Undrar bara om ngn vet vem som "formellt/lagmässigt" skriver ett grannutlåtande?
Ägaren, jvisst, men måste det vara en lagfaren ägare?

Bakgrund

Bor på arrendetomt som jag håller på och köpa loss. Har skrivit köpehandlingar och lantmäteriet har varit och mätt, har fått preliminära siffror.. Ingen lagfart än.
Grannen sitter i samma sits. Fast jag har gjort hela jobbet, forskat, ringt och stött på osv.. han har bara surfat me...

Han har tidigare, innan köpeprocessen drog igång sagt att han inte haft ngt emot att jag byggt ut. Nu dock när jag visar ritningarna vill han inte att jag bygger, då det kommer att bli skugga tidigt på morgonen på en bänk han ibland sitter och dricker morgonkaffe, på tidig vår och höst.. Suck. Till saken hör att jag vill bygga "dikt an" mot hans gräns, hans parkering. ("neutral kommunalägd snutt" som vi båda ville ha, men lm gav den till honom, trots att jag har av hävd använt denna i typ 10 år, för mig är det min parkering)

Så, om kommunen skickar grannutlåtande-blankett till honom och han skriver emot, är detta giltigt om han inte är lagfaren ägare, kommunen är väl ägare tills lagfarten är inne? Skulle man kunna använda detta som ett "trick" vid bn-sammanträdet?

Eller krånglar det bara till saker o ting?

Det finns väl bara en ägare !?
Är man inte det på papperet så spelar det ju ingen roll i byråkratins värld om man i praktiken anser sig äga ngt - då är man INTE ägare... Däremot kanske arrende inte behandlas likadant ?

Först skall du ju försöka förlikas med honom förstås - kanske kan du flytta/göra om lite så att han blir nöjd ?
Ni skall ju trots allt bo grannar ett tag framöver - och att tjabba redan nu gör väl inte sitt för grannsämjan direkt ?

Om kommunen äger snutten nu, och han bor på den, så kan jag tänka mig att han skall ge utlåtandet iaf - efters det är den som bor granne med dig som skall uttala sig. Men jag är inte säker på hur man definierar detta, ta tex fallet om det ligger hyreshus omkring ä r det hyresgästerna eller ägaren som skall skriva på ? Och om kommunen är ägare - skiljer detta då sig från "normalt" ? :)

Men som sagt, drar du detta mot kommunen så kanske du får en skitgrinig granen istället. Eller så skjute kommunen på det beslutet tills affären med tomten är klar - och sedan får han uttala sig (han skall ju äga tomten framöver). Eller så inhämtar kommunen åsikten från grannen, och ger den vidare till byggnadsnämden bara - dom har ju inget intresse i mark som skall säljas...

/K

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.