9 284 läst ·
10 svar
9k läst
10 svar
bygglov utanför detaljplan
Läget är följande:
På vår gata finns 7 hus. 2 st gamla hus och 5 st hus som byggdes 2004. I detaljplanen anges maxhöjd på samtliga fastigheter och en maximal bygghöjd+takvinkel som ger att det enda man får till är vanliga enplanshus. Detta är också vad som är byggt idag.
Nu vill ägarna av de nya husen bygga på en våning och därmed få tvåplanshus. Detta är ju ett rejält avsteg från detaljplanen både vad gäller bygghöjd och höjd över nollpunkt. (plus ca 1,5 meter i höjd på både husliv och maxhöjd.)
Mitt hus ligger redan nu ca 2 meter under de nybyggda i höjd.
Nu har jag alltså 2 val:
1. Hävda min rätt, stoppa bygget och bli osams med 5 av 7 grannar.
2. Gå med på det och få skugga, insyn och drämed se mitt hus sjunka med ett par hundra tusen i värde.
Inget av alternativen känns bra. Kan nån komma på nåt annat man kan göra? Borde inte stadsbyggnadskontoret stoppa sådana här uppenbart galna planer utan att grannarna behöver säga nej?
På vår gata finns 7 hus. 2 st gamla hus och 5 st hus som byggdes 2004. I detaljplanen anges maxhöjd på samtliga fastigheter och en maximal bygghöjd+takvinkel som ger att det enda man får till är vanliga enplanshus. Detta är också vad som är byggt idag.
Nu vill ägarna av de nya husen bygga på en våning och därmed få tvåplanshus. Detta är ju ett rejält avsteg från detaljplanen både vad gäller bygghöjd och höjd över nollpunkt. (plus ca 1,5 meter i höjd på både husliv och maxhöjd.)
Mitt hus ligger redan nu ca 2 meter under de nybyggda i höjd.
Nu har jag alltså 2 val:
1. Hävda min rätt, stoppa bygget och bli osams med 5 av 7 grannar.
2. Gå med på det och få skugga, insyn och drämed se mitt hus sjunka med ett par hundra tusen i värde.
Inget av alternativen känns bra. Kan nån komma på nåt annat man kan göra? Borde inte stadsbyggnadskontoret stoppa sådana här uppenbart galna planer utan att grannarna behöver säga nej?
Låter otroligt att de skulle få bygglov för något sådant... OM de skulle få bygglov så är ju detaljplanen bara ett skämt som man kan frångå när man känner för det. Det där är ju inte någon liten avvikelse från detaljplanen. Jag tror inte du behöver vara orolig personligen men tycker inte heller att du ska offra dina soltimmar för att försöka behålla någon grannsämja.
det är väl ungefär min åsikt också men dom har enligt egen utsago varit i kontakt med stadsbyggnadskontoret som har sagt nåt i stil med "fråga grannarna, går dom med på det så är det lugnt"
Jag hoppas att det inte är sant. Detaljplanen medger ju som sagt enplanshus och då är det ju det man förväntade sig att det skulle vara när man köpte huset .
Jag hoppas att det inte är sant. Detaljplanen medger ju som sagt enplanshus och då är det ju det man förväntade sig att det skulle vara när man köpte huset .
Det är oftast mycket lätt att gå från en detaljplan om ingen klagar. Iförsig så är en extra våning rätt stor skillnad mot liggande detaljplan. Ett ex är en granne som fick bygglov utan problem för hus 269 kvm samt garage 69 kvm när detalj plan säger 200 kvm varav max 50 komplementsbyggnad. Så det känns inte alltför otroligt att de kan få bygglov för detta tyvärr. Har själv fått bygglov för garage som är mer än 100% större än vad som medges i detlajplanen och då klagade ändå en granne.
Om man som granne stoppar bygget enligt nr 1 ovan, får byggaren/byggarna då reda på vem det är som gjort det?
Tredje valet vore är att passa på och själv bygga till. Istället för att se sitt hus minska i värde, skulle ditt hus öka i värde, samtidigt som grannsämjan bevarades.bmx skrev:
Medger detaljplanen högst e våning eller är det högsta tillåtna byggnadshöjd som reglerar detta? Man kanske tycker att 1,5 m över tillåtna byggnadshöjd är ett mindre övertramp än att bygga en andra våning om det bara är tillåtet en. Det är ju faktiskt en viss skillnad däri tycker även jag.bmx skrev:
jag byggde förra året och då var alla grannarna på mig om att mitt hus inte fick avvika från detaljplanen och inte bli för högt osv. Mitt hus är därför 100% enligt detaljplan. Nu när dom vill bygga så är det plötsligt inte viktigt längre.
Står inget i detljaplanen ang 1 eller 2 planshus utan det är kombinationen max bygghöjd och takvinkel som gör det omöjligt att få till nåt annat om man inte är pygmé
Står inget i detljaplanen ang 1 eller 2 planshus utan det är kombinationen max bygghöjd och takvinkel som gör det omöjligt att få till nåt annat om man inte är pygmé
uppdatering: Grannen sökte om bygglov och även om ändring av detaljplanen för att kunna få till sitt 2 våningshus. Jag skrev inte på något godkännande i förväg som dom ville men har inte heller behövt "klaga" till byggnadsnämnden. De tog ändå beslutet att grannens planer var vansinninga utan att skicka ut om godkännande till berörda grannar. Så det var ju skönt att det fungerar ibland!
Klicka här för att svara