Hej,
kommunen jag bor behövs det inte bygglov för altan som är lägre än 1,2meter.
Men får man bygga ett staket alltså räcke uppe på en sån här altan?
Är ju ganska farligt att ha en altan på 1,2 meter utan räcke?
regeln för staket i kommunen är att det är bygglovsfritt om det är lägre än 1,1m.
men i detta fallet står ju staketet redan över den höjden?
kommunen jag bor behövs det inte bygglov för altan som är lägre än 1,2meter.
Men får man bygga ett staket alltså räcke uppe på en sån här altan?
Är ju ganska farligt att ha en altan på 1,2 meter utan räcke?
regeln för staket i kommunen är att det är bygglovsfritt om det är lägre än 1,1m.
men i detta fallet står ju staketet redan över den höjden?
Du kan läsa mer om bygglovsbefriade altaner hos Boverket.
Det är lite beroende om staketet är genomsiktligt eller inte.
Det är lite beroende om staketet är genomsiktligt eller inte.
Altanens höjd får inte överstiga 1,8 meter någonstans. Altanens höjd mäts från marken vid altanens ytterkanter upp till altangolvets ovansida. Altanens höjd ska alltså inte mätas från medelmarknivån runt om altanen.
Eventuella staket eller räcken som placeras på altanen ska inte räknas med i höjden. Om ett plank eller en mur uppförs på altanen ska dess höjd mätas från marken. Det innebär att om ett bygglovsbefriat plank eller mur ska placeras på altanen får den totala höjden av altanen och planket eller muren tillsammans inte överstiga 1,8 meter.
Så länge altanens totala höjd inklusive eventuellt plank som insynsskydd understiger 1.8 meter är det ok.
Eventuellt staket/räcke med >50% genomsiktlighet ovanpå "planket" får vara hur högt som helst.
https://www.boverket.se/sv/byggande/bygga-nytt-om-eller-till/bygglov/altaner-uteplatser-och-uterum/
Eventuella staket eller räcken som placeras på altanen ska inte räknas med i höjden. Om ett plank eller en mur uppförs på altanen ska dess höjd mätas från marken. Det innebär att om ett bygglovsbefriat plank eller mur ska placeras på altanen får den totala höjden av altanen och planket eller muren tillsammans inte överstiga 1,8 meter.
Så länge altanens totala höjd inklusive eventuellt plank som insynsskydd understiger 1.8 meter är det ok.
Eventuellt staket/räcke med >50% genomsiktlighet ovanpå "planket" får vara hur högt som helst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.boverket.se/sv/byggande/bygga-nytt-om-eller-till/bygglov/altaner-uteplatser-och-uterum/
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 623 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 623 inlägg
Altangolvet räknas som markbeläggning. Har du en altan i olika nivåer, så räknar man från varje nivå på altangolvet. Sen får du ha ett staket som är 1,1 m som är genombrutet, dvs minst 50% luft i staketet. Ring din kommun för att säkerställa att det är samma regler i din kommun.A Aunty skrev:Hej,
kommunen jag bor behövs det inte bygglov för altan som är lägre än 1,2meter.
Men får man bygga ett staket alltså räcke uppe på en sån här altan?
Är ju ganska farligt att ha en altan på 1,2 meter utan räcke?
regeln för staket i kommunen är att det är bygglovsfritt om det är lägre än 1,1m.
men i detta fallet står ju staketet redan över den höjden?
D Dilato skrev:Altanens höjd får inte överstiga 1,8 meter någonstans. Altanens höjd mäts från marken vid altanens ytterkanter upp till altangolvets ovansida. Altanens höjd ska alltså inte mätas från medelmarknivån runt om altanen.
Eventuella staket eller räcken som placeras på altanen ska inte räknas med i höjden. Om ett plank eller en mur uppförs på altanen ska dess höjd mätas från marken. Det innebär att om ett bygglovsbefriat plank eller mur ska placeras på altanen får den totala höjden av altanen och planket eller muren tillsammans inte överstiga 1,8 meter.
Så länge altanens totala höjd inklusive eventuellt plank som insynsskydd understiger 1.8 meter är det ok.
Eventuellt staket/räcke med >50% genomsiktlighet ovanpå "planket" får vara hur högt som helst.
[bild]
[länk]
tack, men om man krånglar till det lite då?
om man bygger ett trädäck på 0,6m som inte kräver bygglov och vill placera ett räcke på detta, är det godkänt?
staket får man ju bygga 1,1 meter högt men får man bygga 1,1m från trädäcket eller från marken?
hittade detta på kommunens hemsida, men kan inte tyda det?A Aunty skrev:
tycker man kan tolka texten nedan på vilket sätt man vill?
"Du behöver inte bygglov om staketet eller planket är 1,1 meter eller lägre, mätt från marken det är placerat på. Detta gäller även om staketet står på en altan."
Vilka mer krav har du valt att inte redovisa?A Aunty skrev:
Har grannen givit sitt medgivande?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
om grannen inte gett sitt medgivande bör du fråga din kommun om det krävs bygglov.
https://www.boverket.se/sv/byggande/bygga-nytt-om-eller-till/bygglov/altaner-uteplatser-och-uterum/
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 623 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 623 inlägg
Altangolvet är markbeläggning. Så 1,1 m från altangolvet i varje punkt på altangolvet. Varje punkt brukar det stå för att innefatta om alten är i olika nivåer.A Aunty skrev:
Eftersom altan är hög skulle jag om kolla en extra gång med kommun hur nära tomtgräns du får bygga. Altaner får byggas till tomgräns eftersom det räknas som markbeläggning men jag är osäker vad som gäller vid en sån hög altan och om du har en granne som måste godkänna det. Kolla med din kommun för det kan skilja sig beroende vilken kommun du bor i.
Redigerat:
