Hej!
Jag har problem! Min grundentreprenör grävde ut för min torpargrund igår, han använde nybyggnadskartan. Detta är ju helt korrekt av honom, men problemet är att jag ändrade SH för två månader sen!!! så nu har dom grävt ut 40cm för mycket som ska fyllas med sand istället. Visst ligger det på kommunens ansvar att skicka ut nya kartor vid ändringar? Jag vill ju inte betala för detta...

Det är inte kommunen som ändrar i nybyggnadskartan, det är ju du som byggherre som låter ta fram den. (oftast hjälper husleverantören till med detta)
Till din hjälp har du även KA som jag anser bör närvara vid utsättningar för att se till att allt går rätt till.
Att ändra sockelhöjden hela 40 cm är inget som tillhör vanligheterna och därför borde inte din entreprenör stå för kalaset för att någon i din organisation missat att meddela honom.

Detta är ett typiskt problem som kan uppstå när man handlar upp på delad entreprenad. Då har man som beställare ansvar för att alla kommunicerar med alla. Det är band annat detta som kostar lite extra vid totalentreprender.

Har blivit varse om detta efter inlägget, nu blir det bara ca 10,000 dyrare för att det måste fyllas med sand. finns kostsammare misstag som kan göras! Sand är ju bättre än att lägga tillbaka samma massa som grävdes upp, men det känns lite surt. Man lär sig ofta den hårda vägen när man bygger! Tack för ett snabbt svar ändå!

sheriffen skrev:
Sand är ju bättre än att lägga tillbaka samma massa som grävdes upp, men det känns lite surt.
Det är inte ens säkert att man hade fått återfylla med de massorna man tog bort eftersom de måste gå att packa ordentligt så att huset står stadigt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.