För snart en månad sedan skickades bygglovsansökan in till kommunen för att bygga till vårt fritidshus utanför sammanhållen bebyggelse och ingen detaljplan finns. Nu här under helgen går tidsfristen ut för de som kommunen skickat ut till. Och fram tills för ett par timmar sedan såg det så bra ut så. Men nu har en som har fritidshus en bit bort från oss (som ej är rågranne) och som ej kommunen skickat ut och frågat om deras synpunkter kommit med invändningar. Denna person har flera markägare mellan vår tomt och deras. Sträckan är ca 500 meter mellan oss och består av skog och berg. Vi kan inte på nåt sätt se de och de kan inte se oss. De kommer heller inte kunna se eller störas av oss efter utbyggnaden och vi kör inte förbi deras stuga och de kör inte förbi vår stuga.
Mina frågor:
1) kommer nu kommunen anse att denna person också är berörd eftersom personen tycker att den är det?
Om ja på ovan, betyder det att personen kan överklaga om vi får ja? För man får bara överklaga bygglov om man är berörd väl?
2) Den som har skickat in har skrivit saker som ej är sanna. Är det bra om jag ringer handläggaren på måndag och reder ut dessa och erbjuder bilder som bevis? Eller är det bättre att avvakta kommunens beslut?
Supertacksam för svar, klart ledsen över möjligheten att detta ska göra att man dras in i Länsstyrelsen mm svängen.
Mina frågor:
1) kommer nu kommunen anse att denna person också är berörd eftersom personen tycker att den är det?
Om ja på ovan, betyder det att personen kan överklaga om vi får ja? För man får bara överklaga bygglov om man är berörd väl?
2) Den som har skickat in har skrivit saker som ej är sanna. Är det bra om jag ringer handläggaren på måndag och reder ut dessa och erbjuder bilder som bevis? Eller är det bättre att avvakta kommunens beslut?
Supertacksam för svar, klart ledsen över möjligheten att detta ska göra att man dras in i Länsstyrelsen mm svängen.
Om invändningarna är av de vanliga "grannfrågorna" som att det är stör utsikten genom att vara lite för stort och nära eller liknande saker lär någon som bor så långt bort inte ha något att komma med. Är det mer av arten att de tycker att ditt hembyggda vindkraftverk på taket stör fågellivet, eller ditt 300 kvm garage antyder att du tänkt starta verksamhet spelar avståndet mindre roll. Om du kan berätta lite mer vad de invänder mot vore det bra.
Tack för svar!Hep skrev:
Om invändningarna är av de vanliga "grannfrågorna" som att det är stör utsikten genom att vara lite för stort och nära eller liknande saker lär någon som bor så långt bort inte ha något att komma med. Är det mer av arten att de tycker att ditt hembyggda vindkraftverk på taket stör fågellivet, eller ditt 300 kvm garage antyder att du tänkt starta verksamhet spelar avståndet mindre roll. Om du kan berätta lite mer vad de invänder mot vore det bra.
Deras synpunkter är:
- att vi saknar gränspinnar så att de tror att utbyggnaden hamnar för nära tomtgränsen till en annan markägare. (Gränspinnarna finns och utbyggnaden hamnar ej för nära gränsen så den är lätt att motbevisa)
- att en gammal friggebod finns för nära tomtgräns (den har kommunen för 13 år sedan skickat att det är ok, och markägaren intill har inga invändningar)
- att det saknas mått på planritningen på den gamla friggeboden.
- att om vi fraktar virke på den delen som är vår gemensamma väg (denna delar upp sig och leder till de och till oss) så kan vi eventuellt orsaka skador så att den nedgrävda elkabeln som leder till husen kan göra att strömmen går för de.
- den ”vägen” som leder till endast vår stuga är de rädda att vi ska lägga grus på och att detta kan påverka växter som finns i skogarna intill. Vår ”väg” är en gammal skogsväg som består av jord.
De två sista låter som de enda intressanta för någon som inte bor granne. Fast kör ni av elkabeln så är det ju ett problem när som helst och har egentligen inget med bygget att göra. Samma sak med eventuell grusning - antingen får ni eller så får ni inte grusa vägen, men jag gissar att ni inte har med det som en punkt i er bygglovsansökan om utbyggnad av stugan.
