2 157 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
Bygglov på komplementbyggnad
Hej!
Vi blev beviljade bygglov juni -21 på en komplementbostad där vår avsikt var att hyra ut en lägenhet. När bygglovet väl gått igenom fick vi ändå backning på att den inte var tillräckligt handikappsanpassad för att uppfylla kraven (trots bollning med handläggare) och vi fick rådet att söka nytt bygglov för bostadshus istället. Förra veckan fick vi avslag på detta. Suck. Nu ska vi alltså bygga vår komplementbyggnad istället. När jag bad om startbesked blev jag ombedd att skicka in:
Förslag till kontrollplan (specifik för denna komplementbyggnad)
Konstruktionsritning med sektion där följande framgår:
- Grundkonstruktion inkl. undergrund
- Yttervägg
- Anslutning takkonstruktion
VVS-ritningar (värme, ventilation, sanitet)
Till saken hör att vi har redan betalat dyra pengar för arkitektritningar för det nya bygglovet som vi alltså fick avslag på, och jag är väldigt osugen på att kasta ut massa mer pengar på detta evighetslånga projekt.
Är det någon som har tips på hur jag kan få fram dessa handlingar på smidigast och billigast sätt?
Vi blev beviljade bygglov juni -21 på en komplementbostad där vår avsikt var att hyra ut en lägenhet. När bygglovet väl gått igenom fick vi ändå backning på att den inte var tillräckligt handikappsanpassad för att uppfylla kraven (trots bollning med handläggare) och vi fick rådet att söka nytt bygglov för bostadshus istället. Förra veckan fick vi avslag på detta. Suck. Nu ska vi alltså bygga vår komplementbyggnad istället. När jag bad om startbesked blev jag ombedd att skicka in:
Förslag till kontrollplan (specifik för denna komplementbyggnad)
Konstruktionsritning med sektion där följande framgår:
- Grundkonstruktion inkl. undergrund
- Yttervägg
- Anslutning takkonstruktion
VVS-ritningar (värme, ventilation, sanitet)
Till saken hör att vi har redan betalat dyra pengar för arkitektritningar för det nya bygglovet som vi alltså fick avslag på, och jag är väldigt osugen på att kasta ut massa mer pengar på detta evighetslånga projekt.
Är det någon som har tips på hur jag kan få fram dessa handlingar på smidigast och billigast sätt?
Smidigast = Sök runt på Google och anlita en seriösfirma som kan hjälpa dig med helheten, bör ligga runt 25-40 tusen kronor. Hittar du utländska konsulter, student eller någon pensionär så kan du komma billigare men frågan är om det blir "smidigt".
Billigast - Konstruktionsritningar Gå in på https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/ och lek runt lite i programmet för att få fram standard-lösningar.
Detta är dock inte att rekommendera eftersom du verkar sakna erfarenhet av att göra konstruktionsberäkningar eller andra typer av tekniska handlingar.
VVS-ritning fråga rörläggaren som ska hjälpa dig med projektet om hen kan skissa på din planlösning.
Kommunen har inte efterfrågat en brandskyddsbeskrivning men du har ett förråd vägg i vägg med ett bostadsrum vilket ska vara en egen brandcell...
Vad har ni för budget på hela projektet med bygg? Ska ni bygga själva?
Lämnar ni över projektet till ett seriöst byggföretag så kan de projektera allting själva och det inkluderas i totalpriset såklart.
Billigast - Konstruktionsritningar Gå in på https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/ och lek runt lite i programmet för att få fram standard-lösningar.
Detta är dock inte att rekommendera eftersom du verkar sakna erfarenhet av att göra konstruktionsberäkningar eller andra typer av tekniska handlingar.
VVS-ritning fråga rörläggaren som ska hjälpa dig med projektet om hen kan skissa på din planlösning.
Kommunen har inte efterfrågat en brandskyddsbeskrivning men du har ett förråd vägg i vägg med ett bostadsrum vilket ska vara en egen brandcell...
Vad har ni för budget på hela projektet med bygg? Ska ni bygga själva?
Lämnar ni över projektet till ett seriöst byggföretag så kan de projektera allting själva och det inkluderas i totalpriset såklart.
LaszloToth skrev:
Smidigast = Sök runt på Google och anlita en seriösfirma som kan hjälpa dig med helheten, bör ligga runt 25-40 tusen kronor. Hittar du utländska konsulter, student eller någon pensionär så kan du komma billigare men frågan är om det blir "smidigt".
Billigast - Konstruktionsritningar Gå in på [länk] och lek runt lite i programmet för att få fram standard-lösningar.
Detta är dock inte att rekommendera eftersom du verkar sakna erfarenhet av att göra konstruktionsberäkningar eller andra typer av tekniska handlingar.
VVS-ritning fråga rörläggaren som ska hjälpa dig med projektet om hen kan skissa på din planlösning.
Kommunen har inte efterfrågat en brandskyddsbeskrivning men du har ett förråd vägg i vägg med ett bostadsrum vilket ska vara en egen brandcell...
