Bygglov
aedwall: [citat] En Carport på hjul räknas som en byggnad! Hjälper inte. Det är nog tyvärr kört för din del...
Ms_IT-Nisse: Jag mailade och fick följande svar: "-Om huset byggs i vinkel räknas inte vinkellängden in. Det är husets gavel som räknas som husbredd." Så var det med det. Skönt för det kändes svårt med att inte få bygga vinkelhus vid kusten där det blåser...
volvo: Egentligen är åtgärden bygglovspliktig eftersom man avsevärt ändrar användning av utrymmet. Vissa kommuner anser att det är tillräckligt att göra en bygganmälan om inget i exteriören ändras. Man får lov att byta fasta fönster mot öppningsbara utan bygglov, dock måste storleken och utseende (spröjsar etc) vara liknande. Min spontana reaktion är att halvmånefönster inte kommer
norna: Hej, Har suttit och letat ett tag nu... Det jag hittar ang vad som definieras som sluttnings- resp källarvåning är att en sluttningsvåning ligger delvis ovan mark, en källarvåning liger helt under. MEN, sen finns det arearegler som säger att sluttningsvåningens yta ändå inte är boarea om det t ex är pannrum osv. OM det då är så att all yta som ligger i sluttningsvåningen (alltså
Hemmakatten: Själva har vi carport ihopbyggt med huset.Byggarean blev väldigt mycket mer än vad detaljplanen godkände. Trots det fick vi bygglov (efter påskrivna grannegodkännande och beslut i nämnden). Kanske värt att testa? Ett besked per telefon från en tjänsteman bör man kunna syna i sömmarna lite mer, bl.a genom att ringa till chefen för bygglovsavdelningen eller skicka in en ansökan om
Faidros: Antagligen en gräns mellan vad som klassats som tomtmark och åker- eller skogsmark. http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%84goslag
Rick100: Hej! Tack för ett uttömande svar. Jag skall kontrollmäta men jag tror inte vi ligger på maxgräns för utbyggnad. Om det handlar om extra bygglovsavgift, är det ju relativt lindrigt. Mvh Rickard
fialottabus: tack så mycket, det är spännande det här :rolleyes:
Familjen_Bygg: Håller med jimata och vill dessutom tillägga att om det är smärre ändringar - som inte ens kräver bygglov - behöver du inte ändra i befintligt bygglov. Därtill kan anges att om du har rätt att ta i anspråk någon annans bygglov har egentligen inte kommunen med att göra. Det enda som gäller för kommunen är att konstatera att det finns ett giltigt bygglov för den bygglovpliktiga
Familjen_Bygg: Det är helt riktigt att bestämma avståndet till närliggande fastighet borde inte ge några problem eftersom lantmäterimyndigheten i värsta fall kan göra en fastighetsbestämning. Vad som däremot kan vara betydligt svårare är att bestämma avståndet till en viss byggnad - vilket troligtvis är det som Pepparkaka avser i sitt inlägg :) Att bestämma byggnadshöjd är inte bara svårt
Sara_B: Alla förändringar av fornlämningar, inklusive tillhörande fornlämningsområde/skyddszon, kräver tillstånd av länsstyrelsen. Det gäller t.ex. grävning, övertäckning, plantering och - ja, uppförande av friggebod. Lagen heter lagen om kulturminnen m.m., SFS 1988:950, om jag minns rätt. Drar man igång utan att ha tillstånd klart riskerar man polisanmälan och böter. Ring
Lena Schmidt: Vi har precis gått igenom denna process - ska stycka av tomter och ville först ha positivt förhandsbesked från kommunen. I princip så räcker det med att rita en rektangel där huset ska ligga, och rita ut den tänkta tomten. Det kommer gå på remiss till tekniska kontoret, vägverket och grannar, samt om någon annan myndighet som kan tänkas vara berörd. Hos oss uttalade sig
Hemmakatten: Kanske kan man komma överens om gemensamt staket eller plank eller häck i tomtgränsen till bådas nytta och glädje.
