B
Barret83: Länken till kartan var mkt intressant.. har sett sådana tidigare fast från komunen tror jag.. men på denna ligger vår mark kanske 50 meter utanför 55dBA området.. kan man kalla nära, men känns skönt att veta att de finns svart på vitt att vi inte ligger innanför. Får se hur de går nu..
9 svar · 4,3k läst
K
klingstrom: Sök bygglov, byggnadsnämnden kan medge mindre avvikelse trots att du överskrider dina 40 kvm med 2 kvm. En välvillig byggnadsnämnd kan gå med på mindre avvikelser upp till 10 %, så det lönar sig att testa jämfört med att åka dit för svartbygge vilket kostar.
3 svar · 2,5k läst
F
Familjen_Bygg: Svaret är dessvärre inte så enkelt som Arne TW tycks tro. Avståndet som TS nämner kan vara av flera skäl därför går det inte att klart ange vad som menas utan här måste en förklaring vara på sin plats från kommunens sida. Kommunen kan nämligen ha menat att de 4 meter skall vara hälften av de 8 meter som skall finnas mellan huvudbyggnader av bl a skyddssynpunkt. Dock kan byggnader
2 svar · 1,8k läst
G
Goteborgarn: Men jag har för mig att jag läst någnstanns att om man har max 50 cm taköverhäng så räknas de från väggen. Angående carporten så hoppas jag att man kan göra så också, men jag har hört någonstanns att man måste ha den inritad även om man inte bygger. Vi ska till komun på tisdag och träffa någon handläggare, får väll se vad han har att säga.
2 svar · 4,1k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: [citat] Nu var det ju utanför detaljplan och då går det med grannens tillåtelse. Vi har själva ställt huset PÅ tomtgränsen.
5 svar · 1,9k läst
I
Ingper: Men det Du beskriver kan alltid inträffa ändå. En granne kan alltid ändra sig, överklaga efteråt och allt annat. Och det kan de göra oavsett om de sett och först godkänt ritningarna. Det spelar egentligen ingen större roll om kommunen eller man själv fixat godkännandet. En granne har alltid rätt att överklaga, först till Länsstyrelsen sedan Länsrätten. Så långt kostar det dem
7 svar · 23,1k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Skogstomten hade ett bra inlägg. Alladessa kostnader beror på många faktorer. Jag skule gissa såhär ungefär: Bygglov 10000-20000 kr (kommun- och strl beroende) Bygganmälan 5000-10000 Byggherrekostn. (dvs KA + byggfelsförsäkring ?): ca 10 000 - 20 000 + 1% av byggkostnaden (minst ca 12 000 kr) Elabbonemang: Inkoppling 10 000 - 20 000 kr OM elskåp finns, abbonemanget går väl på
2 svar · 6,3k läst
MathiasS
MathiasS: Av den befintliga altanen syns inte längre något spår, men en liten gjutning kan givetvis vara ett underlag för stadiga plintar (triangelformade i lecablock) men det låter ändå som att man inte behöver fiffla för att gjuta lite. Ju mindre fiffel desto bättre. Tror jag.
6 svar · 8,4k läst
I
incan: det är ju allafall vad de säger. Nu frågade jag ju om jag sätter trädäcket ca 1 meter ovan mark o det är helt ok. Däremot är det INTE ok att man har en hel våning under som han sa. Antar att han då menar att du har det 2 meter upp i luften.
2 svar · 2,0k läst
S
sollentuna: Vårt hus har vid lägeskontrollen visat sig hamna lite snett och ligger i ett hörn 4,33 m från tomtgräns. Inget vi gjort med flit och vi misstänker att det troligtvis är de som gjöt grunden som lagt den lite snett. Nu måste vi samla in grannyttranden från alla berörda grannar att de godkänner vår avvikelse och sen kan Kommunen ta beslut om att placeringen är ok. Om man redan innan
16 svar · 7,5k läst
Mikael_L
Mikael_L: Jag har sökt förhandsbesked i Strängnäs kommun. Jag kontaktade samhällsbyggnadskontoret innan och fick veta vad dom ville ha. I denna kommun ville dom ha en blankett ifylld som gick att ladda ner på deras hemsida, samt en karta på tomten, var på tomten huset var tänkt att ligga på ett ungefär alltså och hur infartsvägen var tänkt att anordnas. Vilken karta var inte så supernoga,
1 svar · 2,3k läst
Mattias_K
Mattias_K: Ska själv bygga på gammal åkermark... Det kan finnas områdesbestämmelser som gör att omgivningen "ska" se ut på ett visst sätt, bevaras etc. Det kan finnas särskilda naturvärden som gör att miljöskyddskontoret inte vill att förhandsbesked ska beviljas. Det kan vara känslig miljö som gör att avlopp är svårt att anläggas. Sedan är det ju det där med grannarna. På landet är
3 svar · 5,5k läst
yonna
yonna: Däremot kommer kommunen inte att fila ärendet förrän man fått in godkännandehandling från sotarmästaren dvs att anläggningen är ok. Denna handling sänder sotarmästaren själv in till kommunen.
