5 577 läst ·
35 svar
6k läst
35 svar
Planenligt utgångsläge, äldre detaljplan
Det är vad lagstiftaren tänkte sig när PBL infördes på 80-talet. Att kommunerna skulle arbeta aktivt med sin detaljplaner så att de var uppdaterade med samhällsutvecklingen. Men ekonomiska realiteter i kommunerna gjorde att detta aldrig hände. Ibland ligger gamla planer som en våt filt över områden.A Alexander HB skrev:Syftet med lagstiftningen är ju att implementera detaljplanen, genom att tvinga/styra hur fastighetsägare får bete sig. Som det är nu kommer detaljplanen aldrig att kunna genomföras, förutom om samtliga hus brinner ner och måste byggas upp på nytt, vilket är mindre troligt. Det vore därmed mer logiskt att ändra detaljplanen så att den stämmer med verkligheten.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 628 inlägg
Håller med dig men byråkratin är trög, frustrerande, dyr och tidskrävande. Det du kan göra är att lägga in ditt bygglov, får du avslag så kan du överklaga till Länsstyrelsen för du avslag där är nästa instans Mark-och Miljödomstolen och sen Mark- och Mjljööverdomstolen. Gråregnig det hela vägen så handlar det säkert om ca 2-3 år. Det är säkert olika handläggningstider beroende på var du bor i landet.A Alexander HB skrev:Nej, det har jag också hört.
Vad jag menade var att eftersom husen i princip aldrig varit planenliga, då samtliga en gång i tiden beviljats planstridiga bygglov vid nybyggnation, så borde detaljplanen kunna anses vara inaktuell och i behov av att uppdateras.
Syftet med lagstiftningen är ju att implementera detaljplanen, genom att tvinga/styra hur fastighetsägare får bete sig. Som det är nu kommer detaljplanen aldrig att kunna genomföras, förutom om samtliga hus brinner ner och måste byggas upp på nytt, vilket är mindre troligt. Det vore därmed mer logiskt att ändra detaljplanen så att den stämmer med verkligheten.
Redigerat:
Även om du,TS, inte tycker om den information du samlat kring fastighetens byggrätt och lagstiftningen kring detta, vill jag berömma dig för att du gjort hemläxan innan du gör affär. Allt för många bryr sig inte om detta och då är det upplagt för besvikelse när det man planerat inte går att genomföra.
Redigerat:
Vi har köpt huset ändå, då det hade andra kvalitéer vi värderade högt/högre. Vi kommer att testa att få bygglov för påbyggnad på garagedelen (enligt kommunen verkar det ju inte kört, åtminstone så länge ingen överklagar). Går det inte får vi omvärdera. Även om det är jobbigt kvarstår exv. möjligheten att göra huset planenligt igen genom att riva garaget och bygga det fristående istället.M MetteKson skrev:Även om du,TS, inte tycker om den information du samlat kring fastighetens byggrätt och lagstiftningen kring detta, vill jag berömma dig för att du gjort hemläxan innan du gör affär. Allt för många bryr sig inte om detta och då är det upplagt för besvikelse när det man planerat inte går att genomföra.
Budskapet att ta med sig är att detaljplaner/byggplaner på 60-talet verkar ha haft liten eller ingen påverkan på hur/vilka bygglov som beviljades. Möjligtvis var framtidstron då stark nog att inte låta byråkratiska detaljer stå ivägen för folks drömmar.
Det var en del av dåvarande bygglovslagstiftning, att hade man bara byggnadsnämnden med sig så fanns omfattande dispensmöjligheter.A Alexander HB skrev:
När PBL infördes kring 1987 så ville lagstiftaren (har för mig att Palme var minister) ha bort detta godtycke och reglerna skulle gälla hårdare. Det såldes in som en enklare bygglagstiftning eftersom man inte var beroende av vad kommunen tyckte i en viss fråga. När PBL reviderades kring 2010 så betonades detta återigen och de sista kommunerna som fortsatt med dispenslik tolkning av PBL slutade med det.
Klicka här för att svara