Vad har ni för budget på hela projektet med bygg? Ska ni bygga själva?
Lämnar ni över projektet till ett seriöst byggföretag så kan de projektera allting själva och det inkluderas i totalpriset såklart.
Tack för svar!
Att det behöver vara en egen brandcell hade jag koll på, men det syns nog inte på ritningen! Vi ska ta in offerter för stomresning och en del av jobben, och kommer även göra en hel del själva.
Får jag vara ärlig? Hoppas inte dina bifogade ritningar är de som du kallar arkitektritade. De saknar en massa grundläggande saker. Den sista planritningen är inte heller ok ur tillgänglighetssynpunkt. (jobbar dagligen med dessa frågor). Ritningarna saknar dessutom mått som kommunen säkert kan begära komplettering och iom det förlängning. Får man fråga hur mycket din hjälp kostade?
A-ritning 6-8 timmar. Enkla vvs ritningar 4 timmar. Tekniskt snitt (dvs uppritad grund-vägg-tak) 3 timmar. Ca 15 timmar om man bara får köra på.
A-ritning 6-8 timmar. Enkla vvs ritningar 4 timmar. Tekniskt snitt (dvs uppritad grund-vägg-tak) 3 timmar. Ca 15 timmar om man bara får köra på.
Nej absolut inte, dessa har vi gjort själva (och alltså fått godkänt bygglov på, trots att det saknas en hel del).FreQa skrev:
Får jag vara ärlig? Hoppas inte dina bifogade ritningar är de som du kallar arkitektritade. De saknar en massa grundläggande saker. Den sista planritningen är inte heller ok ur tillgänglighetssynpunkt. (jobbar dagligen med dessa frågor). Ritningarna saknar dessutom mått som kommunen säkert kan begära komplettering och iom det förlängning. Får man fråga hur mycket din hjälp kostade?
A-ritning 6-8 timmar. Enkla vvs ritningar 4 timmar. Tekniskt snitt (dvs uppritad grund-vägg-tak) 3 timmar. Ca 15 timmar om man bara får köra på.
Vi tog fram arkitektritade ritningar för en större byggnad då denna inte var ok ur tillgänglighetssynpunkt -trots att jag bollat frågan med handläggaren för att alla krav skulle bli godkända. Men på den nya ansökan för den lite större byggnaden fick vi alltså avslag.
Om vi på forumet ska kunna bedöma, kan du lägga upp ritningarna här? Kan annars ta de via PM.J j_cambro skrev:Nej absolut inte, dessa har vi gjort själva (och alltså fått godkänt bygglov på, trots att det saknas en hel del).
Vi tog fram arkitektritade ritningar för en större byggnad då denna inte var ok ur tillgänglighetssynpunkt -trots att jag bollat frågan med handläggaren för att alla krav skulle bli godkända. Men på den nya ansökan för den lite större byggnaden fick vi alltså avslag.
Kommunen får inte säga ja på en fråga om en ritning är ok eller inte utan det måste göras en ansökan så de kan granska den. Allt enligt lagarna.
Kommunen ger dig inte heller ett avslag utan att begära om kompletteringar först.
Kan du skicka ritningar i det ärendet och beslutet från kommunen?
Kan du skicka ritningar i det ärendet och beslutet från kommunen?
@FreQa @LaszloToth
Här är ritningarna på det ej beviljade bygglovet (huset skulle då vara ca 80 kvm i bottenplatta) samt arkitektritning på det bygglov som är beviljat. Ritningarna för det som är beviljat är dock inte inskickade till kommunen, utan kommunen har beviljat bygglovet på de handgjorda ritningarna lägre upp i tråden.
Vårt mål var att till slut ha en större och en mindre lägenhet för uthyrning, så den arktiektritade varianten skulle innebära att vi inte kan ha två lägenheter då den ena blir för liten.
Här är ritningarna på det ej beviljade bygglovet (huset skulle då vara ca 80 kvm i bottenplatta) samt arkitektritning på det bygglov som är beviljat. Ritningarna för det som är beviljat är dock inte inskickade till kommunen, utan kommunen har beviljat bygglovet på de handgjorda ritningarna lägre upp i tråden.
Vårt mål var att till slut ha en större och en mindre lägenhet för uthyrning, så den arktiektritade varianten skulle innebära att vi inte kan ha två lägenheter då den ena blir för liten.
M MetteKson skrev:
"Jag har nu haft diskussioner om ert ärende och men handläggaren för ursprungslovet och vi anser inte att det är lämpligt med ytterligare bostadshus på er tomt. Detta skulle innebära att fastigheten skulle kunna vara möjlig att stycka av, vilket inte är lämpligt.
Vad är anledningen till att ni vill ha ett ytterligare enbostadshus?
Det bästa för er är vore att utnyttja befintligt lov och bygga den komplementbyggnaden som ni fått lov för."
---
Då har vi alltså sedan start förklarat att vi vill bygga för att hyra ut bostaden, och även bollat ritningar i 1a vändan med handläggare för att det ska funka med tillgänglighetsanpassning.
Klicka här för att svara