4 720 läst ·
20 svar
5k läst
20 svar
Om grannen inte yttrar sig..?
Sida 1 av 2
Är det du eller Kommunen som har skickat ut förfrågan?
Man måste ha något "bevis" på att grannet har fått möjlighet att yttra sig och om han vägrar skriva på ditt brev så är det ju inget bevis i sig.
I Sollentuna Kommun har jag för mig att gången var så här:
Kommunen skickar ett rekommenderat brev till grannen. Efter att grannnen löst ut det hade han tre veckor eller något på sig att yttra sig. Om han inte löser ut breven så skickar Kommunen ut ett nytt rekat brev fyra veckor efter att det förra skickades. Om grannen fortfarande inte löst ut det efter fyra veckor skickar Kommunen en delgivningsman.
Så det kan ta tid... I vårt fall så löste det sig till sist så vi slapp gå den långa vägen utan kunde samla in alla underskrifter själva.
Man måste ha något "bevis" på att grannet har fått möjlighet att yttra sig och om han vägrar skriva på ditt brev så är det ju inget bevis i sig.
I Sollentuna Kommun har jag för mig att gången var så här:
Kommunen skickar ett rekommenderat brev till grannen. Efter att grannnen löst ut det hade han tre veckor eller något på sig att yttra sig. Om han inte löser ut breven så skickar Kommunen ut ett nytt rekat brev fyra veckor efter att det förra skickades. Om grannen fortfarande inte löst ut det efter fyra veckor skickar Kommunen en delgivningsman.
Så det kan ta tid... I vårt fall så löste det sig till sist så vi slapp gå den långa vägen utan kunde samla in alla underskrifter själva.
I Järfälla där vi bygger fick vi av kommunen valet att kontakta grannarna själva och få påskrivet godkännandet både på ritningen och ett separat papper, eller att låta kommunen göra jobbet men det skulle ta mycket längre tid.
Vi valde att gå runt till grannarna och alla skrev på direkt. Då gick mycket fortare att få bygglov.
Vi valde att gå runt till grannarna och alla skrev på direkt. Då gick mycket fortare att få bygglov.
Kanske en dum fråga men när behöver man tillstånd av grannen? Är det om man bygger för nära eller för utmanande? Vi behöver inte ha grannarnas påskrift men jag har hört att snubben som bygger bredvid vårt bygge behöver vår underskift för sitt bygglov.
Hur är det förresten i de kommuner där man måste meddela grannarna att man fått bygglov, (för att de inte ska kunna överklaga efter längre än tre veckors tid. Duger det att meddela dem per telefon eller måste det vara via rekommenderat brev? (Två kanske extrema exempel) 
mvh
David
mvh
David
Hos oss är det fråga om bygge av uteboxar (till hästar)
och kommunen hör grannarna pga allergier och sånt.
En av grannarna sa att han inte längre hade kvar brevet utan var helt säker på att om han inte skickar in något svar så betyder det att det är ok för hans del.
Vill inte ifrågasätta det han säger utan hoppas i tysthet att det går vägen!
och kommunen hör grannarna pga allergier och sånt.
En av grannarna sa att han inte längre hade kvar brevet utan var helt säker på att om han inte skickar in något svar så betyder det att det är ok för hans del.
Vill inte ifrågasätta det han säger utan hoppas i tysthet att det går vägen!
Jag sitter i sitsen att jag måste ha grannarnas godkännande för att vårt hus blir 4kvm större, jag sa till kommunen att jag sitter inte och väntar 3v på att grannarna skall skriva på, ge mig en grannlista så tar jag tag i det här själv så blir det gjort på några dagar.
Kommunen fattar inte att det kostar pengar att sitta och vänta. Tänk också på att det är 100ggr lättare för en granne att ej skriva på eller godkänna något om det bara dimper ner ett brev i brevlådan, det är svårare för dom när du står där i dörren
Så nu skall jag börja ringa runt och sen besöka dom och hoppas på att dom gladeligen skriver på
Kommunen fattar inte att det kostar pengar att sitta och vänta. Tänk också på att det är 100ggr lättare för en granne att ej skriva på eller godkänna något om det bara dimper ner ett brev i brevlådan, det är svårare för dom när du står där i dörren
Så nu skall jag börja ringa runt och sen besöka dom och hoppas på att dom gladeligen skriver på
Lycka till !!! Körde din variant, fungerade i 4 fall av 5. Men det räcker för en låååång väntan på länstyrelse etc.
