Bygglov
Sara_B: Att åkern är plöjd spelar liten roll i sammanhanget, de allra flesta kända förhistoriska boplatser ligger i plöjd åker. Vid arkeologiska utgrävningar gör man som regel så att man banar bort det kringrörda ploglagret, och direkt under det finns resterna efter alla nergrävda anläggningar kvar. De mer ytligt liggande fynden kan vara kringrörda, men bevarade. Men du ska absolut lägga
Byggare_Anders: Tackar! Alla liknande tips uppskattas.
HemmansÄgareHagdahl: Det är ett område med sex hus som LB-hus byggt på en gång, så all ursprunlig markplanering för de berörda fastigheterna har gjorts samtidigt. Den gällande principen i området är att slänten ägs av den högre belägna fastigheten. Ytterligare trassel är ju att de övriga grannarna hade tagit sina fastigheter i besittning när den sista markplaneringen gjordes hos oss (dvs utplaningen
m96olsen: Förstår dig mer än väl då jag försöker renovera hus i natura2000 område, men det är ändå väldigt mycket "får inte jag - ska inte han". Det hela är ännu bara en ansökan och lyckas han få bygglov är det väl bara att gratulera. Sen kan man alltid debatera subjektiva och godtyckliga utslag i diverse byggnadsnämnder. //H
Loner: [citat] Ja, men det är ju alltid bättre att själv har fixat dokumentet, tror nog att nämnden blir mera villigt inställ då per automatik. /L
klaskarlsson: [citat] Och det berodde ju på tomtgränsen. Ligger du inte nära så är det troligen inte ngt problem. Men ligger man under 4m så blir det krångel - ivärsta fall ombyggnad om grannen inte eftergodkänner detta... Men som ngn ovan sa det är inte säkert ens att det kostar att ändra officiellt... /K
volvo: [citat] Japp! (under förutsättning att alla andra krav på friggebod uppfylls) Dock gäller det att du måste ha grannemedgivande och brandklassa garaget om du bygger närmre tomtgränsen än 4 meter.
ersam: Bygger du väggarna högre än 1,8 m så ska du ha bygglov. Det bästa är väl att ha god relation med grannarna och kunna tänka sig att de skulle kunna göra lika mycket som du själv utan att du skulle klaga. De flesta ärenden misstänker jag kommer till kännedom genom skvallrande grannar som hämnas. Lycka till!
jimata: Ja, han kommer att få rätt när det gäller att han inte har blivit hörd på rätt sätt. Troligtvis kommer länsstyrelsen att upphäva bygglovet och återförvisa ärendet till kommunen. Det betyder att ni måste göra om hela bygglovsproceduren men också höra grannen. Jag skulle låta kommunen sköta all kommunicering så att det går rätt till väga. Kommunen tar på nytt ställning till
ordain: Här i Västerås var nollpunkten i Västerås höjdsystem drygt 3 meter under havet. När vi skulle bygga tog jag reda på Mälarens snittnivå och maxnivå i Västerås höjdsystem för att försäkra mig om en framtidssäker byggnation, och fick då reda på vad nollpunkten var i Västerås höjdsystem, i förhållande till Mälaren och havet. Det var dock inte helt lätt att få reda på hur
Kalleman: Just därför borde detaljplanebestämmelser inte kunna ge upphov till godtycke från tolkarens sida. De borde skrivas och utformas av jurister och inte arkitekter. Ett exempel jag hörde för några dagar sen: "Garage får byggas endast i undantagsfall". Vad är ett undantagsfall? Och på vilka grunder bedömer man det? Inte konstigt att handläggare dömer olika...
