Bygglov
klaskarlsson: [citat] Ring och ta in offerter. Vår inkoppling kostade 14000 i dalarna. Då fanns det redan elskåp iof, men den avgiften är ju egentligen vår andel av 95 st fastigheter som ligger ca 7 km från närmaste större väg/by Hade det bara varit vår tomt så hade det mao kanske kostat kring 1 400 000? :( Eller snarare dom hade inte dragit dit elen troligen... /K
andersmc: Vi hade en viss diskussion om detta med avståndet till djurstallarna med vår handläggare på Miljö-& hälsoskyddsnämnden. Det här är lite samma som det där med att man måste bygga ett handikappanpassat badrum när man bygger nytt, även om det i nuläget inte behövs. Kommunen har ansvar för hälsa och miljö, och de vill inte ha något krångel i framtiden. Därför är det enklast
Hemmakatten: Tycker du har fattat helt rätt beslut! Man vet aldrig vad som kan hända. att vänta några veckor eller nån månad har ingen betydelse i det långa loppet. Se det som att ni nu har mer tid att planera inredning och trädgård. :)
saturnus: Jag håller med om att det många gånger kan tyckat märkligt med de besked som lämnas av bl a byggavdelningrna. Men när det gäller PBL (Plan-och bygglagen) så ger denna också utrymme för olika tolkningar, och det får vi vara glada för. Att lämna besked/beslut över telefon går inte, då alla ärenden är olika och måste utredas, därmed inte sagt att det blir rätt för det. Om man
Hemmakatten: snailman: en nybyggnadskarta är en karta där höjdkurvor är mätta och inritade av lantmätare. Inget man kan göra själv.
jimata: Bilinfarter till tomter kräver inte bygglov. Däremot kan det finnas infartsförbud i detaljplanen, kolla. Alla byggnader med tak kräver bygglov (friggebod undantagen). Om man sedan kallar det för carport, vedbod, uthus eller dylikt spelar ingen roll. I detaljplaner är det nästan alltid prickad mark 6m mot väg. Detta beror på att du ska kunna stanna bilen på din tomt innan du öppnar
hempularen: jag skulle låtsas som at det regnade. Om det blir diskussion så skulle jag "vara övertygad" om att den gamla boden hade bygglov, å då får man u bygga en till. Jag har mycket svårt att tro att nämnden bryr sig, alternativt kan du säkert stoppa in bodarna i det bygglov du ändå tänker söka.
volvo: Instämmer med Swetrot. På detta sätt kan man aldrig trampa i galen tunna.
ostersundaren: Det beror nog väldigt mycket på den kommun du är bosatt i. I Östersund där jag bor så skulle det nog kunna vara lite problematiskt. I deras policydokument "Rekommenderade skyddsavstånd vid lokalisering av ny bostadsbebyggelse" så är minsta avståendet från en jordbruksfastighets brukningscentrum 200 m. Det finns dock några undantag varav ett lyder: "För icke aktivt jordbruk med
Anders L: Beroende på hur stora taksprången och gavelsprången är. Taksprång, balkong, burspråk, skärmtak etc. utan markkontakt benämns utkragande byggnadsdel. Mätregler för utkragande byggnadsdelar enligt Svensk Standard SS 02 10 53 anger: 1) Byggnadsdelen mer än 5 meter över mark. Byggnadsdelen ska inte räknas in i byggnadsarean. 2) Byggnadsdelen mellan 3 till 5 meter över mark. Om
Anders L: [citat] Tack för källan, Saturnus, med korta rättsfallsreferat av kammarrättsdomar samlade av Boverket. Några godbitar: -- Besvärsinstanser med olika åsikt om vad som är kompletteringsåtgärd och inte kompletteringsåtgärd. Påverkar kravet om att höra berörda grannar och underrättelseskyldigheten. -- Mindre avvikelse och inte mindre avvikelse från detaljplan (dp) och överskridande
lakke: Tack för svaret! Jag ska kolla med bygglovsmyndigheten om vad som gäller för vindskyddet, jag har pratat med grannarna om det idag och det verkade inte vara något problem. Det är först nästa sommar som vi kommer att bygga så förhoppningsvis hinner dom inte ändra sig.
klaskarlsson: Nu har ännu fler givit dig svar :) Kontakta DIN kommun och se hur du går tillväga för DITT område :) /K
ErikL: [citat] Nejdå, jag menade inte alls att du var utan förstånd och tar definitivt inte den bråkande grannes parti, men ville påminna om att det väsentliga problem inte är kommunen utan grannen. Han/hon kommer antagligen att gå runt bygget med tumstock och anmäla så fort han ser att dimensionerna går det minsta utöver bygglovet. Om det bara handlade om byggnadsnämnden kanske man kunde
haddirajan: Aha, spännande. En kollega ville bygga ut sin takkupa och då även förlänga nedervåningen med motsvarande. Han frågade kommunen om hur han skulle gå tillväga på korrekt sätt. Svaret blev "att eftersom du bygger utan detaljplan så behövs inga papper, bygg som du vill, lycka till"... Men då är det ju förvisso ingen granne i närheten...
