windestal windestal skrev:
Det låter väldigt lovande! Om det är så smidigt kanske man ska ta tag i det direkt. Varit en surdeg jag skjutit framför mig nu, gör jag har inte känt att jag haft massa tid och energi att lägga på det, men som ditt ärende var skulle man ju orka. Hoppas min länsstyrelse är lika smidiga.

Upphävde du strandskyddet för hela fastigheten (isf ungefär hur stor är den), eller bara en begränsad del? Du skrev till miljöenheten, menar du på kommunen? Skickade de vidare det till länsstyrelsen då? För upphävande kan väl bara länsstyrelsen göra? Skulle du vilja dela med dig av handlingar vore det väldigt uppskattat, vill du inte lägga dem publikt får du gärna skicka PM :D

För mig ligger inte min fastighet direkt mot vattnet, som är en miniliten sjö (typ storlek som en motionsbassäng i badhuset, så definitivt en "liten sjö" enligt definitionen), det är väg, och sen annat hus/äng/skog mellan oss och "sjön". Kanske som närmast 30m från min gräns till vattnet. Vilket ju dock är mindre än 100m, så, strandskydd... Så lite liknande som för dig i det avseendet. Vad det gäller växter/djur är jag ingen biolog, men på den del av fastigheten som inte är tomtplats ("redan ianspråktagen") är det mest halvt igenvuxet av sly, några större träd och liten del uppröjt ängsaktigt, med mest gräs, ljung, smultron och rallarros... Jag ser inget där som inte finns "överallt" häromkring, men är ju som sagt inte någon biolog.

Vore så skönt att ha det upphävt så man åtminstone kan göra normala saker som bygga en friggebod eller ta bort en stubbe utan att behöva söka bygglov och strandskyddsdispens för allt... Och få lättare att få bygglov för garage/verkstadsbygge längre fram, vilket inte går så länge strandskyddet är kvar, eftersom vi behöver lägga det i "slyn", som ju inte är "redan ianspråktagen" och därmed helig :rolleyes:.
Ja jag kan skicka dem helst inte publikt men vad menar du med PM isf?

E Erik Lindborg skrev:
Ja jag kan skicka dem helst inte publikt men vad menar du med PM isf?
Jag fick strandskyddet upphävt för just min tomt ca 3000m2. Utom ett hörn som låg inom 100m från en stor sjö. Nej det var länsstyrelsens miljöenhet. Vitsen med upphävning i st f undantag var ju att gå direkt till länsstyrelsen. Annars hade dom och kommunen bollat frågan mellan sig i evighet. Undantag får man annars från kommunen. Tipset att gå denna väg fick jag av en på lantmäteriet dom hade en bra dag.

• Gilla
Petra13 och 1 till
  • Laddar…
windestal
Pm= private message, kan skicka meddelande till specifik användare via din sida/profil här på byggahus, som inga andra kan läsa. Jag skickade ett till dig nyss :)

Pm= private message, kan skicka meddelande till specifik användare via din sida/profil här på byggahus, som inga andra kan läsa. Jag skickade ett till dig nyss :)
ok ska försöka.

• Gilla
windestal
  • Laddar…
windestal
E Erik Lindborg skrev:
i morgon
Ingen sådan brådska, har jag dragit på det i några år dör jag inte av några extra dagars väntan ;) Ta det när det passar. Supertack på förhand!

För mig ligger inte min fastighet direkt mot vattnet, som är en miniliten sjö (typ storlek som en motionsbassäng i badhuset, så definitivt en "liten sjö" enligt definitionen), det är väg, och sen annat hus/äng/skog mellan oss och "sjön".
Eftersom det går en väg mellan ditt hus och strandlinjen har du säkrat att allmänheten kan passera förbi din fastighet till vattnet och du har mycket goda chanser att få strandskyddet upphävt, om det ens finns.

• Gilla
Petra13
  • Laddar…
windestal
Strandskydd finns definitivt, har redan krånglat till det när vi en gång behövde bygglov för ändrad användning av byggnad och en annan gång gjorde en fastighetsreglering. Båda löste sig till slut, men tog längre tid och blev dyrare pga att strandskyddet fanns. Ingen av åtgärderna påverkade egentligen det strandskydd ska skydda (inget ökat ianspråkstagande eller förändring av mark/natur eller så), men det var ändå tvunget att utredas...

Tror inte heller att det finns något som hindrar upphävande (om vi nu inte råkar ha någon jättesällsynt blomma eller så), men har inte orkat ansöka då det inte finns instruktioner för min länsstyrelse hur man ska göra, och jag sett en lång, utdragen, kostsam utredningsprocess framför mig... Men nu har Erik gett mig hopp om att det kan gå smidigt, så det är dags att ta tag i det.

• Gilla
Petra13 och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svar.
Anser ni att en mark som är strandskyddad pga av ett dike är mindre värd än en "vanlig" mark.
Hur mycket mindre är den värd?
Hur mycket svårare är den att sälja? osv

Hemmakatten
En fastighet med ett strandskydd om 100 eller 300 m är självklart MYCKET MINDRE värd än en fastighet utan strandskydd.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
M
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Strandskyddad mark kan även vara 300 meter.

Men om alla byggnader ligger inom strandskyddet så borde strandskyddet vara utsläckt, dvs marken borde anses vara "i anspråktagen".
Om marken är i anspråktagen, men byggnaden bara utgör 30kvadratmeter, hur stor chans finns det att bygga till ytterligare 30-60 kvadrat?

M
E Evamag skrev:
Såg dessutom ett inslag på TV nyheterna igår om något motsvarande. Från Norrland.
Där gällde det att stycka en tomt där det fanns strandskydd mot en sjö. I princip omöjligt.
Även om det nu finns en statlig utredning som ska se över frågan så kan man nu inte räkna med några större förändringar. MPs talesperson sa att deras hållning är att strandskyddet ska förändras mycket restriktivt. Vad det nu innebär.
Men om det redan står 2 stugor på strandskyddet, då kan man väl stycka av ?

Hemmakatten
M MoveMe skrev:
Om marken är i anspråktagen, men byggnaden bara utgör 30kvadratmeter, hur stor chans finns det att bygga till ytterligare 30-60 kvadrat?
Den frågan är helt hopplös att besvara. Där måste du ringa kommunen och fråga.

Det första är att invända de nya strandskyddsreglerna. Jag har läst och i andra trådar att krondiken/bäckar som inte har en större bredd än 2 m kommer undantas från strandskyddet. Lika småsjöar under 1ha (eller var det 2ha?) Och i vissa, framförallt norrlandskommer men även andra kommuner med lågt antal invånare, kommer strandskyddet tas bort eller åtminstone minska strandskyddet för delar av kusten och ta bort strandskyddet för inlandssjöar.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.