dreamie: Hej! Vi köpte ett hus i april. Huset saknade garage men bygglov fanns, vilket påpekades i köpekontraktet samt vid försäljning. Dock bad vi säljarna att ordna ett slutbevis för huset då de även hade inrett övervåningen. Vi flyttar in och påbörjar tankarna om garaget. Jag kontaktade kommunen i början av sommaren om att göra en ändring av det befintliga bygglovet*. Allt var frid och
volvo: [citat] Det handlar också mycket om vilken kommun man bor i och hur området man bor i är. På vissa ställen kan man inte ens byta nyans på fasadkulören utan att grannarna anmäler och byggnadsnämnden kräver ommåling i rätt nyans. På andra ställen är det en friare hållning. Det är bra att höra med kommunen, man kan ju faktiskt låta bli att ge sitt namn när man ställer en
klaskarlsson: [citat] Sant, när jag tänker på det hade jag också det - dessa hängde dock samman med bygganmälan :) /K
AnnaKanin: Det är inte styrelsen som får besluta i dessa frågor. Det är föreningsstämman som måste godkänna en utökning av föreningens verksamhet, vilket en vindsförsäljning är.
volvo: Grannemedgivande minskar/eliminerar risken för överklagande. Kommunen vill ofta ha in detta så att inte deras bygglovsbeslut blir överklagat. Du som bygger vil väl också vara garderad mot förseningar och trubbel som överklagande kan innebära. Det är dock inget krav på att grannar skall skriva på. Huvudsaken är att de informerats.
volvo: [citat] FÖr byggnadsställning etc. så kan man klara sig med 2 m till tomtgränsen. Vad som behövs för att kunna schakta för grunden utan att gord från granntomten följer med beror på vilka markförhållanden som råder. Är det styv lera så kan man schakta i princip lodrätt. Är det däremot sand så har man en rasvinkel på 45 grader.
jimata: Uttryckte mig kanske lite otydligt. Det är detaljplanen som avgör om man får inreda vinden eller inte. Om man får inreda vinden men föreningen säger nej så har man nog inget att säga till om i allafall. Så, ja föreningen bestämmer i slutänden men om detaljplanen säger nej till att inreda vinden så kan inte föreningen säga ja.
isolde: Den hemliga formeln finns på sid. 172 i Regelsamling för byggande. Den kanske ser obegriplig ut, men det får man skylla på att matematiska uttryck använder sig ofta av serier och underliggande index. Förstår man bara den biten, kan vem som helst räkna ut U-medel. En alternativ metod finns, visserligen för hus med golvyta upp till 100kvm, men dess krav på U-värde för väggar på 0,18
swecul: har själv byggt ett hägn för kaniner och rapphönor om ca 37kvm, detta ligger i hörnet av vår tomt på prickad mark intill grannen.Ringde dock innan och hörde mig för med kommunen och enligt dem så var det ok för att man dels ser igenom hägnet för att det är i nät och dels för att det inte anses vara någon byggnad för att det saknar tak och riktiga väggar. nu valde jag ju
volvo: Vad som gäller är att man skall ha en brandscellsgräns mellan bostad och garage, samt en sluss mellan de båda om man skall kunna röra sig mellan garage och bostad utan att gå ut. Dessutom skall det vara en brandavgränsning mot grannen vilket innebär att ni inte bör sätta fönster på den väggen.
volvo: Vanligast är att kommunen har en kopia på den godkända kontrollplanen. (man får inte börja bygga förrän man haft samråd och kommit överens med byggnadsinspektören hur komtrollplanen skall se ut för att den skall bli godkänd) Då kan man begära ut en kopia på denna så man har något att börja med. Därefter anser jag att man kontaktar den som är KA ock försöker förmå denne att
Johan Gunverth: Vi hade också en sluttande tomt och en grop i mitten. Gropen fylllde vi med ett 2/3-dels källarplan så att tomten blev lite planare. Se bild nedan. Vi skjöt även ut grunden på ena sidan så att det inte skulle blir en husfasad på 10 meter. Utskottet blir en fin altan med kvällssol och lite havsutsikt. [bild]
aedwall: Om inte grannen brandskyddar friggeboden enligt EI30 så innebär det att du inte kommer kunna bygga något nära hans friggebod i framtiden. Han kan dock brandskydda den i efterhand, vilket är ett jäkla jobb. Säg till honom att han brandskyddar från början, genom att sätta gipsskivor etc som är godkända. Görs bara detta så kommer hans bygge troligtvis inte att påverka. //Anders
poscar: Du har rätt hempularen, jag har jobbat upp en bra relation med kommunen och den vill jag behålla. Kan komma att behövas i framtiden, vem vet. Jag lägger ner och njuter fullt ut av mitt tak istället.