Vårat kvarter ligger utanför stadsplanelagt område. Är det nån här på forumet som vet vad skillnaden är angånde byggnadslov för byggnader inom resp utom stadsplanelagt område? Jag frågade på kommunens byggnadskontor men de vet inte eller vill inte svara. Deras råd var att de vill jag ska följa den lagstiftning som gäller för stadsplanelagt område.
 
Om det är inom detaljplanerat (kallas inte längre stadsplanerat) område. Så beskriver detaljplanen vad du får bygga, hur stort, hur högt, ibland bestäms max takvinkel. Och en del annat. Det är dels en begränsning, men också en garanti. Du har rätt att bygga det som ryms inom detaljplanen, du är garanterad att få bygga.

I icke detaljplanerat område är det inte säkert att du överhuvudtaget får bygga någonting. Du bör söka förhandsbesked (en sorts "bygglov light") innan du köper en tomt utanför detaljplanerat område. Om vi nu antar att du faktiskt får bygga, så kan det ändå finnas begränsande regler i olika "högre planer", översikstplan, och liknande namn. Men i en del fall får man faktiskt bygga nästan hur som helst, om det är utanför detaljplanerat område,

Om det är utan detaljplan och också utanför "sammanhållen bebyggelse" så får man bygga vissa komplementbyggnader helt fritt utan bygglov (huvudbyggnaden måste först finnas med bygglov). Det kan räcka att det finns ett eller två grannhus inom några hundra meter, för att området skall anses vara sammanhållen bebyggelse.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.