Hej,

Om det i detaljplanen står att man endast får bygga ett friliggande hus, finns det då möjlighet att bygga ett tvåbostadshus där ena delen avses hyras ut privat och andra delen bor man i själv? Huset kommer inte att vara sammanbyggt med tex grannfastigheten, som jag vet att visa parhus eller radhus är. Jag funderar på begreppet friliggande tvåbostadshus, vad tillåts inom ramen för det? Tycker det är svårt att förstå skillnaden av ett friliggande tvåbostadshus och ett sammanbyggt tvåbostadshus (vilket jag tolkar detaljplanen som att det senare inte är OK).

Från detaljplan;
En huvudbyggnad samt uthus och gårdsbyggnader får uppföras på varje fastighet. Byggrätten per fastighet är begränsad till 250 m2 byggnadsarea (BYA). Endast friliggande hus får uppföras. Högsta byggnadshöjd är 4,5 m för fastigheterna.

Länk till Boverket

Är väl snarare gränsen mellan ett (fristående) tvåbostadshus och två (sammanbyggda) enbostadshus som blir det som har betydelse för dig att hålla koll på.
Alltså om de två lägenheterna har tillräckligt mycket gemensamt för att räknas som att de ingår i samma bostadshus, så det inte är två olika som bara råkar vara placerade så de byggts ihop.
Enligt Boverket har bostäderna i ett tvåbostadhus alltid någon eller några gemensamma funktioner. Det kan exempelvis vara gemensam entré, trapphus eller tomt. Det kan även vara att de har gemensamma tekniska funktioner så som vatten-, avlopp-, värme- eller ventilationssystem. Om bostäderna är helt självständiga, utan gemensamma funktioner är det istället två sammanbyggda enbostadshus så kallade parhus.

• Gilla
rolflidvall och 1 till
  • Laddar…
Hej, ja det låter logiskt. Frågan är vilka delar av huset/husen som man räknar in i "gemensamma delar" och som är styrande för denna klassificering? Någon som har erfarenhet av detta?

Två sammanbyggda enbostadshus tolkar jag som ett traditionellt parhus med skiljevägg mellan bostäderna och separata tomter, ingångar, värmepannor, ventilationssystem etc.

Ett fristående tvåbostadshus skulle kunna vara en villa med en del av huset som man inrett som en lägenhet (med eget kök och toalett). Självklart med egen ingång men i övrigt så är det en gemensam tomt, en gemensam värmepanna, gemensamt ventilationssystem etc.

Är det en rätt tolkning?

Från Boverket;
Gemensamma funktioner kan exempelvis vara tomt, loftgångar, entréer eller trapphus men även byggnadens utformning i övrigt kan ha betydelse. Gemensamma funktioner kan även vara tekniska funktioner såsom vatten-, avlopp-, värme- eller ventilationssystem.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.