Bygglov
ersam: Några mer kompletterande frågor i ämnet: PBL 4§ säger: 2. med mur eller plank anordna skyddade uteplatser i anslutning till bostadshuset, om muren eller planket inte är högre än 1,8 meter, inte sträcker sig mer än 3,0 meter ut från huset och inte placeras närmare gränsen än 4,5 meter, 3. anordna skärmtak över sådana uteplatser som anges i 2 eller över altaner, balkonger eller
poscar: Bör ligga hos klaganden tycker jag. Som väl dessutom har att bevisa att det är ställt utom allt rimligt att det verkligen förhåller sig på det sätt som hävdas.
aedwall: Det brukar vara ok om du i samband med bygglovet skriver att du skall riva byggnaden som finns där samt bifogar en rivningslovansökan på gamla kåken! //Anders
jass: Det kan också handla om att de inte får bebygga så stor del av tomten. Här får vi bara bebygga en viss procent av tomtytan, men max ett visst antal kvadrat (oberoende av tomtstorlek).
christi: Detaljplanen var normal man får bygga antingen en enplanare eller en tvåplanare men skillnaden var plattans storlek (större med enplanare mindre med tvåplanare). Vi trodde och stadsbyggnadskontoret trodde att vi byggde en 1½-planare som alltså räknas som en enplanare. Tyvärr visade det sig att 1½-planaren hade ett "burspråk" som gick över tre bjälkar vilket tydligen gör att det
hempularen: För säljaren är det troligen viktigast att köparen inte får klart för sig att det skall byggas hos grannen, framförallt inte att det pågår en tvist. Vem vill köpa en tvist? Så det bästa i ett sådant här läge är troligen att åtminstonde få igång bygget så långta att en ev. köpare inte kan undgå att se att något är på gång. Det är troligen det som säljaren vill uppnå
volvo: [citat] Det är inte ens säkert att man hade fått återfylla med de massorna man tog bort eftersom de måste gå att packa ordentligt så att huset står stadigt.
aedwall: PAtt godkänna ert bygglov är som att stoppa huvud i snaran och bara vänta på att nån skall sparka bort stolen. Det skulle vara helt vansinnigt att godkänna ert bygglov. Problemet kommer säkert inte att komma från er, utan när ni någon gång i framtiden säljer kåken. Då flyttar det in en jobbig människa som klagar till miljökontoret, vilket i sin tur skapar en utredning osv... Det
volvo: [citat] Vll bara påpeka att vi har avverkat 4 byggregelverk sedan dess. Mycket har ändrat sig.
hempularen: Jag skulle nog föreslå att du börjar med att begära ut detaljplanen för området. Innan du börjar prata om tvättstuga etc. Det stämmer att i normalfallet så reglerar planen bara hur mycket man får bygga på tomten utan hänsyn till omdet gäller bostadsyta eller annat. Men i vissa planer har jag hört att man även maximerar boytan. Vidare så har vi ex. i vår detaljplan en regel om
solsidan: Tack ska ni ha! Vi var iväg idag och det gick hur bra som helst. KA var väl förberedd och vi hade hela vår lilla "huspärm" med oss. Så idag på e.m började arbetet! Bygg entreprenaden var på tomten och har börjat gräva, snart blir det utsättning av huset sedan gjuts grunden. Husleverans är satt till den 16/10 så nu äntligen börjar det hända saker! Tack igen för att ni svarade!
jimata: Din granne måste ha bygglov och du måste ge ditt medgivande eftersom altanen hamnar närmare din tomt än 4,5m. Jag hoppas och tror att kommunen tar stor hänsyn till din åsikt eftersom en altan i tomtgräns stjäl mycket ljus. Ring kommunen och fråga, be att få detaljplanen som gäller för området. Där kan du själv se vad man får göra.