Huskatt: Atrium är korkat om energin, skulle vara ballt om man kan ha skyddsvägg ut och ett fällbart tak på.
Stingray454: okey det låter ju faktiskt vettigt, grejen är att just i nuläget så blir det nog ingen tomt och hus, men inom en 5års period så har jag tänkt sätta spaden i marken någonstans där jag trivs.. problemet var bara att vi diskuterade om man fick bygga bara garage/bygga garage först och sen hus på lunchen.. och är ju tydligen möjligt om bara tomten tillåter det.. :) tackar saturnus. mvh
hempularen: Mysteriet tätnar. Har de fattat att det är en utbyggnad? Eller tror de bara att ni ville måla om? Låter som någon gjort fel, men det är väl bara att tacka och ta emot.
perharaldsson313: Hej Tack för svaren, tittade närmare på mina bygglovshandlingar och det verkar bra.
Anders L: [citat] Du har helt rätt om projicering på mark när det gäller att inräkna skärmtak i fastighetens byggyta eller byggnadsarea som öppenarea enligt Svensk Standard SS 021052 (och senare SS 021053). Görs uterummet till ett slutet rum eller inglasad veranda så ingår värdet även i fastighetens bruttoarea (tidigare användes ytbegreppet våningsyta). Frågeställaren efterlyste hur man
ErikL: [citat] Om de specifikt sagt att de tillåter max 1,5cm avvikelse så betyder det att de inte accepterar något alls, men att de inser att det kan bli nån cm fel när man placerar grunden. Om det är ett kulturklassat område tror jag tyvärr det är stor risk att ni både får böter och tvingas riva/bygga om. Handlar det bara om 5cm kan jag inte se att det är värt risken. Kolla om ni kan få
saturnus: som nämns, har det naturligtvis betydelse om alla andra kåkar i området håller maximalt 38gr, eller om det finns något hus som aviker från denna höjd. det blir till att cykla runt med kameran. Men viss betydelse kan även tidpunkt ha, när områdesbestämmelsen kom till. Mycket har kanske hänt sedan dess, så visst ska Ni pröva om det finns möjlighet att uppför ett hus i området med
Maxen: Läs på Boverket. Där finns en broschyr som "populävetenskapligt" beskriver när du behöver bygglov och inte. /Maxen
lier: oj!! Det här var mer avanserat än jag trodde.. Jag byggde ett hus 2006 och allt jag frågat om KA och försäkring fattas för mig. KA som blev utsedd i första skedet visade sig aldrig på byggplatsen överhuvudtaget. Sen när den andra byggaren tog vid så utsåg han sig sj till KA. :( Jag vet att man inte får bygga utan försäkring, men vad hjälper det när byggaren garanterade på
Maxen: Ok, tackar. Ungefär som jag trodde då. Hur som helst är det iaf för sent eftersom jag redan satt igång :) Av tre andra jag pratat med som också bygger i närheten har ingen haft byggsamråd trots att de tjatat på kommunen... /M
Swetrot: Njae, kommunerna har i praktiken all makt via sina detaljplaner och rätten att bevilja bygglov, som i sin tur regleras av den svenska lagen. Sedan blir frågan om huruvuda de har "rätt" att göra det eller ej snabbt en ideologisk fråga om vilken samhällssturktur vi vill ha. Den debatten tar vi någon annan gång...
klaskarlsson: [citat] Att byggklar skulle betyda att man inte behöver bygglov - så skulle jag aldrig tolka det själv iaf. Jag menar då skulle man mao kunna slå upp ett 10000 kvm slott där då ? ;) Dock borde området vara detaljplanerat så att man mer eller mindre med automatik får bygglov om man håller sig inom ramarna för detaljplanen i det området kan jag tycka. I affären som du beskriver ovan
susieQ: Hej Hempularen! tack så mycket för hjälpen! Jag ska beställa en detaljplan för området och prata med dem på kommunen innan vi ska dit. det måste man ju veta innan man går o tittar på det tycker man!