Byggahus.se

Om grannen inte yttrar sig..?

1. B
    Medlem · 3 inlägg

biferno

Medlem
    Hej
    En liten fundering från en nykomling här..

Om man ansökt om bygglov och det skickats ut till grannarna för yttrande, och de inte svarar inom tidsramen, klassas deras ickesvar som positivt då?

2. S
    Medlem · 450 inlägg

sollentuna

Medlem

Re: Om grannen inte yttrar sig..?

Är det du eller Kommunen som har skickat ut förfrågan?

Man måste ha något "bevis" på att grannet har fått möjlighet att yttra sig och om han vägrar skriva på ditt brev så är det ju inget bevis i sig.

I Sollentuna Kommun har jag för mig att gången var så här:

Kommunen skickar ett rekommenderat brev till grannen. Efter att grannnen löst ut det hade han tre veckor eller något på sig att yttra sig. Om han inte löser ut breven så skickar Kommunen ut ett nytt rekat brev fyra veckor efter att det förra skickades. Om grannen fortfarande inte löst ut det efter fyra veckor skickar Kommunen en delgivningsman.

Så det kan ta tid... I vårt fall så löste det sig till sist så vi slapp gå den långa vägen utan kunde samla in alla underskrifter själva.

3. B
    Medlem · 3 inlägg

biferno

Medlem

Det är kommunen som skickat ut förfrågan.

Grannarna trilskas inte, utan jag har pratat med dem båda per telefon och tom fått lyckönskningar kring bygget.
    Som jag tolkade det hade brevet ramlat ner i deras brevlåda hemma!

4. Sweli
    Medlem · Stockholm · 2 227 inlägg

Sweli

Medlem

I Järfälla där vi bygger fick vi av kommunen valet att kontakta grannarna själva och få påskrivet godkännandet både på ritningen och ett separat papper, eller att låta kommunen göra jobbet men det skulle ta mycket längre tid.

Vi valde att gå runt till grannarna och alla skrev på direkt. Då gick mycket fortare att få bygglov.

5. A
    Medlem · 10 inlägg

angel

Medlem

Kanske en dum fråga men när behöver man tillstånd av grannen? Är det om man bygger för nära eller för utmanande? Vi behöver inte ha grannarnas påskrift men jag har hört att snubben som bygger bredvid vårt bygge behöver vår underskift för sitt bygglov.

6. M
    Medlem · 843 inlägg

MrMagic

Medlem

Behövs alltid utanför detaljplan. Även om inom dp om man inte följer den till 100% tex vill bygga lite större eller närmare en granne än 4m etc

7. D
    Medlem · 1 854 inlägg

David

Medlem

Hur är det förresten i de kommuner där man måste meddela grannarna att man fått bygglov, (för att de inte ska kunna överklaga efter längre än tre veckors tid. Duger det att meddela dem per telefon eller måste det vara via rekommenderat brev? (Två kanske extrema exempel) ;)

mvh
    David

8. B
    Medlem · 3 inlägg

biferno

Medlem

Hos oss är det fråga om bygge av uteboxar (till hästar)
    och kommunen hör grannarna pga allergier och sånt.
    En av grannarna sa att han inte längre hade kvar brevet utan var helt säker på att om han inte skickar in något svar så betyder det att det är ok för hans del.
    Vill inte ifrågasätta det han säger utan hoppas i tysthet att det går vägen! :p

9. M
    Medlem · 1 555 inlägg

M@ZE

Medlem

Jag sitter i sitsen att jag måste ha grannarnas godkännande för att vårt hus blir 4kvm större, jag sa till kommunen att jag sitter inte och väntar 3v på att grannarna skall skriva på, ge mig en grannlista så tar jag tag i det här själv så blir det gjort på några dagar.

Kommunen fattar inte att det kostar pengar att sitta och vänta. Tänk också på att det är 100ggr lättare för en granne att ej skriva på eller godkänna något om det bara dimper ner ett brev i brevlådan, det är svårare för dom när du står där i dörren :)

Så nu skall jag börja ringa runt och sen besöka dom och hoppas på att dom gladeligen skriver på :)

10. M
    Medlem · 843 inlägg

MrMagic

Medlem

Lycka till !!! Körde din variant, fungerade i 4 fall av 5. Men det räcker för en låååång väntan på länstyrelse etc.

Normalt tror jag kommunen skickar vanligt brev. Grannen måste svara inom en vecka och bekräfta att de fått brevet. Sen har de 3 veckor på sig att bemöta din ansökan. Bekräftas ej mottagandet av brevet, skickas istället rekomenderad post. Fungerar inte det blir det delgivning med delgivningsman.

När du sedan fått bygglovet måste du se till att alla som ej skrivit på din ritning får reda på beslutet. Från den dagen har de sedan tre veckor på sig att klaga till nästa instans.

11. M
    Medlem · 1 555 inlägg

M@ZE

Medlem

Nu har alla grannarna skrivit under :) och jag slipper vänta 3v.

12. M
    Medlem · 843 inlägg

MrMagic

Medlem

Grattis ! Ett steg närmare...

13. K
    Medlem · 260 inlägg

Kicksan

Medlem

Är 3 veckor alltid standard för att ett bygglov ska vinna laga kraft ?

Blev lite nervös när en blivande granne ringde upp förra veckan, han hade beställt ritningarna på vårt hus från kommunen och hade synpunkter på hur sprängning skulle ske , husfärg m.m.
    Han lät allmänt omständig om man säger så.....

Han har själv avstyckat tomten och sålt den för ca 5 år sedan, vi har sedan köpt tomten av den han sålde till. Han har ett fritidshus som han endast bor i sommartid på sin tomt.
    Man undrar ju hur han tänkte när han avstyckade tomten, bra att få in lite pengar, men helst ska ingen bygga ?!

Dessutom ville han ta vara på några gamla takpannor som ligger på ett skjul som står på vår tomt, innan ev. markarbete börjar. När jag meddelade idag att han inte kommer hinna ta ner pannorna p.g.a att markarbetet har redan börjat så lät han inte så jätteglad. Men i praktiken är ju takpannorna våra ! Han har ju haft 5 år på sig att ta ner dem så han får väl skylla sig själv kan man tycka.........

Nåja, idag har det gått 3 veckor från beslut så jag hoppas att han inte kan sätta sig på tvären nu !!!!
    :p

14. M
    Medlem · 843 inlägg

MrMagic

Medlem

Tyvärr är det så att tre veckor inte gäller från beslutsdatum, utan tre veckor från den datum du kan visa (med namnteckning el dyl) att din kära granne fick del av beslutet.....
    Hoppas det fixar sig för dig !!

15. K
    Medlem · 260 inlägg

Kicksan

Medlem

Äsch då :( Då kan man inte andas ut ännu då.........

Jag har ingen aning om när han fick reda på att vi ska bygga.

Vi bygger enligt detaljplanen, inga som helst avvikelser, så jag tror inte han fått något meddelande från kommunen iallafall.

Han bor inte själv på orten. Han ska komma hit nästa vecka, han får väl chocken när han ser alla träd som är nedtagna !!! (Fast enligt kommunen behövde vi inget bygglov för att ta ned träden, så där är vi på det "torra")

Övriga grannar har vi träffat när vi varit på tomten och spankulerat......lite lättare då att föra en dialog !

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.