8 319 läst ·
43 svar
8k läst
43 svar
Vilka lov samt hur tolka antal våningar?
Det är svårt att hitta en entydigt svar på detta. På Boverkets hemsida finns avsnittet Regler om byggande: Rumshöjd och där framgår följande:A ArWo skrev:
"I småhus, det vill säga en- eller tvåbostadshus, får dock rumshöjden vara minst 2,30 meter i vinds- och souterrängvåningar samt i källare. I begränsade delar av rum får dessa rumshöjder underskridas. Men där ståhöjd behövs ska rumshöjden vara minst 2,10 meter under horisontell del av tak eller 1,90 meter under snedtak."
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det står dock inte uttryckligen vad som ska anses vara boarea respektive biarea. Då din källare/sluttningsvåning har rumshöjden 2,1 m överallt och inte bara i en begränsad del, så är mitt egna antagande att hela din källare/sluttningsvåning bör beräknas som biarea.
Skatteverket har även de en webbsida för beräkning av areor i småhus, men det har missat att specificera hur rumshöjden kan påverka beräkningen av ytorna i en suterrängvåning.
Redigerat:
Tack för svaren. Ska nog ringa någon som jobbar med areamätning. Om 230 regeln även gäller befintliga hus skulle det ju även innebära att en hel del gamla torp inte har någon boarea alls. Skatteverket är ju förresten bra på sina egna regler... Skickar ett mail.
Skillnaden mellan gränsvärdena 2.3m och 2.1m grundar sig i vad det är för sorts utrymme.
Om det är ett rum där man långtidsvistas, tex sovrum, vardagsrum osv. så är det 2.3m som gäller. Är det däremot ett rum för korttidsvistelse så som wc, tvättstuga etc. så räcker 2.1m.
I suterräng är lite speciellt att mäta också då endast den del av byggnaden som har marknivå kan klassas som boarea även om rumshöjden uppfylls på hela våningen.
Exempel. Du har ett hus som är 9x9m stort. Ena sidan har markhöjd, den andra inte. Då kan endast 6x9m räknas in som boarea. Sen påverkar förstås rummen användsningsområde också om de klassas som bi eller boarea.
Det med medelmarknivån (MMN) i PBF har jag faktiskt missat, så tar lärdom från det! Ett normalt suterränghus brukar dock inte ha en MMN som är 150cm under entréplanet.. har man däremot 2 sidor av huset framgrävda så kanske man kommer upp i de måtten dock.
Eller snarare, i TS fall hade det krävts att nästintill all mark kring huset grävts fram för att den gränsen skulle uppnås.
Om det är ett rum där man långtidsvistas, tex sovrum, vardagsrum osv. så är det 2.3m som gäller. Är det däremot ett rum för korttidsvistelse så som wc, tvättstuga etc. så räcker 2.1m.
I suterräng är lite speciellt att mäta också då endast den del av byggnaden som har marknivå kan klassas som boarea även om rumshöjden uppfylls på hela våningen.
Exempel. Du har ett hus som är 9x9m stort. Ena sidan har markhöjd, den andra inte. Då kan endast 6x9m räknas in som boarea. Sen påverkar förstås rummen användsningsområde också om de klassas som bi eller boarea.
Det med medelmarknivån (MMN) i PBF har jag faktiskt missat, så tar lärdom från det! Ett normalt suterränghus brukar dock inte ha en MMN som är 150cm under entréplanet.. har man däremot 2 sidor av huset framgrävda så kanske man kommer upp i de måtten dock.
Eller snarare, i TS fall hade det krävts att nästintill all mark kring huset grävts fram för att den gränsen skulle uppnås.
Inte så säker på att du har rätt längre vad gäller bo/biyta och takhöjden. Den bör gälla nybyggnation på samma sätt som dubbla lager isodrän el liknande är ett krav vid nybygge av källare. Kan tänka mig att jag däremot skulle stöta på patrull vid en utbyggnad vad gäller bygglov.J Jarlsgård skrev:Skillnaden mellan gränsvärdena 2.3m och 2.1m grundar sig i vad det är för sorts utrymme.
Skatteverket om värdering av småhus med låg takhöjd:
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/363491.html
Jag är 99% säker på min sak.A ArWo skrev:Inte så säker på att du har rätt längre vad gäller bo/biyta och takhöjden. Den bör gälla nybyggnation på samma sätt som dubbla lager isodrän el liknande är ett krav vid nybygge av källare. Kan tänka mig att jag däremot skulle stöta på patrull vid en utbyggnad vad gäller bygglov.
Skatteverket om värdering av småhus med låg takhöjd:
[länk]
Men min kommentar riktade sig framförallt mot bilden som bigfogades och vad skillnaderna var mellan 2.3m och 2.1m
I ditt fall skulle jag säga att det beror lite på vad du tänkt använda ytan till.
Om du har för avsikt att ha det som boyta, alltså byta användningsområde så skulle jag säga att det är dagens regelverk som gäller, likaså om du vill gräva ut.
