Jag har en loge med ett jordgolv där jag vill gräva ut och bygga en platta på mark. Jag har för avsikt att ansöka om bygglov för ändrat användningsområde till bostad. Fastigheten ligger utanför planlagt område. Då logen ligger i direkt anslutning till bostadshuset och är i stort behov av renovering skulle jag relativt omgående vilja vidta åtgärder med att göra en ordentlig grund - detta så även om bygglov ej godkänns men för att förhindra fortsatt förfall. Jag har varit i kontakt med kommunen som säger att om jag senare vill göra om logen till bostad gör jag bäst i att inte påbörja något arbete med grunden. Skulle jag inte ansöka om bygglov för att göra om logen till bostad skulle det dock vara fritt fram att göra markarbeten och lägga ny grund och golv i logen, om jag förstått regelverket rätt. Jag förstår inte fullt ut logiken med detta och undrar om det kan vara riktigt att man inte får göra någonting med markarbeten eller grunden i en loge med jordgolv pga att man sen vill ansöka om bygglov för ändrat användningsområde. Någon klok som vet och kan förklara?