4 720 läst ·
20 svar
5k läst
20 svar
Om grannen inte yttrar sig..?
Var själva och spankulerade på vår tomt igår. Träffade en jättetrevlig granne som samma dag fått meddelande av kommunen att vi skulle bygga (vi lämnade in bygglovet för en vecka sedan). Han skulle skriva på direkt! Däremot trodde han vi kunde få problem med grannen på andra sidan, men han erbjöd sig spontant att vi i sådana fall kunde flytta huset närmre honom! Så vi får väl se. Kanske ska ta en runda förbi andra grannen också och smöra lite....
Det har gått alldeles utmärkt !MrMagic skrev:
Han är en omständig man men helt utan handlingskraft verkar det som...
Vi har träffat honom "live " nu och visst hade han lite synpunker och åsikter men han kommer inte sätta några käppar i hjulet .
Övriga grannar verkar också anse honom som omständig med många åsikter men det verkar räcka med att ha åsikterna, han gör inte så mycket med dem.......
Mvh Kicki
Vi fixade alla grannyttranden på egen hand, det gick som skrivet ovanför mycket fortare än för kommunens normala handläggninstid. En granne hade synpunkter på husplaceringen som de trodde skulle minska deras kvällssol. Vi flyttade kåken någon meter för säkerhets skull samt gjorde en enorm jäkla gradskiva som visade var solen stod vid olika tidpunkter på året. Det visade sig att träden bakom vårt hus stod högre, haha.
Hälsar Ingvar
Hälsar Ingvar
Medlem
· Östergötland
· 2 144 inlägg
Jaha nu sitter man här med följande case:
Har tre grannar som samtliga var emot vårt förhandsbesked (på papperet). Först önskade de mer tid att svara (som vi misstänker var förhalning). Sedan krävde nämnden yttrande vilket de kom in med samma dag som tiden gick ut.
Därefter beslutades nämnden enhälligt om positivt förhandsbesked för oss eftersom alla kriterier var OK, tillstånd från länsstyrelsen, förundersökning fornlämning utan anmärkning etc.
Sedan skickades detta ut till alla parter. Två av grannarna hämtade ut på posten och överklagade inte. Den tredje har vägrat hämta ut.
Vad gör man? Nu blir det delgivningsman tror jag. Någon som hamnat i samma läge?
Att inte folk bara slutar bry sig när alla krav är uppfyllda.
Har tre grannar som samtliga var emot vårt förhandsbesked (på papperet). Först önskade de mer tid att svara (som vi misstänker var förhalning). Sedan krävde nämnden yttrande vilket de kom in med samma dag som tiden gick ut.
Därefter beslutades nämnden enhälligt om positivt förhandsbesked för oss eftersom alla kriterier var OK, tillstånd från länsstyrelsen, förundersökning fornlämning utan anmärkning etc.
Sedan skickades detta ut till alla parter. Två av grannarna hämtade ut på posten och överklagade inte. Den tredje har vägrat hämta ut.
Vad gör man? Nu blir det delgivningsman tror jag. Någon som hamnat i samma läge?
Att inte folk bara slutar bry sig när alla krav är uppfyllda.
Medlem
· Östergötland
· 2 144 inlägg
Follow up på ovan. Lyssna på det här: Byggnadsnämnden hade tappat bort den tredje grannens delgivningsbevis. Fel skrivbord hade det hamnat på. Nu har alltså alla delgivits och tiden för överklagande går ut på måndag.
Spännande!
Spännande!
Klicka här för att svara