Bygglov
Claes Sörmland: [citat] Det borde inte vara ett problem eftersom det är den tjänande fastigheten som upplåter mark för servitutsändamålet. Då blir det ju så att den tjänande fastigheten har en skyldighet att upplåta mark så att den härskande fastigheten kan utöva sitt servitut. Men undrar hur många gånger eller hur ofta en tjänande fastighet kan flytta på ett olokaliserat utfartsservitut. Och
Claes Sörmland: [citat] Själva ändringen från förråd till garage kräver inte bygglov om det är inom ett hus. Det är nämligen samma använding, bostadsändamål. Om ni skulle inrett för en butik där skulle bygglov ha krävts för ändrad använding. Sen om ni ska göra ändringar på takets och fasadens utformning så krävs bygglov för detta inom detaljplanerat område. Det kan krävas bygganmälan
hempularen: [citat] Men framgick det i din bygglovsansökan? Och hur motiveras avslaget?
oxöga: Man får börja med att titta på definitionen av våning innan man börjar räkna byggnadshöjd. Mot bakgrund av det kan man konstatera att översta våningen begränsas huvudsakligen av ytterväggar och inte yttertak. Det rör sig därför om en våning på det översta planet i ditt fall. Vad gäller begränsning på totalhöjd i samband med en våning blir det en lämplighetsbedömning om det
Claes Sörmland: [QUOTE="Maalox, post: 5022341, member: 301169"]Ok skall titta runt lite mer i veckan, vore som sagt intressant att se resonemanget. Du har ju MÖD 2014:39 där spaljén är upp till 2.2m, dock med 50% genomsläpp plus lite stolpar, överliggare och annat, så är ju formellt
FGLIN: Om du tar bort taket över gången kanske du får bygga något annat, men är det så att taket inte bara maxar utan även överskrider byggytan kan det inte blir något eller bara lite som frigörs medan den överskridande delen bara går förlorad.
fribygg: [citat] Det är väl en stuga som du ska använda när du gör utflykter och ser till och sköter om din skog? Isåfall är det ju en bygglovsfri ekonomibyggnad som du ska bygga. Kan vara nödvändigt att ha nån stans att förvara och fila röjsåg/motorsåg, möjlighet att fika och torka blöta arbetskläder när man gått sina rågångar eller varit och inventerat snöbrott, har man långt
husdrommaren: Tackar! Så otroligt skönt med detta beslutet. Vi ansökte om startbeskedet i våras så bygget är redan igång även fast vi hållit det lite på sparlåga. Kollade även med en jurist innan vi startade om vad den trodde men man kan ju aldrig vara säker förrän man fått beskedet så det var många kg som lättade från ens axlar när detta kom.
Singenjören89: Vi blev erbjudna en varmvattenberedare och kanalfläkt som tillfällig lösning av husleverantören, kommunen var hårda med att det skulle finnas någon form av varmvatten och vent inför slutsamråd. HL stod dock inte för installationskostnaden, vilket blev rörigt eftersom VVS:aren kryddade fakturan bra. Pumpen kom tre dagar senare… Än så länge (inflyttning juni) fattas en
Claes Sörmland: [citat] Nyfiken på detta. För 70 år sådan, då är vill tillbaka på 50-talets första år. Byggandet på landet, alltså utanför område med stadsplan eller byggnadsplan var väl helt oreglerat på den tiden?!
Rebeller: Fick nekat även från Länsstyrelsen. Skapat en ny tråd kring det. https://www.byggahus.se/forum/threads/avslag-fran-laensstyrelsen-hoegst-oklart-varfoer.474422/
Räknenisse: [citat] Håller med. Skulle vara absurt om man inte kunde göra en bedömning där en fastighetsgräns inom en tomt anses som "mindre avvikande" att ge undantag för än andra fastighetsgränser. Undrar om det är någon som läst i en handbok/lärt sig en tumregel att två fastighetsgränser inte är acceptabelt och missat att tänka själv utifrån förutsättningarna i det enskilda ärendet?
