Hej
Hur fixar jag en bygglovsritning på ett garage med carport och bakomliggande förråd.
Finns det något enkelt hempegrsm som är gratis.

Behöver ha fram denna ganska snabbt så alla tips tas tacksamt emot

Jag provade progecad gratis en månad och ritade mitt garage med loft. Krävs lite kunskap i cad

Bronken
Skulle säga att det funkar med linjal, papper och penna också, dvs en Gert special.

Edit: Med detta inlägg menar jag bara att om man har bråttom så går det fortare att lära sig "Penna o Papper" än ritprogram - och att det är helt OK för kommunen bara den är ordentligt gjord enl nedan talare. Själv använder jag Visio (är nog inte gratis, men råkar ligga på jobbdatorn).

Redigerat:
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
Precis som @Bronken säger så går det utmärkt att göra detta själv med penna och papper, utan CAD-mjukvaror. Men se till att göra de nogrannt och titta på exempelritningar för att förstå hur dina ritningar ska se ut. De flesta kommuner tillhandahåller sådana exempel via sina hemsidor.

Göteborgs Stad tillhandahåller en kort guide (länk) med tips till de som ska rita själva och Kungsbacka kommun tillhandahåller exempelritningar för nybyggnad av garage (länk).

Sen är det klart att det finns massvis med regler att förhålla sig till beroende på vad som ska byggas, dessa kan en fackman (t.ex. arkitekt). Men regelverket kring garage är inte särskilt omfattande så det borde du kunna fixa på egen hand. :)

Illustration av en tegelröd husfasad med penna som ritar ovanpå, titeln "För dig som ska rita själv" av Göteborgs stad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Folder/Broschyr Göteborgs Stad (goteborg.se)

Exempelritningar för nybyggnad av garage med planvy och fasader mot en grön bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

exempelritningar_nybyggnad_garage.pdf (kungsbacka.se)

• Gilla
anaitis och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.