4 svar · 2,6k läst
K
Kirsi: Ja man ska väl igentligen ha ett bygglov, så fort du gör något med bärande konstuktion, avlopp, el mm. Men alltså kommunen kan ju inte snoka runt i det iaf. Vi har det är först när man säljer och frågan kommer finns erfordeliga bygg lov och vad svarar man då eh ? JA och sen tar det ytterligare ett tag tills flytten av dasset upptäcks och då vet ingen vem som gjort vad och kommunen
7 svar · 14,3k läst
J
imported_Byggaren: [citat] Det är nämndordförandens skyldighet att göra sig underrättad om vad som är rätt och fel innan nämnden går till beslut. Missleder tjänsteman honom/henne blir beslutet fel och då kan det hända att tjänstemannen ifråga (även om det är en hon) får avträda sin befattning. (Det har hänt. Jag har själv hjälpt till i ett fall.) Som tjänsteman ska man förhålla sig neutral
11 svar · 9,5k läst
Anders L
Anders L: En Friggebod klassificeras som byggnad med bygglovbefriad byggrätt. Din gällande detaljplan begränsar byggrätten till två byggnader. Det är brukligt att detaljplanen anger medgiven total byggnadsarea på tomten (vanligtvis 1/5 av tomtytan). Det är inte uteslutet att din kommun medger uppförande av Friggeboden på din tomt enligt PBL om den inte medför att totala byggnadsarean överskrids
1 svar · 4,0k läst
Anders L
Anders L: Beroende på hur stora taksprången och gavelsprången är. Taksprång, balkong, burspråk, skärmtak etc. utan markkontakt benämns utkragande byggnadsdel. Mätregler för utkragande byggnadsdelar enligt Svensk Standard SS 02 10 53 anger: 1) Byggnadsdelen mer än 5 meter över mark. Byggnadsdelen ska inte räknas in i byggnadsarean. 2) Byggnadsdelen mellan 3 till 5 meter över mark. Om
1 svar · 7,3k läst
·
K
John J: Beror på vilken kommun du bor i, lite olika. Över 500mm från marken brukar kräva bygglov.
1 svar · 5,5k läst
J
jimata: Som villaägare får du bygga ett skärmtak på 12kvm över en uteplats utan bygglov om du hamnar minst 4,5m från tomtgränsen. Vill du bygga närmare måste du ha grannens medgivande. Får du medgivande behövs inget bygglov. Säger grannen nej måste du söka lov för skärmtaket. Samma regler gäller för friggebod. Om grannens hus är en hyresfastighet där fler än 2 familjer bor så
1 svar · 6,6k läst
I
incan: har tänkt att bygga en altan i anslutning till entrén. inte mer än 12 kvadrat under tak. Hur är det behövs bygglov då?
0 svar · 2,4k läst
volvo
volvo: [citat] Man behöver ju inte invänta att de skickar in. Man kan ju gå över med handlingarna, få deras påskrift och själv ta handlingarna direkt till kommunen samma dag. Då har man sparat 14 dagar.
4 svar · 2,1k läst
Åsa76
Åsa76: Vi nalitade en firma som skööte allt. En snygg braskamin blev det för 40 tusen (prisvärt). kakel runtomkring och upp på vägg.....
7 svar · 3,2k läst
G
gaia: [citat] Tror inte att din granne skulle ha något emot det eftersom han själv tycker det är snyggt. Människor har olika gränser för smak och tycke och det är positivt att du kan acceptera det. gaia
6 svar · 5,9k läst
volvo
volvo: Prata med di KA, det är trots allt han som är er sakkunnige när det gäller bygglagstiftningen.
2 svar · 3,0k läst
O
ordain: [citat] Jag skulle påstå att den mest relevanta frågan är: Vad säger er detaljplan? I Stockholmsområdet finns det områden med små tomter där man får bygga väldigt nära varandra.
14 svar · 3,8k läst
Anders L
Anders L: Av din redogörelse förefaller det som att förvaltningens handläggare förelagt felaktiga uppgifter i bygglovhandlingar till byggnadsnämnden som vilseletts inför prövningen av bygglov. Handläggaren har därmed begått ett tjänstefel vilket bör påtalas till kommunledningen. Den angivna höjdavvikelsen kan inte betraktas som mindre avvikelse i planbestämmelsen. Anders
25 svar · 15,4k läst
viltfjall
viltfjall: [citat] Tog ganska stora förändringar på byggsamrådet. Allt hänger väl på handläggaren och hur väl man lyckas motivera sina "ändringar"
5 svar · 13,0k läst
DT
DT: Det räckte med att revidera bygglovet... Lät som om det var ok eftersom jag går från 37 till 28 kvm och att det inte flyttas närmare någon allmän väg (jag och grannen äger dem sista 30 m). Så det var bara att bygga och skicka in en reviderad situationsplan och en ritning på carporten. Ibland blir man positivt överaskad!
5 svar · 4,9k läst
volvo
volvo: [citat] Japp! Kommunerna får punga ut massor av pengar på försäkringsärenden med översvämmade källare. Det kan även bero pa att markförhållande är sådana att källare är olämpligt.
4 svar · 3,1k läst
Mikael_L
Mikael_L: Reglerna är olika utom detaljplanerat område och inom. Utanför detaljplan har man nog ofta mer frihet, men inom detaljplan så vet man exakt vad man får bygga, vilket kan vara en trygghet - håller man sig till planreglerna är man garanterad bygglov. Utom plan så kan man söka om förhandsbesked, då vet man att det är ide att gå vidare (förhandsbesked är ofta ett krav för att få
4 svar · 45,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.