TypRätt: [citat] Hur tänker du nu?
b8q: https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/regler-om-byggande/krav-pa-byggnadsverk-tomter-mm/krav-pa-tomter/brand/
Xhoza: [citat] Hur har det gått? Jag skulle vilja påstå att den dom som det hänvisas till inte är jämförbar med ert fall och bör inte kunna ses som en prejudicerande dom för er fasadändring. Domen i fråga gäller förberedande åtgärder för att senare utan bygglov kunna inreda vinden. Er vind är ju redan inredd, även om det skett utan bygglov. Er ansökan att installera takfönster är en
LaszloToth: Sanktionsavgift precis som du skriver, du kan beräkna avgiften via Boverket. Lycka till! https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/tillsyn/byggsanktionsavgifter/berakning-av-sanktionsavgifter/
j_cambro: [citat] "Jag har nu haft diskussioner om ert ärende och men handläggaren för ursprungslovet och vi anser inte att det är lämpligt med ytterligare bostadshus på er tomt. Detta skulle innebära att fastigheten skulle kunna vara möjlig att stycka av, vilket inte är lämpligt. Vad är anledningen till att ni vill ha ett ytterligare enbostadshus? Det bästa för er är vore att utnyttja
Anna_H: På så små tomter är det gott uppförande att acceptera förråd närmare än 4,5 meter från tomtgränsen, annars får man sätta sitt förråd mitt på gräsmattan. Däremot inte precis på tomtgränsen, en meter ifrån så att man kan gå runt det på sin egen tomt utan problem och så att takavvattning inte hamnar på din tomt. Så mitt råd är: Säg ja, men att ni vill vara med och
MetteKson: På vilket vis menar du att kommunens tillstånd är felaktigt?
Arneby: [citat] Nej, det blev det aldrig under 14 års boende. Kommunen gav inte med sig trots att flera närliggande grannfastigheter så uppenbart bröt mot dessa regler.
Viktor.J: [citat] det står ju i första inlägget. Tomtgränsen går uppe på slänten, hela slänten är alltså hos TS. Och det är 6m mellan TS-hus från tomtgränsen.
Nötegårdsgubben: [citat] Som nämnts ovan, ikraftträdandebestämmelserna till miljöbalken. I införandelagens 10 § står att läsa: [citat] Med andra ord gäller, som @DBSP redan konstaterat, upphävandet av strandskyddet hela planområdet. Edit: Det var lite mer lättlästa ikraftträdandebestämmelser än normalt; det vanligaste är att man måste ha koll på exakta paragrafer för att kunna uttyda ett
husdrommaren: Det har löst sig. Lösningen blev att en mätingenjör från kommunen har varit här och tagit koordinaterna på gränspinnarna. Skickat in dessa till Lantmäteriet och inom 2 veckor kommer vi att en uppdaterad korrekt lägeskontroll.
OlssonX: Om planket är byggt utan medgivande eller bygglov brukar preskriptionstiden vara 10 år. Ju förr ni anmäler till byggnadsnämnden i kommunen desto bättre alltså. Kommunen kollar handlingar och sköter kontakten med grannen, om det är som ni tror. Jag skulle dessutom se till att säljaren intygar skriftligt att de inte gett samtycke till bygget. Dessutom försöka få ur säljaren när det
rolflidvall: @Lisa Eliasson1, har ni tittat på alternativet "Bygglovsbefriad tillbyggnad högst 15 kvadratmeter" populärt kallad "Attefallstillbyggnad"? Misstänker att det är betydligt mindre än det ni vill bygga, men det är kanske det enda som är realistiskt möjligt med den placeringen:
oxöga: [citat] Absolut, så är det. Var osäker på vilken typ av höjd du åsyftade i ditt tidigare inlägg bara. :)
hempularen: Jag tror att om man är extremt formell så får du inte göra något som hör till bygget innan du fått startbesked. Men vissa förberedande markarbeten utförs i många fall så. Men jag skulle kolla med handläggaren på kommunen. Vissa kommuner /handläggare är superformella, andra lite mer pragmatiska. Och om det finns någon konflikt med en granne om bygget så skulle jag vara väldigt
Claes Sörmland: [citat] Det var en del av dåvarande bygglovslagstiftning, att hade man bara byggnadsnämnden med sig så fanns omfattande dispensmöjligheter. När PBL infördes kring 1987 så ville lagstiftaren (har för mig att Palme var minister) ha bort detta godtycke och reglerna skulle gälla hårdare. Det såldes in som en enklare bygglagstiftning eftersom man inte var beroende av vad kommunen tyckte i