Normalt tror jag kommunen skickar vanligt brev. Grannen måste svara inom en vecka och bekräfta att de fått brevet. Sen har de 3 veckor på sig att bemöta din ansökan. Bekräftas ej mottagandet av brevet, skickas istället rekomenderad post. Fungerar inte det blir det delgivning med delgivningsman.
När du sedan fått bygglovet måste du se till att alla som ej skrivit på din ritning får reda på beslutet. Från den dagen har de sedan tre veckor på sig att klaga till nästa instans.
Normalt tror jag kommunen skickar vanligt brev. Grannen måste svara inom en vecka och bekräfta att de fått brevet. Sen har de 3 veckor på sig att bemöta din ansökan. Bekräftas ej mottagandet av brevet, skickas istället rekomenderad post. Fungerar inte det blir det delgivning med delgivningsman.
När du sedan fått bygglovet måste du se till att alla som ej skrivit på din ritning får reda på beslutet. Från den dagen har de sedan tre veckor på sig att klaga till nästa instans.
Är 3 veckor alltid standard för att ett bygglov ska vinna laga kraft ?
Blev lite nervös när en blivande granne ringde upp förra veckan, han hade beställt ritningarna på vårt hus från kommunen och hade synpunkter på hur sprängning skulle ske , husfärg m.m.
Han lät allmänt omständig om man säger så.....
Han har själv avstyckat tomten och sålt den för ca 5 år sedan, vi har sedan köpt tomten av den han sålde till. Han har ett fritidshus som han endast bor i sommartid på sin tomt.
Man undrar ju hur han tänkte när han avstyckade tomten, bra att få in lite pengar, men helst ska ingen bygga ?!
Dessutom ville han ta vara på några gamla takpannor som ligger på ett skjul som står på vår tomt, innan ev. markarbete börjar. När jag meddelade idag att han inte kommer hinna ta ner pannorna p.g.a att markarbetet har redan börjat så lät han inte så jätteglad. Men i praktiken är ju takpannorna våra ! Han har ju haft 5 år på sig att ta ner dem så han får väl skylla sig själv kan man tycka.........
Nåja, idag har det gått 3 veckor från beslut så jag hoppas att han inte kan sätta sig på tvären nu !!!!

Blev lite nervös när en blivande granne ringde upp förra veckan, han hade beställt ritningarna på vårt hus från kommunen och hade synpunkter på hur sprängning skulle ske , husfärg m.m.
Han lät allmänt omständig om man säger så.....
Han har själv avstyckat tomten och sålt den för ca 5 år sedan, vi har sedan köpt tomten av den han sålde till. Han har ett fritidshus som han endast bor i sommartid på sin tomt.
Man undrar ju hur han tänkte när han avstyckade tomten, bra att få in lite pengar, men helst ska ingen bygga ?!
Dessutom ville han ta vara på några gamla takpannor som ligger på ett skjul som står på vår tomt, innan ev. markarbete börjar. När jag meddelade idag att han inte kommer hinna ta ner pannorna p.g.a att markarbetet har redan börjat så lät han inte så jätteglad. Men i praktiken är ju takpannorna våra ! Han har ju haft 5 år på sig att ta ner dem så han får väl skylla sig själv kan man tycka.........
Nåja, idag har det gått 3 veckor från beslut så jag hoppas att han inte kan sätta sig på tvären nu !!!!
Äsch då
Då kan man inte andas ut ännu då.........
Jag har ingen aning om när han fick reda på att vi ska bygga.
Vi bygger enligt detaljplanen, inga som helst avvikelser, så jag tror inte han fått något meddelande från kommunen iallafall.
Han bor inte själv på orten. Han ska komma hit nästa vecka, han får väl chocken när han ser alla träd som är nedtagna !!! (Fast enligt kommunen behövde vi inget bygglov för att ta ned träden, så där är vi på det "torra")
Övriga grannar har vi träffat när vi varit på tomten och spankulerat......lite lättare då att föra en dialog !
Jag har ingen aning om när han fick reda på att vi ska bygga.
Vi bygger enligt detaljplanen, inga som helst avvikelser, så jag tror inte han fått något meddelande från kommunen iallafall.
Han bor inte själv på orten. Han ska komma hit nästa vecka, han får väl chocken när han ser alla träd som är nedtagna !!! (Fast enligt kommunen behövde vi inget bygglov för att ta ned träden, så där är vi på det "torra")
Övriga grannar har vi träffat när vi varit på tomten och spankulerat......lite lättare då att föra en dialog !