Byggahus.se

Gård med strandskydd

1. P
    Medlem Nivå 5
    Vi funderar på att köpa en liten gård som är i ganska dåligt skick, Kräver totalrenoveringa av hus och även av de flesta uthus, den är på 2-3 ha.
    Nu visar det sig att hela marken till gården är strandskyddad pga ett dike som går längs ena sidan av marken.
    Det känns som om detta strandskydd kommer ställa till problem för oss, vi kommer förmodligen inte kunna bygga en ny maskinhall som vi tänkt. Vi har även tänkt att så småningom ev bygga till ett enplanshus.. Någon som har erfarenhet av detta - att ha strandskydd på sin mark/tomt. Fördelar om det finns några....nackdelar?

2. Laszlo Toth
    Bannad · Nivå 3
    Om det redan finns byggnader som ”upphäver” strandskyddet ska det inte vara några konstigheter att uppföra några nya byggnader.

Kontakta kommunens tjänstemän och ställ frågan, diskutera placering osv.

3. windestal
    Husägare · Nivå 7
    Nackdelar: Många. Du måste ha bygglov för allt, även allt som normalt inte kräver bygglov, som en friggebod eller en maskinhall/ekonomibyggnad till jordbruket. För varje litet bygglov ska strandskyddsfrågan prövas, och de ska komma fram till att det är redan ianspråktagen mark osv... Så även om du till slut går lov att bygga din maskinhall/friggebod/whatever så tar det längre tid och kostar mer än det hade gjort annars.

Fördelar: Möjligen att det är krångligare för grannar att få bygga, då de också har strandskydd, dvs mindre risk att den fina ängen blir ett radhusområde, eller att en maskinhall som är grannens blockerar den fina utsikten helt plötsligt... Beror på läget och grannsituationen om detta är något att räkna som fördel.

Men: Du kan också kolla upp om ni kan upphäva strandskyddet på er tomt/fastighet. Går att göra om det är ett mindre vattendrag och inte finns särskilt skyddsvärde. Läs mer ex vis här: https://www.naturvardsverket.se/Sto...-av-strandskydd-vid-sma-sjoar-och-vattendrag/
    Har i planerna att göra det för vår fastighet i framtiden, men har inte orkat få tummen ur än, så hur lång tid det tar och exakt hur processen ser ut vet jag inte...

4. M
    Medlem · Nivå 4
    Är det en 200 meter bred fastighet på 2-3 ha som är utformad efter detta dike? Strandskyddet omfattar ju endast 100 meter från vattnet så rimligtvis bör det finnas ganska mycket mark utanför strandskyddet. Omfattas själva tomten och byggnaderna av strandskyddet?

5. Hemmakatten
    Moderator · Nivå 19
    Strandskyddad mark kan även vara 300 meter.

Men om alla byggnader ligger inom strandskyddet så borde strandskyddet vara utsläckt, dvs marken borde anses vara "i anspråktagen".

6. M
    Medlem · Nivå 4
    Ja, utökat strandskydd, såsom hela Bohusläns kust tex. Sällan vid en vanlig å eller liknande, men vi vet iofs inte mer än så i detta fall.

7. P
    Medlem Nivå 5
    Tyvärr ligger diket längs hela långsidan på marken och marken är 100 meter bred..

8. P
    Medlem Nivå 5
    Tack för bra svar :)

9. P
    Medlem Nivå 5
    Tror i detta fall att det är 100 meter då det gäller ett dike

10. Anna_H
    Husägare · Nivå 19
    Om det verklige bara är ett dike bör strandskyddsdispensen inte vara mer än en irriterande formalitet.

• Laddar…
  11. M
    Medlem · Nivå 4
    Ojdå, har svårt att tänka mig sämre fastighetsbildning. Jag hade nog avstått det köpet.

12. H
    Moderator · Nivå 25
    Kolla med kommunen innan du ger upp. Detta att det är ett dike, gör att du troligen kan räkna med en välvillig inställning till dispens. Det är skillnad på när man verkligen vill skydda från bebyggelse, och när man man bara behöver stoppa det som omöjligen passar in i regleverket.

Om vi antar att du lätt får dispens, så är det som påpekats, bara en irriterande extra formalitet.

• Laddar…
  13. P
    Medlem Nivå 5
    Diket kommer från en sjö som ligger ett par km bort

14. P
    Medlem Nivå 5
  15. T
    Medlem · Nivå 11
    Hur ligger det befintliga bostadshuset på tomten, dvs hur nära diket? Då jag byggde gäststugan vid min sommarstuga fick jag veta att jag inte hade behövt strandskyddsdispens om gäststugan skulle stå längre från vattnet än vad huvudbyggnaden redan gjorde. Möjligen kan detta även gälla och hjälpa dig? Nu kunde jag inte bygga gäststugan längre från vattnet än stugan så jag sökte och beviljades dispens. Detta trots 300 meters skydd vid sjö och ett avstånd till sjön på ca 100m.
    Dessutom hade en tidigare spekulant sökt och beviljats bygglov/strandskyddsdispens för ett ca 120kvm:s hus istället för den befintliga 45kvm:s stugan. Både min gäststuga och huset beviljades med motiveringen att marken/tomten redan var tagen i anspråk.

Jag tror också att ni säkert kan få lov att bygga både det ena och det andra om ni går tillväga på rätt sätt. Dock funderar jag på det du skriver om att "bygga till ett enplanshus"... Vill ni riva det gamla och bygga nytt eller behålla och bygga nytt? Mööööjligen kan någon tycka det onödigt med två boningshus på samma fastighet, men det är bara en aning jag får, det kan vara helt okej. Men, prata med kommunen, och försök få deras svar i mejlform.

edit: Ah, right. Det finns ju gott om plats att bygga längre bort från diket än huvudbyggnaden i alla fall (förutsätter att byggnaden med avvikande färg är huvudbyggnaden...) så om din kommun tillämpar samma regler som min borde det inte vara något problem.

• Laddar…