Jag undrar om samma regler gäller för vad som räknas som vind och inte när man har pupettak och inte "vanligt" sadeltak? Dvs räcker det med att ha mindre än 0,7m än nivån för vindsbjälklagets översida på ena sidan för att det ska klassas som vind? Pupettaket gör ju att det blir högt i tak på ena sidan. Se bifogad skiss :)

Arkitektonisk ritning, snedtak, måttangivelser på längder och höjder, vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det har väl med byggnadshöjden att göra och då är det totalhöjden som räknas på ett pulpettak?
Har du pratat med kommunen?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Regeln är om jag minns formuleringen, att våningen är vind, om golvet ligger mindre än 70 cm under byggnadshöjden. För ett pulpettak vill jag minnas från ngn. annan tråd här, så räknas byggnadshöjden till ”toppen”.

• Gilla
LaszloToth
  • Laddar…
Tack för svar! Lyckas inte hitta någon annan tråd om ämnet. Någon som vet vad totalhöjden får vara för att det fortfarande ska räknas som 1 våning + vind.

Tänkte prata med kommunen nästa vecka, ville bara ha lite kött på benen först.

O
Man får börja med att titta på definitionen av våning innan man börjar räkna byggnadshöjd. Mot bakgrund av det kan man konstatera att översta våningen begränsas huvudsakligen av ytterväggar och inte yttertak. Det rör sig därför om en våning på det översta planet i ditt fall.

Vad gäller begränsning på totalhöjd i samband med en våning blir det en lämplighetsbedömning om det skulle t.ex. röra sig om en väldigt avvikande volym.

• Gilla
BearField
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.