Om du däremot fungerar över vad det klassas som idag så är det äldre regler som gäller, de från när huset byggde och hur man mätte då. Skulle tro att det är stadsplanlag i ditt fall.
Och gäst/tv rum klassas ju som ett rum för långtidsvistelse (alltså >2.3m med dagens mätregler) vilket gör att jag tror att det kan bli svårt att få igenom då det är dagens regler som appliceras när du byter användningsområde och inte dåtidens.A ArWo skrev:
Angående att gräva ut för att få till en bättre tomt ser jag däremot inga bekymmer med
Skulle va intressant om de då tillåter utgrävning till golvnivå utan kommentar om "hobbyrum ET" på insidan av källaren. Ur skatterättsligt perspektiv tolkar jag det som att det då blir boarea. Men kanske inte i byggnadsnämndens ögon. Är det skillnaden mellan area och yta vi fastnar vid här?J Jarlsgård skrev:Och gäst/tv rum klassas ju som ett rum för långtidsvistelse (alltså >2.3m med dagens mätregler) vilket gör att jag tror att det kan bli svårt att få igenom då det är dagens regler som appliceras när du byter användningsområde och inte dåtidens.
Angående att gräva ut för att få till en bättre tomt ser jag däremot inga bekymmer med![]()
Ska kanske kolla hur banken ser på det med. Svårt att se att de ska göra skillnad på 20cm marknivå. Till saken hör att vi bor nära ett småstugeområde där delvis framgrävda källare används som boyta. Deras kvm priser är nästan det dubbla mot våra av någon anledning...
Jadu.. Bra frågor!A ArWo skrev:Skulle va intressant om de då tillåter utgrävning till golvnivå utan kommentar om "hobbyrum ET" på insidan av källaren. Ur skatterättsligt perspektiv tolkar jag det som att det då blir boarea. Men kanske inte i byggnadsnämndens ögon. Är det skillnaden mellan area och yta vi fastnar vid här?
Ska kanske kolla hur banken ser på det med. Svårt att se att de ska göra skillnad på 20cm marknivå. Till saken hör att vi bor nära ett småstugeområde där delvis framgrävda källare används som boyta. Deras kvm priser är nästan det dubbla mot våra av någon anledning...
Jag börjar känna att min kompetens börjar komma på sin kant, jag må ha rätt bra koll anser jag själv men någon fullfjädrad expert är jag inte
Men som sagt, att gräva fram ena sidan ser jag inga direkta bekymmer med
Ja. Det verkar ju som att det är snårigt värre.
Nu har ju rummet som skulle kunna användas rent tekniskt som boyta varit sovrum redan på 80 talet vad det verkar ("i love björn klistermärken finns som bevis). Kanske kan finnas utrymme för undantag mtp det. Även öm vi givetvis bör slita ut uppreglade konstruktioner av andra skäl.
Även om det då skulle vara användning som inte är boyta så är det boarea enligt skatteverket och skulle taxeras som det.
Nu har ju rummet som skulle kunna användas rent tekniskt som boyta varit sovrum redan på 80 talet vad det verkar ("i love björn klistermärken finns som bevis). Kanske kan finnas utrymme för undantag mtp det. Även öm vi givetvis bör slita ut uppreglade konstruktioner av andra skäl.
Även om det då skulle vara användning som inte är boyta så är det boarea enligt skatteverket och skulle taxeras som det.
Kommunen svarade lagom kommunikativt att det är marklov som behövs och att det får finnas två våningar. Vad gäller bo och biytor ställde jag inga frågor. Det rum vi tänkt nyttja som kvasiboyta har ändå varit inrett med garderober och öppen spis sedan Abba var poppis. Dumt att fråga.
Skatteverket var desto öppnare. Det är enligt dem boyta 6 meter in oavsett vad det används till, bortsett från om det är pannrum. Frågade även angående det så vi enbart har värmepump ang när pannrummet blir att tolka söm något annat. Det blir det den dagen det används till annat än pannrum. Misstänker att jag lär behöva prata med kommunen om att göra om pannrummet till tvättstuga/teknikrum med? Iofs borde ju ett pannrum ha golvbrunnar...
Skatteverket var desto öppnare. Det är enligt dem boyta 6 meter in oavsett vad det används till, bortsett från om det är pannrum. Frågade även angående det så vi enbart har värmepump ang när pannrummet blir att tolka söm något annat. Det blir det den dagen det används till annat än pannrum. Misstänker att jag lär behöva prata med kommunen om att göra om pannrummet till tvättstuga/teknikrum med? Iofs borde ju ett pannrum ha golvbrunnar...
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Kan kommunen hantera ett bygglovsärende och tillsynsärende samtidigt?
Bygglov -
Riva ett hus, rivningslov, vilka mer lov och avgifter.
Bygglov -
Söka bygglov och anmäla Attefallstillbyggnad samtidigt?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Trädäck på plattor på gräsmatta - antal plattor samt vilka reglar?
Altan & Uteplats -
att söka om bygglov samtidigt med rivning
Bygglov