bmx: uppdatering: Grannen sökte om bygglov och även om ändring av detaljplanen för att kunna få till sitt 2 våningshus. Jag skrev inte på något godkännande i förväg som dom ville men har inte heller behövt "klaga" till byggnadsnämnden. De tog ändå beslutet att grannens planer var vansinninga utan att skicka ut om godkännande till berörda grannar. Så det var ju skönt att det fungerar
hempularen: Om du bygger inom detaljplanerat område så gäller att du måste alltid söka bygglov för en utbyggnad. Är det utanför detaljplanerat område så tror jag (kan inte så mycket om den situationen) att man under vissa omständigheter kan slippa bygglovet, men oftast måste man göra en bygganmälan. har du byggt utan lov och det blir påkommet (preskriptionstid 10 år) så får du dels en
mino: Johan124, du behöver inte ansöka om bygglov (måste dock göra en bygganmälan) för att inreda ett nytt badrum i befintligt hus, se här: http://www.stockholm.se/Extern/Templates/PageWide.aspx?id=88329 Därmed borde du kunna inreda dina badrum som du vill utan att tänka på handikappnormer. Däremot verkar det som om många kommuner ställer motkravet att huset i viss mån måste
Modig: Kolla bara så att du inte drar på dig några kostnader ifall du begär framtagande av ny detaljplan, jag vet inte vem som betalar för sånt ... Det kan självklart vara värt det, men det kan också vara onödigt. En rimlig gissning är väl att du ändå kommer att kunna få bygglov för samma saker som dina grannar. Men det kan ju vara annat som ingår i detaljplanen, vatten och avlopp till
pason_67: Japp, gammal detaljplan, står inget om avstånd och då gäller tydligen 4,5, enl dåvarande regler. Alla 5 husen i mitt lilla område ligger mer eller mindre i kanterna av sina tomter, utom mitt som ligger i stort sett mitt på, vilket innebär att dom andra skulle ha möjligheter att bygga mot mitten på sina tomter och klara 4,5, men jag bryter dessa direkt istort sett vilket håll jag än
Snailman: En del kommuner har inkluderat grovutsättningen oxå...
hempularen: jag tror det är lite skillnad på vilka som skall hörasd i förväg och vilka sdom kan anses vara sakägare och kan överklaga. I princip så tror jag någon som bor en km bort men brukar gå över din obebyggda tomt när han är ute och rastar hunden kan betraktas som sakägare och få igenom ett överklaganade (kankse för att du inte tänkt på att sätta upp en lämplig stolpe för hunden
Hyttmyra: [citat] Precis.. Om de skulle bli problem i framtiden har jag de oxå på mail....
aedwall: Numera är det inte så jäkla enkelt! Bor man i en tätort så krävs det i de flesta kommuner en utredning och ett OK från miljökontoret, att man får installera en vedpanna. OBS detta gäller inte en braskamin utan en riktig vedpanna som skall stå för värmen i huset. //Anders
Annie&Kenneth: it-snubben: Det stämmer ju. Kopplade nog aldrig då häcken numer är övertäckt då dom fyllt upp marken en bit. Tack så hemskt mycket för svaret!! Mvh Annie
hempularen: Du måste ju ändå skilja på bygglovsavgifter och anslutningskostnader för VA. Anslutningskostnaden innebär ju att man så att säga köper in sig i det totala ledningsnätet. Bygglovsavgiften däremot skall ju grovt täcka det administrativa arbete som uppstår för bygget.
RobinW: Nope, jag bor mer eller mindre i Göteborg
volvo: Mig veterligen så har inga kommuner någon begränsning av höjd på växtlighet (typ häck, spelje etc) om det inte skymmer för trafik.
klaskarlsson: [citat] Nje - men lagen säger totalt max 10 kvm friggebodar (max 2 st) utan bygglov. Så har du fyllt det så kan det iaf inte gå under "friggebod" :) Som sagt - bygg en lekställning du, om den inte är av monumentalformat så tror jag inte ngn kommer reagera. Dessutom är ju en lekställning rel. lätt att flytta/riva/sälja om det blir bråk framöver. Om man inte frågar . . . /K
Willibob: Har själv jobbat en hel del med att söka bygglov och kan säga att så länge det inte strider mot detaljplanen (inom detaljplanelagt område) blir det i regel bygglov. MIndre avvikelser som något mindre avstånd till granne kan de ändå godkänna utan problem. Om kommunen inte har gett dig möjlighet att yttra dig i ärendet innan beslut kan länsstyrelsen, som är den instans som tar hand
klaskarlsson: Det finns väl bara en ägare !? Är man inte det på papperet så spelar det ju ingen roll i byråkratins värld om man i praktiken anser sig äga ngt - då är man INTE ägare... Däremot kanske arrende inte behandlas likadant ? Först skall du ju försöka förlikas med honom förstås - kanske kan du flytta/göra om lite så att han blir nöjd ? Ni skall ju trots allt bo grannar ett tag
jimata: En bygglovsansökan kan innehålla många olika saker. Sök för allt du vill göra på samma gång, det blir dessutom billigare :)