1 299 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Måste man göra avstyckning?
Vi har en bondgård med åkrar skog och beteshagar. Lidköping Västergötland.
Nu funderar vi på att bygga oss en "undantagsstuga" att flytta till när något av barnen (förhoppningsvis) tar över gården om ca 6-8 år. Vi har sett ut en handfull potentiella trevliga boplatser i några av kohagarna, 4-500 m från gårdsbyggnaderna.
Måste man göra en avstyckning av tomten där vårt pensionärsboende ska stå?
Kan tänka mig att Lantmäteriet vill ha bra betalt för sådant här ute i obygden...
Nu funderar vi på att bygga oss en "undantagsstuga" att flytta till när något av barnen (förhoppningsvis) tar över gården om ca 6-8 år. Vi har sett ut en handfull potentiella trevliga boplatser i några av kohagarna, 4-500 m från gårdsbyggnaderna.
Måste man göra en avstyckning av tomten där vårt pensionärsboende ska stå?
Kan tänka mig att Lantmäteriet vill ha bra betalt för sådant här ute i obygden...
Det finns inget särskilt krav på att stycka av en fastighet för att bygga ett hus, så om ägarförhållandena inte är viktiga så kan ni nog strunta i det. Sedan är det generellt sett inte tillåtet att bygga på jordbruksmark, så det kan vara ett problem i sammanhanget.
Moderator
· Stockholm
· 57 695 inlägg
Det finns ofta ett stopp för att ha mer än en "huvudbyggnad" på en fastighet. Men jag har för mig att just för lantbruk finns undantag.
Det är en vanlig bestämmelse i detaljplaner, men jag förutsätter att detta område inte omfattas av detaljplan. Då finns ingen sådan generell bestämmelse.H hempularen skrev:
Klicka här för att svara