Är spekulant på en fastighet där garaget är ombyggt till en lägenhet med kök och badrum. Detta inom detaljplanerat område. Enligt uppgift har detta skett för mer än 10 år sedan, sannolikt någon gång i början på 2000-talet. Jag har försökt kolla upp om det finns något bygglov och som jag förstår det finns det ett bygglov för garaget som komplementbyggnad, men osannolikt för ombyggnationen(väntar på kommunens svar här). Eftersom det är mer än 10 år sedan så räknar jag att det olovliga bygget är preskriberat.

Om man skulle göra ombyggnation av ett garage till en lägenhet i dagsläget då förstår jag att detta skulle klassas som en komplementbostad med de krav som ställs på en bostad med utformning och tillgänglighet osv. När infördes reglerna om komplementbostad? Var det i samband med införandet av Attefallshus? Spelar detta någon roll? Kan man ansöka om bygglov för detta i efterhand? Eller innebär det då att man då måste uppfylla dagens BBR som man sannolikt inte gör eftersom detta byggdes flera år innas dessa regler var i bruk.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.