Hej,

Är det någon som har sökt bygglov för en monteringsfärdig friggebod från t.ex Bauhaus eller Coop om den överstiger 10 kvm. Hur smidigt gick det? Vi har kikat på en som är 12,5 kvm och funderar nu på om det är värt besväret att söka bygglov för den.

/G

Det beror så mycket på var du bor, hur den ska placeras och hur petiga grannar du har.

Vi bor i "skogen". Närmsta granne är ägaren till stammfastigheten vi har styckat av från, dvs hans mark omringar vår tomt och honom känner vi väl. Närmsta riktiga granne bor 50m bort och har närmsta gräns 10 meter från vår gräns. området är inte detaljplanerat och jag har ca 4000kvm att placera boden på. Det finns alltså inte några egentliga hinder utan funderingarna är mer om de kanske skulle fungera att söka bygglov med ett urklipp ur bauhaus reklam och glida igenom någon snabbfil på ett par dagar? Eller om det kanske krävs ett riktigt ritningsunderlag och ett par månaders behandlingstid för i så fall kan jag lika gärna bygga 2 på 7,5 kvm var eftersom vi får bygga 50 kvm extrabyggnader utan bygglov men ingen får vara över 10 kvm. Ingen som har sökt bygglov och har erfarenheter att dela med sig av?

/G

Misstänkte väl att det inte fanns något sådant som "smash-n-grab"-bygglov. Kanske skulle göra 3x7,5 kvm och ställa dom vägg i vägg eller med 5 cm springa. Då kan dom väl inte klaga?

/G

Galdrin skrev:
Misstänkte väl att det inte fanns något sådant som "smash-n-grab"-bygglov. Kanske skulle göra 3x7,5 kvm och ställa dom vägg i vägg eller med 5 cm springa. Då kan dom väl inte klaga?

/G
Det är sammanlagda ytan av friggebodar som räknas. Har du 3 st får du alltså bara ha ett snitt på 3,3m2 per bod. På den punkten är reglerna tydliga.

Man ska väl inte uppmana till lagbrott, men eftersom knappast någon blir lidande av ett övertramp i detta fall så skulle jag ha ställt upp den utan lov. :-X Det du riskerar är normalt att få betala bygglovsavgiften i efterhand eller i värsta hand "böter", vilket normalt är 2-3 bygglovsavgifter. Bygglovsavgift för en förrådsbygnad av den storleken gissar jag hamnar på mellan 500 och 2000:- beroende på var i Sverige du finns och avgifterna i din kommun.

Har ingen påpekat felet inom 10 år är det inte längre något svartbygge.

Hur lång tid det tar beror på handläggarna. En smidig handläggare skulle fixa det medan du väntar eller t.o.m. be dig att inte lämna et lov för att slippa onödigt arbete. Sedan finns det de som vill känna makt och kraver rubbet och låter dig vänta ett halvår...

Nja. Bodarna får vara större än 3,3 kvm eftersom vi får bygga upp till 50kvm extra på tomten utan bygglov men dom får inte vara större än 10 kvm styck. Ska nog skicka ett lite anonymt mail till SBK och fråga allmänt men det lutar nog åt 12,5 kvm med eller utan lov. :-X

Aha. Specialplan. Kanon! Då skulle jag absolut inte tveka. Om ingen granne eller närboende klagar - vad tror du skulle få en kommunal tjänsteman att slita med tumstocken och spontanmäta Ert förråd? ;)

Vi är inte så värst rädda för att SBK ska komma och spontanmäta. Däremot så flyttar vi till ett ganska "slutet" område där alla känner alla och vi är än så länge "dom där nybyggarna". Jag vet alltså inte om det är någon av dessa grannar som är bitter över något och bara letar efter anledningar att göra livet surt för andra.

Undrar bara vad som är så farligt/hemskt med att söka bygglov...? Finns väl inte handläggare som bits...?

Vi fick reda på att grannarna hade kräftskiva förra helgen då dom bland annat diskuterade våra igelkottar. Synd att man inte fick reda på vad mer dom diskuterade om oss. När det gäller SBK så har jag inget emot dom alls och är inte rädd att dom ska bitas. Funderar bara på om det är värt besväret för dom extra 2,5 kvm det handlar om eftersom jag har laglig rätt att bygga mer än 10kvm.(se tidigare inlägg)

/G

Så här står det på vår kommuns hemsida om vad som är tillåtet utan bygglov.

Sök på eran kommuns hemsida och läs vad de skriver om bygglov.

Om ni nu bor utanför stadsplanerat område brukar det vara lättare att bygga till / om utan bygglov.

"Utanför samlad bebyggelse gäller dessutom följande lättnader för en- och tvåbostadshus:

Utan bygglov får man:

uppföra komplementbyggnad om den inte blir dominerande

göra en mindre tillbyggnad av bostadshus med högst 50 procent av den befintliga byggnadsytan, dock max 30 kvadratmeter (Byggnadsyta är den yta byggnaden upptar på marken, inklusive utskjutande tak). Hamnar tillbyggnaden eller komplementbyggnaden närmare tomtgränsen än 4,5 meter måste grannen först godkänna planerna."

Pillan skrev:
Undrar bara vad som är så farligt/hemskt med att söka bygglov...?
Det tar tid och kostar pengar. :)

Galdrin skrev:
Funderar bara på om det är värt besväret för dom extra 2,5 kvm det handlar om
/G
Jag undrar ju då... är det folk som går omkring o mäter byggen o sedan räknar ut att det är t.ex 2,5 kvm större än det får vara.. ??? o sen ringer o frågar kommunen om det är lagligt....? för jag menar man kan väl knappast se att det är 2,5 större, inte jag ialla fall.

Du måste ju inte basunera ut att det e större än det får vara, e det nån som frågar vad e det ju bara o säga, Det e en vanlig j-a friggebo ser du väl.... ::) för det e ju det de e..... ;D

Charlie skrev:
Jo, det kan dem. Det finns ett minimiavstånd mellan byggnader (4,5 m om jag inte minns fel). Annars skulle det vara lätt att improvisera.
Vadå, så jag får inte ställa min friggebod närmare huset än 4,5m ???
Å inte närmare tomtgräns än 4,5m. Om jag har mindre än 9m från hus till tomtgräns så är det alltså kört?!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.