SmilingSailor: Det blir bara bättre. Nu visar det sig att vårt hobbyrum ligger 15 cm i på vår tomt. Hans förråd är därmed byggt in på vår tomt. Vår granne kommer att lämna in ett bygglov i efterhand, men stadsarkitekten sa att de inte godkänner bygglov som går på grannens tomt. Skall de göra det behövs ett servitut. 15 cm låter futtigt, men som det ser ut nu kommer vi få ett hack på insidan
Gladh: Det hela handlar bara om hur "bundis" man är med folket i kommunhuset. I Kävlinge kommun så finns Barsebäcks golfbanna, och där har LB-Hus smällt upp 10-20 villor på naturskyddat område. Nu har ju jag svårt att se vad som var naturskyddat just i det området, men det hör ju inte hit... - M
anaitis: [citat] Du har nog fått fel svar där! KA är byggherrens ombud för att se till att alla kvalitetskrav, särskilt de som staten lägger på oss, uppfylls. (Byggherre = den som beställer bygget)
Pepparkaka: Ja, då så borde inte det vara några problem. Jag vet annars att det är vanligt att max bygghöjd sätts till 4 eller 4,5 m för 1-planshus.
Dr.SiC: Ok, låter bra. Ska bli intressant vad de säger när jag börjar yra om paragrafer :)
nimhed: Det känns som du har rätt. Däremot är det säkert svårare att gå från ingen källare till källare. Det är därför jag tänker att man söker med, så håller man alla dörrar öppna.
Mikael_L: Nu är det inte så ofta det finns upprättade detaljplaner för jordbruksfastigheter, så där får vi troligen ingen vägledning om användningssätt. Men om jag nu får gissa vilt... Så är antagligen bygget i sig preskiberat och får alltså stå orört kvar, såvitt jag nu förstår. Användningssättet är kanske specat till förråd och bygglov brukar krävas för att byta
Fabian-Bom: Jag behövde inte bygglov för inbyggnaden (punkt 1 och 2), för punkt 3 och 4 krävdes bygganmälan. Skönt
Snailman: ok, intressant, hade hittat detta som är liknande men inte så bra förklarat. http://www.arkitekt.se/s5756/f349/ny05vill.pdf jag tänkte mer nåt i denna stilen, men sadeltak även upptill... men vill gärna få in en balkong på baksidan oxå... saken är den att jag kan inte alls tänka mig ett 1 1/2 plans eller 1 2/3, jag avskyr om det inte är full takhöjd överallt....:o
jimata: Man mäter alltid från husväggen, undantag görs om taket sticker ut mer än normalt (som normalt räknas 50-60cm).
Snailman: Jag gick till kommunen och fick ritningar på vvs (och annat) från några olika hus, de är offentliga handlingar. (lämpligen från några hus i ett nybyggt område)
johanr: ok, tack! Får kontakta kommunen och höra vad som gäller då vi också har stor del prickmark på vår tomt. Men då är det förmodligen inte omöjlligt m.a.o mvh Johan
Mikael_L: Lite beroende på vad för sorts snickrande det bli, men glöm inte att titta över elen om det kommer bli mycket trädamm. Man ska helst upp i minst dammskyddat ( IP5X ) när det gäller snickeridamm. Men det beror ju som sagt på..., med snickeri menar du kanske klyva och kapa med cirkel och borra lite, då blir det ju inte så mycket fint damm.
Valla: Nja det skall det iofs vara, samt rensbrunn och spolbrunn så t ex grus och takrester samlan längst ned i brunnen innan vattnet rinner vidare ut i det kommunala. Detta handlar om en markinfiltration mellan dessa brunnar och stuprör och fram till servicen. Har kollat om man kan slippa bygga detta om speciella omständigheter råder, vilket det enligt min markentr. gör. Markentr. och kommunen
maggan9: i vår kommun ( eslöv ) är man noga med att skriva i bygglovet om det behövs en KA till arbetet eller inte. Vi ansökte om bygglov för att sätta upp några glasdörrar så vi får ett inglasat uterum, och när bygglovet kom stod det även att vi inte behövde en KA för jobbet. VI hade absolut inga planer att ha en KA för jobbet, men nu har vi i alla fall svart på vitt att det inte behövs.