Byggahus.se
Hej!

Vi har precis köpt ett fint hus i Saltsjö Duvnäs, Nacka - dock utan garage. Jag vill därför undersöka möjligheten att inom något år eller två uppföra ett garage på ganska exakt 40 kvm (för två bilar). Kvadratmetermässigt funkar det både enligt komplementshusregeln som är just 40 kvm men även som tillbyggnad av huvudbyggnad då detaljplanen säger 160 kvm per plan och huset idag har en footprint på strax under 120 kvm.

Men ... det som verkar ställa till det här är avståndet till gatan. Enligt detaljplanen ska detta vara orimliga 6 meter. Det avståndet finns inte här då huset ligger 9 m från tomtgräns mot gata. Jag kan alltså erbjuda 3 meter uppfart mot gata vilket är bättre än de flesta kan. Det finns hundratals garage i Nacka som står dikt an gata eller bara någon meter in på tomt. Just den här gatan är dessutom en återvändsgränd med endast ett fåtal hus bortom vår infart.

Kommer kommunen att fälla på detta till varje pris även om jag uppfyller alla andra krav och lämnar finfina korrekta ritningar utförda av arkitekt? Några erfarenheter? Jag bifogar en liten situationsplan från Google Sketchup.

Tacksam för input.

• garageplan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det är 6m som gäller så är det med stor sannolikhet sk. "prickad" mark. Prickad mark är igentligen "helig" det är mark man överhuvudtaget inte får bygga ngt. på.

Mark prickas av olika anledningar. Ibland för att marken skall kunna tas i anspråk av kommunen för breddning av gata. Lägga ledningar etc. Men ibland finns det prickad mark som bara har "byggförbud" av stilskäl. Man kanske vill ha en Trädårdsstadskaraktär, undvika att få tät bebyggelse ända ut till gatan osv.

Såvitt jag förstått av inlägg här så är inte prickad mark alltid "helig". Det finns folks som fått bygglov för åtminstonde en carport på prickad mark. Det verkar som att ditt behov av att ordna biluppställning kan smälla högre än kommunens skäl för prickning (vilka de nu är). Detta har nog gällt fall där det varit helt omöjligt att få in en carport på tomten på annan plats.

Så det är definitivt värt att höra med kommunen. Försök få till ett möte med en handläggare för att diskutera lämplig utformning och placering, undvik att redan i telefonen upp det där med 6m problemet, risk att du får ett tvärnej direkt.

Förbered dig med några enkla skisser på olika tänkbara utföranden. Ev. kan det vara att vara beredd att kompromissa om mindre yta.

På ett tidigt stadie är det ingen bra taktik att ta upp att det finns så många andra som har byggt nära gatan (möjligen om det gäller hus mycket nära). Handläggarna är ofta pinsamt väl medvetna om vilka misstag de eller deras kolleger gjort sig skyldiga till, och vill helst inte bli påminda om det. Det kan därmot komma väl till pass om man måste sätta lite hårt mot hårt för att få igenom sina planer.

Bästa svaret

Jag svarar som de flesta i denna tråd kommer att svara; ring helt enkelt upp en handläggare på kommunen och diskutera frågan. Hur fina ritningar du sedan lämnar in spelar föga roll, det är utförandet som räknas. Mina garageritningar var skissade på avrivna bakplåtspapper och det funkade fint trots avvikelser ;)

Garage brukar de dock ta lättare på än boningshus, så chansen finns alltid. 3 meter är dock en ganska stor avvikelse...

Hemmakatten
Det kan kanske också vara olika lätt/svårt att få igenom dina planer beroende på om det är en komplementbyggnad (fristående från huset) eller bostadshus (ihopbyggt med huset)

En carport på plintar brukar gå att placera på prickemark. Om man är angelägen och ser det som enda utväg att placera byggnad på prickad mark, kan det kanske löna sig att åka runt i området med kamera, och fota det som inte ser ut att stämma med detaljplanen. Med dessa foton kan man sedan undra, om det inte skulle gå att lirka lite på bestämmelserna även i Ditt ärende.

Varför skulle det vara orimligt av kommunen att kräva 6m uppfart? Måste vara väldigt få bilar som ryms på 3m uppfart. Tyvärr ser man alltför ofta bilar stå parkerade på sin uppfarter med halva baken ute på trottoaren eller kanske dragkroken ut mot trottoaren. Helt galet att man fått bygga så från första början.

• Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
En jag känner fick nedslag på att han hade byggt sitt garage mindre än 6 meter från vägen men han svarade byggnadsinpektören att det inte var ett garage utan ett förråd men att han hade satt på en garageport på det för att komma in med åkgräsklipparen och då var det inga problem :)

Jag tycker att sex meter är en mycket bra regel, eftersom du inte kommer ställa in bilen jämt, och ibland vill du kanske tvätta bilen på uppfarten. Då kommer din bil stå i alla fall ett par meter ut på gatan.

Du får också problem när du skall stänga garageporten efter dig, eller när den skall öppnas. Det enda stället du har att stå på är rakt ut på gatan.

Nu är det en liten återvändsgata skriver du, och det gör det naturligtvis lättare att se mellan fingrarna med sådant, men jag skulle ändå inte vara allt för säker på att kommunen så lätt beviljar ett undantag.

Är tomterna så små att det inte får rum garage längre upp på tomten? Man kan förvisso då behöva tumma på regeln 4,5m till tomtgränsen till grannen, men det är ofta lättare att göra. Hur har de andra grannarna på gatan löst det?

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
B
Blev det något garage?

B Baskavoda skrev:
Blev det något garage?
Nej, det blev det aldrig under 14 års boende. Kommunen gav inte med sig trots att flera närliggande grannfastigheter så uppenbart bröt mot dessa regler.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.