ting.. och jag bad entreprenören att fylla max 50 cm som man så får.
Det är fortfarande ditt ansvar även du gett grävare skriftligt på vad han skall göra.

Många kommuner tillåter att man gör "hårdgjord" yta, ex uppfart samt provgrop för att bedöma geotekniska förutsättningar för grunden utan bygg/marklov. Fortfarande måste den hårdgjorda ytan hålla sig inom +/-50cm om kommunen angett det.

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
D Sara N skrev:
Jag visste inte i vilken ordning man gör ting.. och jag bad entreprenören att fylla max 50 cm som man så får.
Jag vet inte hur rigid kommunen brukar vara, men problemet är väl att om du ska söka bygglov som innefattar ändringar i markhöjden så kan det du har gjort nu tolkas som att du har påbörjat jobbet innan lov och startbesked är klart även om du håller dig inom 50 cm.

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Ska man vara strikt så ska en åtgärd du sökt bygglov för inte påbörjas förrän bygglov beviljats och startbesked lämnats.

Inom detaljplanelagt (DP) område tillåter många kommuner 0,5 meters ändring av marknivå utan att det krävs något lov. Det är inget generell bestämmelse utan kan variera i olika områden och på landsbygden.

https://www.boverket.se/sv/byggande/bygga-nytt-om-eller-till/marklov/

I och med att många ”ligger på” kommunen och är ivriga med att komma igång med bygget brukar handläggarna informera om att visst markarbete är okej (enl ovan), medan byggherren väntar på att bygglovet ska behandlats klart. Sökanden får däremot inte börja bygga något.

Då kommer man osökt till frågan; Vad räknas till markarbete? Och vad är ”börja bygga”?
Här blir det väldigt ofta missförstånd och skilda tolkningar. En byggnadsinspektör i min kommun har t ex vid tekniskt samråd kommit till en fastighet där en platta redan var gjuten. Byggherren (BH) hävdar att det ingår i ”markarbete” och anser inte att det ”byggts något” och ska därmed slippa betala sanktionsavgift. Han slapp inte.

En annan BH hade kostat på markarbete inom de tillåtna 0,5 m, men vid bygglovsgranskningen visade det sig att halva den plana ytan var placerad på prickad mark (något byggherren inte tagit reda på innan) och bygglov kunde inte beviljas med ursprungsplaceringen. Denne BH hotade med att stämma kommunen med motiveringen att eftersom de gett klartecken på 0,5 meter borde de stå för extrakostnader som tillkom.

Det var ett par exempel från verkliga livet. :)

Så svaret på TS fråga är ja, du kan få sanktionsavgift om kommunen bedömer att du gjort något du borde sökt lov för. Det kan dessutom ställa till en j**la massa krångel.

Redigerat:
  • Gilla
Räknenisse och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.