Denna ”granne” låter som en klassisk rättshaverist. Han har nog inget att hämta och ingen av punkterna som de tar upp har något med bygglovet i fråga att göra, som du säger finns gränspinnarna och utbyggnaden är inte för nära. Jag hade inte oroat mig ett dugg, tyvärr är det de som skjuter sig i foten med sådant beteende och förstör grannsämjan.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Om vägen/kabeln skadas av era transporter så är ni givetvis skyldiga att återställa, men det har inget med bygglovet att göra. Att man inte skulle få lov att underhålla sin väg har jag aldrig hört talas om, och om så vore fallet så har inte heller det med bygglovet att göra.
Brister i tidigare bygglov kan påverka ett bygglov, eftersom man måste bedöma hur stor avvikelse från detaljplanen det blir. Men här finns ju ingen detaljplan att bryta mot.
Brister i tidigare bygglov kan påverka ett bygglov, eftersom man måste bedöma hur stor avvikelse från detaljplanen det blir. Men här finns ju ingen detaljplan att bryta mot.
Inget att oroa er för alls. Grannen är totalt hjärndöd så försök inte inleda någon kommunikation i onödan. Låt kommunen sköta detta. Även om dom försöker överklaga bygglovet senare kommer dom ingenstans. Ni kan begära startbesked och börja bygga ut ändå.
Du skriver att för ett par timmar sedan fick du veta att ”grannen” har invändningar. Hur fick du reda på det? Från kommunen? Det är nyårsafton och jag antar att er handläggare inte jobbar idag. Frågar för att få en bild av hur ni kan gå vidare.
Jag var dum nog att imorse logga in på kommunens ”mina sidor” och där hade detta blivit inscannat. Datumet som inscanningen var gjord, var dock gårdagens datum.M MetteKson skrev:
Ignorera helt dennes yttran i er kommentar, alternativt ge ett kort, saklig svar till varför ni anser att dennes synpunkter saknar relevans (precis det du listat ovan). Undvik bara att göra en stor grej av det, vilket det ej är. Kan potentiellt runda av något i stil med ”eventuella skador på väg som ett resultat av vår byggnation kommer självklart att åtgärdas”.
Baserat på din beskrivning är det tveksamt om grannen ens är sakägare (42 parag Förvaltningslagen anger att endast sakägare har rätt att överklaga).
Baserat på din beskrivning är det tveksamt om grannen ens är sakägare (42 parag Förvaltningslagen anger att endast sakägare har rätt att överklaga).
Tack för alla svar och kommentarer.
Är det någon som vet om det blir så att kommunen beviljar oss bygglov, har dessa då rätt att överklaga som ej är berörda grannar?
Hade varit så sjukt tråkigt/ irriterande att hamna i länstyrelsen, länsrätten mm och behöva vänta säkert ett par år,
Är det någon som vet om det blir så att kommunen beviljar oss bygglov, har dessa då rätt att överklaga som ej är berörda grannar?
Hade varit så sjukt tråkigt/ irriterande att hamna i länstyrelsen, länsrätten mm och behöva vänta säkert ett par år,
En mycket viktig kommentar. Kanske @MetteKson har kunskap i frågan och kan klargöra?Maalox skrev:
Ignorera helt dennes yttran i er kommentar, alternativt ge ett kort, saklig svar till varför ni anser att dennes synpunkter saknar relevans (precis det du listat ovan). Undvik bara att göra en stor grej av det, vilket det ej är. Kan potentiellt runda av något i stil med ”eventuella skador på väg som ett resultat av vår byggnation kommer självklart att åtgärdas”.
Baserat på din beskrivning är det tveksamt om grannen ens är sakägare (42 parag Förvaltningslagen anger att endast sakägare har rätt att överklaga).
Nej, enligt din beskrivning är det inte så berörda att de kan överklaga. Dessa synpunkter skulle jag inte svarat på, de är inte relevanta för kommunen. Det får i så fall gå via vägföreningen eller motsvarande.
